27
Wojciech Kossak | Bitwa pod Piramidami. Studium, 1896
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, modernizm, międzywojnie
Artysta
Wojciech Kossak (1856 - 1942)
Wymiary
100,5 x 201 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100,5 x 201 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'Wojciech Kossak | 1896'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Podczas omawiania prezentowanego studium nie sposób nie powtórzyć za Janiną Zielińską, że we wczesnym okresie życia, podczas pobytu w Paryżu, Wojciech Kossak "Zafascynowany był przede wszystkim tradycyjnym malarstwem historyczno-batalistycznym. Zachwycał się dziełami odtwórcy epopei napoleońskiej - Meissoniera, a dwóch współautorów panoram z wojny 1870-71, Neuville’a i Detaille’a uznawał nawet za swych głównych mistrzów, oczywiście tylko w sferze tematyki" (Janina Zielińska, Juliusz, Wojciech, Jerzy Kossakowie, Warszawa 1988, s. 47). Niewątpliwie w tematyce batalistycznej artysta czuł się najpewniej. Postać samego Napoleona Bonaparte kojarzona w świadomości Polaków z utraconą szansą na odzyskanie niepodległości również zajmuje istotne miejsce w twórczości Kossaka. "Bitwa pod piramidami" ukazująca jeden z epizodów wojen napoleońskich to kolejny po "Panoramie Racławickiej" monumentalny projekt artysty. Powstałe pod koniec XIX wieku arcydzieło poprzedził wyjazd malarza do Egiptu oraz liczne szkice rysunkowe i studia malarskie. Powstałe około połowy lat 90. płótno znakomicie obrazuje system pracy Kossaka. W celu lepszego rozeznania planowanej kompozycji wykreował on pełną dynamizmu scenę, w której największą uwagę zwrócił na rozpędzone sylwetki koni ukazanych w przeróżnych, często bardzo wymyślnych pozach. Sporo miejsca poświęcił również na analizę postaci ludzkich oraz kłębów piaskowego kurzu, który poruszony w czasie bitwy unosi się i tworzy świetlistą łunę - zjawisko na pograniczu mgły czy oparów dymu.
Był synem i uczniem Juliusza Kossaka, ojcem Jerzego, także malarza oraz poetki Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, gdzie pracował dla cesarza Wilhelma II; malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych, realizował zamówienia portretowe. W 1913 roku był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-94), Berezyna (1895-96), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900) Był niezrównanym malarzem scen batalistycznych i historycznych. Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni.
Description:
Battle of the Pyramids. A Study, 1896
oil/canvas, 100.5 x 201 cm; signed and dated lower left: 'Wojciech Kossak | 1896',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Podczas omawiania prezentowanego studium nie sposób nie powtórzyć za Janiną Zielińską, że we wczesnym okresie życia, podczas pobytu w Paryżu, Wojciech Kossak "Zafascynowany był przede wszystkim tradycyjnym malarstwem historyczno-batalistycznym. Zachwycał się dziełami odtwórcy epopei napoleońskiej - Meissoniera, a dwóch współautorów panoram z wojny 1870-71, Neuville’a i Detaille’a uznawał nawet za swych głównych mistrzów, oczywiście tylko w sferze tematyki" (Janina Zielińska, Juliusz, Wojciech, Jerzy Kossakowie, Warszawa 1988, s. 47). Niewątpliwie w tematyce batalistycznej artysta czuł się najpewniej. Postać samego Napoleona Bonaparte kojarzona w świadomości Polaków z utraconą szansą na odzyskanie niepodległości również zajmuje istotne miejsce w twórczości Kossaka. "Bitwa pod piramidami" ukazująca jeden z epizodów wojen napoleońskich to kolejny po "Panoramie Racławickiej" monumentalny projekt artysty. Powstałe pod koniec XIX wieku arcydzieło poprzedził wyjazd malarza do Egiptu oraz liczne szkice rysunkowe i studia malarskie. Powstałe około połowy lat 90. płótno znakomicie obrazuje system pracy Kossaka. W celu lepszego rozeznania planowanej kompozycji wykreował on pełną dynamizmu scenę, w której największą uwagę zwrócił na rozpędzone sylwetki koni ukazanych w przeróżnych, często bardzo wymyślnych pozach. Sporo miejsca poświęcił również na analizę postaci ludzkich oraz kłębów piaskowego kurzu, który poruszony w czasie bitwy unosi się i tworzy świetlistą łunę - zjawisko na pograniczu mgły czy oparów dymu.
Był synem i uczniem Juliusza Kossaka, ojcem Jerzego, także malarza oraz poetki Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, gdzie pracował dla cesarza Wilhelma II; malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych, realizował zamówienia portretowe. W 1913 roku był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-94), Berezyna (1895-96), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900) Był niezrównanym malarzem scen batalistycznych i historycznych. Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni.
Description:
Battle of the Pyramids. A Study, 1896
oil/canvas, 100.5 x 201 cm; signed and dated lower left: 'Wojciech Kossak | 1896',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'Wojciech Kossak | 1896'
Proweniencja
wedle przekazu rodzinnego dzieło nabyte w Stanach Zjednoczonych od płk. Wojciecha Kołaczkowskiego (1908-2001), pilota, pułkownika Wojska Polskiego, dowódcy 303 Dywizjonu