Powrót do DESA.PL
52 of Liczba obiektów: 62
52
Wojciech Weiss | "Żagle przed Pałacem Dożów (Widok z wyspy San Giorgio)", 1913
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
38,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, modernizm, międzywojnie
Artysta
Wojciech Weiss (1875 - 1950)
Wymiary
51 x 70 cm
Opis
olej/płótno, 51 x 70 cm, sygnowany monogramem wiązanym p.d.: 'WW', na odwrociu facsimile monogramu oraz numer spuścizny artysty: '0518 | WW3'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Wśród malarzy polskich doby nowoczesnej, związek Wojciecha Weissa z Wenecją wydaje się najbardziej inspirujący. W II połowie XIX i na początku XX stulecia miasto na lagunie odwiedzali Artur Grottger, Władysław Czachórski, Aleksander Gierymski czy Jan Stanisławski. Weiss powracał do Veneto parokrotnie, w 1901, 1913, 1925, 1928, 1930, 1934, 1935 i 1936 roku. Artystów doby modernizmu Wenecja kusiła swoim niezwykłym klimatem, aurą miasta na wodzie, w której odbijają się jej wspaniałe zabytki. Była również miastem wspaniałych zbiorów i wielkiej tradycji malarskiej sięgającej twórczości mistrzów XV i XVI wieku. Wydaje się, że to być może Weissowski temperament kolorysty zaważył na szczególnym związku artysty z miastem. To tutaj malarz przyjechał specjalnie w 1935 roku, aby w Palazzo Pesaro obejrzeć wystawę podziwianego Tycjana.


"Wenecja, miasto dożów, renesansowego przepychu, lagun i kładących się na wodzie świateł, jest miastem wyobraźni. Miastem odwiecznych zjaw. Miastem zmysłowych wrażeń, a przede wszystkim miastem wejrzeń w siebie".
Modris Eksteins, Święto wiosny. Wielka wojna i narodziny nowego wieku, przeł. Krystyna Rabińska, Poznań 2014, s. 17

W 1913 roku Weiss z żoną Ireną przybyli do miasta, pozostając tam przez cały wrzesień. Artysta zapisywał: "Cudowna Wenecja jak miasto z muszli i złota zbudowane" (cyt. za: Serenissima Wojciecha Weissa. Krajobrazy Wenecji, red. naukowy Zofia Weiss-Nowina Konopka, Kraków 2011, s. 10). Irena i Wojciech wykonali wówczas szereg fotografii, lecz przede wszystkim intensywnie poświęcili się studiom malarskim. Powstała grupa spontanicznych akwarelowych notacji (jak odnotowała Zofia Weiss, "stworzył osobisty malarski przewodnik po Wenecji widzianej oczami artysty", dz. cyt., s. 11) oraz pojedyncze obrazy olejne. Obraz "Żagle przed Pałacem Dożów (Widok z wyspy San Giorgio)" zdradza afirmatywne widzenie miasta, dalekie od pesymistycznych wizji innych modernistów (Friedrich Nietzsche: "Setka głębokich samotności tworzy miasto Wenecję […]"). Weiss posługując się subtelnymi odcieniami błękitu, turkusu, różu, żółcieni i oranżu, zobrazował słoneczną aurę i sielski nastrój popołudnia nad Bacino San Marco.
Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890 - 1899. Nagrodą za ukończenie szkoły- obok złotego medalu- było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.

Description:
"Sails in the front of Palazzo Ducale (View from San Giorgio Isle)", 1913
oil/canvas, 51 x 70 cm; signed with monogram lower right: 'WW', on the reverse facsimile of artist's monogram and number of artist's estate: '0518 | WW3'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany monogramem wiązanym p.d.: 'WW'
Proweniencja
0
Literatura
Serenissima Wojciecha Weissa. Krajobrazy Wenecji, red. naukowy Zofia Weiss-Nowina Konopka, Kraków 2011, s. 39 (il.)
Wystawiany
0