Powrót do DESA.PL
37 of Liczba obiektów: 62
37
Stanisław Eleszkiewicz | Mężczyzna przy stole
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, modernizm, międzywojnie
Wymiary
74 x 74 cm
Opis
tempera/papier, 74 x 74 cm, sygnowany l.d.: 'S. Eleszkiewicz'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Prezentowany obraz stanowi znakomity przykład wpływu, jaki wywarła konstrukcja witrażu na twórczość artysty. Formy i kształty obwiedzione zostają grubym, czarnym konturem, który niczym ołowiane ramki witrażu rozdziela i separuje poszczególne elementy kompozycji. Wyznacza on również granice płaszczyzn. Zdecydowana linia raz przebiega w rygorystyczny, sztywny sposób, innym razem tworzy fantazyjne, płynne układy. Intensywna czerwień spodni i butelkowa zieleń kaftana portretowanego mężczyzny również przywodzą na myśl świetlistość barw witraży połyskujących w pełnym słońcu. "Mężczyzna przy stole" to także idealny przykład ulubionej tematyki Eleszkiewicza. Motywy mizerabilistyczne (od francuskiego miserable, oznaczającego "nędzny") pojawiają się w dziełach artysty niezwykle często. Wyraźnie rozbawiony mężczyzna rozsiadł się przy stole w jednej z paryskich karczm. Zawadiacko buja się na krześle umieszczonym w narożniku pomieszczenia. Scenę tę można porównać z kompozycjami flamandzkich mistrzów barokowych scen rodzajowych - Adriaena Brouwera czy Davida Teniersa Młodszego. Ich wszystkich łączy zamiłowanie do scen karczemnych, momentów bijatyk i szeroko pojętego malarstwa rodzajowego. Dodatkowo wspomniana już nędza czy też ubogość pojawiająca się w kompozycjach Eleszkiewicza wyeksponowana została dzięki odpowiednio dobranym środkom stylistycznym. Postać ludzka poddana została daleko idącej deformacji. Przekształcenia, jakich dokonał artysta, dążą do wyolbrzymienia kształtów. Stylizacja form zakorzeniona jest być może w rusko-bizantyńskim malarstwie ikonowym i freskowym. Artysta wzrastał przecież we wschodnim środowisku rosyjsko-turecko-greckim, w którym na co dzień stykał się z ortodoksyjnym obrządkiem i orientalizującą kulturą mającą swoją genezę w dawnym Bizancjum. Wydłużone proporcje ciał i ogólnie pojęta stylizacja, której to poddawany jest świat Eleszkiewicza, to rzeczywistość przefiltrowana właśnie poprzez wrażliwość o wschodnim, orientalnym rodowodzie. Licznym pracom tego artysty towarzyszy atmosfera mistycyzmu, która przenika na pozór zwyczajną, pospolitą rzeczywistość. W tym kontekście osoba palacza, bywalca jednej z wielu paryskich knajp urasta do rangi złowieszczego proroka czy świętego spoglądającego na widza z cerkiewnej ściany. "Prorok" Eleszkiewicza jest jednak przykładem przełamania konwencji i obrazem groteskowego efektu - raczej nie grozi, lecz śmieszy. Nie staje się częścią apokaliptycznej wizji świata i sfery sacrum, lecz prostym elementem przestrzeni profanum.
Malarz, rysownik, projektant mozaik i witraży. Od roku 1914 uczył się w Szkole Sztuk Pięknych w Mirgorodzie. W 1918 roku wstąpił do wojska, a ciężko ranny przez pół roku przebywał w szpitalu. W latach 1919-21 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Atenach. Następnie przebywał w Neapolu i w Rzymie, Persji, a w roku 1923 zamieszkał na stałe w Paryżu, gdzie aktywnie uczestniczył w życiu wystawienniczym. Tworzył w duchu malarstwa kręgu Ecole de Paris. Malował portrety i sceny rodzajowe.

Description:
Man by the table
tempera/paper, 74 x 74 cm; signed lower left: 'S. Eleszkiewicz',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tempera/papier
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'S. Eleszkiewicz'
Proweniencja
- dom aukcyjny Agra-Art, październik 2014; - DESA Unicum, listopad 2015; - DESA Unicum, marzec 2017; - kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0