Powrót do DESA.PL
20 of Liczba obiektów: 62
20
Bolesław Cybis | Portret stojącego chłopca, około 1935
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, modernizm, międzywojnie
Wymiary
77,5 x 47 cm
Opis
olej/płótno, 77,5 x 47 cm

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

W okresie warszawskim Bolesław Cybis stworzył wiele portretów: niekiedy postaci bliskich, ze swojego otoczenia, często jednak anonimowych dzisiaj modeli. Liczne wizerunki portretowe zostały wykonane w różnorodnych technikach. Najczęściej sięgał po techniki rysunkowe, które pozwalały mu na szybkie, lecz w konsekwencji bardziej szkicowe zarysowanie podobizny modela, takie jak sangwina czy ołówek. Prezentowany na portrecie chłopiec ukazany został ujęty całopostaciowo i frontalnie. Malarz delikatnie rozmył rysy dziecka, zespalając jego postać z ciemnym tłem. Rozegrana w przytłumionej palecie kompozycja rozbrzmiewa pojedynczymi akcentami zieleni i czerwieni. Cybis pilnie studiował w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego oprócz samej praktyki również teoretyczne zagadnienia z zakresu historii sztuki. Fakt ten łączy właściwie wszystkich artystów kręgu tego wybitnego profesora nazywanego powszechnie przez swoich podopiecznych "Pruszem". W prezentowanej pracy zauważyć można interesujące odwołania do malarstwa portretowego holenderskiego Złotego Wieku. W owym czasie modele przedstawiani byli zarówno na pejzażowym tle, jak i w obrębie jednolitej, ciemnej przestrzeni. Kolejną cechą, która łączy Cybisa z mistrzami z Północy, jest weryzm przedstawienia połączony z czytelną w obrazie dużą wrażliwością plastyczną autora. Portret chłopca bliski jest późnej, światłocieniowej i wyrafinowanej kolorystycznie twórczości Rembrandta.
W Petersburgu rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Współzałożyciel Bractwa św. Łukasza. Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 dużych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał, zmarł tragicznie w 1957. Okres międzywojenny spędzony w Polsce należy do najbardziej aktywnego artystycznie w jego życiu. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów - Primavera, Toaleta. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające małe formy ceramiczne. Osiągnął wielki sukces finansowy, założył wytwórnię porcelany. Zainwestował majątek w produkcję filmową, zbankrutował i popełnił samobójstwo. Bez wątpienia jedna z największych indywidualności w polskiej sztuce.

Description:
Portrait of standing boy, circa 1935
oil/canvas, 77.5 x 47 cm; ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
0
Proweniencja
- zbiory spadkobierców artysty; - kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0