26
Wojciech Kossak | Wizja Napoleona, 1909
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, modernizm, międzywojnie
Artysta
Wojciech Kossak (1856 - 1942)
Wymiary
95 x 79 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 95 x 79 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'Wojciech Kossak | 1909'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Wojciech Kossak kontynuował, ale też współtworzył wielką tradycję sztuki XIX wieku - malarstwa historycznego i batalistycznego nawiązującego do mitów polskiego oręża. Artyści doby zaborów przedstawiali radosne chwile narodowych zwycięstw, malując "ku pokrzepieniu serc". Niekiedy obrazowali bitwy przegrane, próbując naświetlić złożoność historii. Podobnie jak artyści doby romantyzmu - January Suchodolski i Piotr Michałowski - Kossak zrealizował szereg przedstawień batalistycznych, również te z postacią Napoleona Bonaparte. Jak wielu Polaków i malarzy epoki gloryfikował w swej wyobraźni postać Napoleona, rozbudowywał jego mit, obrazując stoczone przez niego bitwy, poniesione porażki i tragiczne odwroty. Będąc piewcą epopei napoleońskiej, starał się akcentować w niej wątki polskie. Wojny napoleońskie, udział w nich Polaków, związane z nimi nadzieje na odzyskanie niepodległości i postać Cesarza Francuzów przez dziesięciolecia pobudzały do wypowiedzi artystycznych. Wśród dzieł sztuki o tematyce napoleońskiej ważne miejsce zajmują portrety cesarza w typie "boga wojny", charyzmatycznego dowódcy. Prezentowana w katalogu "Wizja Napoleona" to niezwykłe pod względem ikonograficznym dzieło nawiązujące w swej konstrukcji tematu do najlepszej tradycji portretu konnego oraz ikonicznego dziś dzieła francuskiego malarza Jacques’a-Louisa Davida "Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda" z 1800. Artystyczna wizja Wojciecha Kossaka związana jest z wątkiem bitwy pod Somosierrą, która zapisała się w historii jako szaleńcza szarża polskich szwoleżerów, którzy w brawurowy sposób zdobyli hiszpańską przełęcz. Wydarzenie to otworzyło Napoleonowi drogę do Madrytu i pozwoliło kontynuować kampanię hiszpańską. Bitwa ta jest dla Polaków symbolem odwagi, heroizmu i oddania cesarzowi polskich żołnierzy.
Był synem i uczniem Juliusza Kossaka, ojcem Jerzego, także malarza oraz poetki Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, gdzie pracował dla cesarza Wilhelma II; malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych, realizował zamówienia portretowe. W 1913 roku był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-94), Berezyna (1895-96), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900) Był niezrównanym malarzem scen batalistycznych i historycznych. Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni.
Description:
Napoleon's Vision, 1909
oil/canvas, 95 x 79 cm; signed and dated lower left: 'Wojciech Kossak | 1909',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Wojciech Kossak kontynuował, ale też współtworzył wielką tradycję sztuki XIX wieku - malarstwa historycznego i batalistycznego nawiązującego do mitów polskiego oręża. Artyści doby zaborów przedstawiali radosne chwile narodowych zwycięstw, malując "ku pokrzepieniu serc". Niekiedy obrazowali bitwy przegrane, próbując naświetlić złożoność historii. Podobnie jak artyści doby romantyzmu - January Suchodolski i Piotr Michałowski - Kossak zrealizował szereg przedstawień batalistycznych, również te z postacią Napoleona Bonaparte. Jak wielu Polaków i malarzy epoki gloryfikował w swej wyobraźni postać Napoleona, rozbudowywał jego mit, obrazując stoczone przez niego bitwy, poniesione porażki i tragiczne odwroty. Będąc piewcą epopei napoleońskiej, starał się akcentować w niej wątki polskie. Wojny napoleońskie, udział w nich Polaków, związane z nimi nadzieje na odzyskanie niepodległości i postać Cesarza Francuzów przez dziesięciolecia pobudzały do wypowiedzi artystycznych. Wśród dzieł sztuki o tematyce napoleońskiej ważne miejsce zajmują portrety cesarza w typie "boga wojny", charyzmatycznego dowódcy. Prezentowana w katalogu "Wizja Napoleona" to niezwykłe pod względem ikonograficznym dzieło nawiązujące w swej konstrukcji tematu do najlepszej tradycji portretu konnego oraz ikonicznego dziś dzieła francuskiego malarza Jacques’a-Louisa Davida "Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda" z 1800. Artystyczna wizja Wojciecha Kossaka związana jest z wątkiem bitwy pod Somosierrą, która zapisała się w historii jako szaleńcza szarża polskich szwoleżerów, którzy w brawurowy sposób zdobyli hiszpańską przełęcz. Wydarzenie to otworzyło Napoleonowi drogę do Madrytu i pozwoliło kontynuować kampanię hiszpańską. Bitwa ta jest dla Polaków symbolem odwagi, heroizmu i oddania cesarzowi polskich żołnierzy.
Był synem i uczniem Juliusza Kossaka, ojcem Jerzego, także malarza oraz poetki Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, gdzie pracował dla cesarza Wilhelma II; malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych, realizował zamówienia portretowe. W 1913 roku był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-94), Berezyna (1895-96), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900) Był niezrównanym malarzem scen batalistycznych i historycznych. Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni.
Description:
Napoleon's Vision, 1909
oil/canvas, 95 x 79 cm; signed and dated lower left: 'Wojciech Kossak | 1909',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'Wojciech Kossak | 1909'
Proweniencja
0
Literatura
porównaj: Kazimierz Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1976, poz. 125 ("Wizja Napoleona", 1910)
Wystawiany
0