15
Zygmunt Józef Menkes | "Martwa natura z wazą z owocami" , 1930
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, modernizm, międzywojnie
Wymiary
50 x 65 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 50 x 65 cm, sygnowany p.d.: 'Menkes'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"(…) Menkes kocha materię. Linią, kolorem, światłem wydobywa jej soczystość, sensualność. To służy mu zarówno do wyrażenia zachwytu dla natury, w którą jest ciągle wsłuchany, jak i dla dramatu ludzkiej kondycji. Tęsknota i nigdy nienasycony niepokój, szukanie coraz głębszych pokładów psychicznych i biologicznych tchną z każdego dzieła. Każdy przedmiot, na pozór codzienny, zwyczajny, żyje samodzielnym życiem. Martwa natura nigdy nie jest martwa, ma swoje utajone ‘ciche życie’" (Władysława Jaworska, Zygmunt Menkes. Malarz École de Paris, "Biuletyn Historii Sztuki", 1996, nr 1-2, s. 19). Tak charakteryzowała twórczość malarza Władysława Jaworska. Menkes jawi się w tej recenzji jako artysta magik, który ożywia naturę. Przedmioty nabierają na jego płótnach realnych cech, ożywają. Dzieje się tak za sprawą talentu ich kreatora, który wczuwa się w odtwarzaną przez siebie rzeczywistość. W latach 20. XX wieku Menkes przybył do ówczesnej stolicy sztuki, jaką był Paryż. Wraz z międzynarodowym nurtem École de Paris jego sztuka zaczęła szybko ewoluować. "Martwa natura z wazą z owocami" stanowi w twórczości malarza dzieło wyjątkowe i wyróżniające się. Płótno powstało około 1930. Zarówno wtedy, jak i później malarz nie opracowywał swoich kompozycji w tak detaliczny, realistyczny sposób. Ustawione od lewej strony wazon, patera z owocami oraz schowana za nią taca znajdują się na rozłożonej, satynowej tkaninie. Od góry zwisa inna, niebieska draperia z ornamentalnym, złotym wzorem. Szczególnie interesująca wydaje się w tym zestawie sporych rozmiarów wazon z figuralną dekoracją o charakterze orientalizującym. Jej dokładne studium świadczyć może o zainteresowaniu autora pracy kulturą Wschodu. Kolejnym, niespotykanym raczej w twórczości malarza elementem są bliki świetlne odbijające się na powierzchniach naczyń, owoców i tkanin. Przybliżają go one do barokowych, luministycznych koncepcji dawnych mistrzów, którzy światłem budowali całe przestrzenie swych dzieł. Menkes oprócz tych zabiegów dba także o stosunkowo realistyczne oddanie cieni rzucanych przez przedmioty oraz autentyczne opracowanie cieniowanych fałd tkanin.
Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.
Description:
"Still life with vase and fruit" , 1930
oil/canvas, 50 x 65 cm; signed lower right: 'Menkes',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"(…) Menkes kocha materię. Linią, kolorem, światłem wydobywa jej soczystość, sensualność. To służy mu zarówno do wyrażenia zachwytu dla natury, w którą jest ciągle wsłuchany, jak i dla dramatu ludzkiej kondycji. Tęsknota i nigdy nienasycony niepokój, szukanie coraz głębszych pokładów psychicznych i biologicznych tchną z każdego dzieła. Każdy przedmiot, na pozór codzienny, zwyczajny, żyje samodzielnym życiem. Martwa natura nigdy nie jest martwa, ma swoje utajone ‘ciche życie’" (Władysława Jaworska, Zygmunt Menkes. Malarz École de Paris, "Biuletyn Historii Sztuki", 1996, nr 1-2, s. 19). Tak charakteryzowała twórczość malarza Władysława Jaworska. Menkes jawi się w tej recenzji jako artysta magik, który ożywia naturę. Przedmioty nabierają na jego płótnach realnych cech, ożywają. Dzieje się tak za sprawą talentu ich kreatora, który wczuwa się w odtwarzaną przez siebie rzeczywistość. W latach 20. XX wieku Menkes przybył do ówczesnej stolicy sztuki, jaką był Paryż. Wraz z międzynarodowym nurtem École de Paris jego sztuka zaczęła szybko ewoluować. "Martwa natura z wazą z owocami" stanowi w twórczości malarza dzieło wyjątkowe i wyróżniające się. Płótno powstało około 1930. Zarówno wtedy, jak i później malarz nie opracowywał swoich kompozycji w tak detaliczny, realistyczny sposób. Ustawione od lewej strony wazon, patera z owocami oraz schowana za nią taca znajdują się na rozłożonej, satynowej tkaninie. Od góry zwisa inna, niebieska draperia z ornamentalnym, złotym wzorem. Szczególnie interesująca wydaje się w tym zestawie sporych rozmiarów wazon z figuralną dekoracją o charakterze orientalizującym. Jej dokładne studium świadczyć może o zainteresowaniu autora pracy kulturą Wschodu. Kolejnym, niespotykanym raczej w twórczości malarza elementem są bliki świetlne odbijające się na powierzchniach naczyń, owoców i tkanin. Przybliżają go one do barokowych, luministycznych koncepcji dawnych mistrzów, którzy światłem budowali całe przestrzenie swych dzieł. Menkes oprócz tych zabiegów dba także o stosunkowo realistyczne oddanie cieni rzucanych przez przedmioty oraz autentyczne opracowanie cieniowanych fałd tkanin.
Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.
Description:
"Still life with vase and fruit" , 1930
oil/canvas, 50 x 65 cm; signed lower right: 'Menkes',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Menkes'
Proweniencja
0
Literatura
Kolekcja Urszuli i Piotra Hofman, (red.) Urszula Hofman, Warszawa 2018, s. 35 (il.)
Wystawiany
0