Powrót do DESA.PL
13 of Liczba obiektów: 62
13
Stanisław Klimowski | Portret żony, 1921
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, modernizm, międzywojnie
Wymiary
77 x 65 cm
Opis
olej/płótno, 77 x 65 cm, sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'SKlimowski | Wiśnicz 12/XI. 1921', na odwrociu nalepka wystawowa z Biura Wystaw Artystycznych w Krakowie z odręczną adnotacją: 'podano 2 adresy letni i zimowy' oraz ze Związku Polskich Artystów Plastyków

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Stanisław Klimowski był wychowankiem Jacka Malczewskiego, Teodora Axentowicza i Konstantego Laszczki w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Debiutował w 1911 roku w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. W trakcie Wielkiej Wojny, walcząc w szeregach armii austro-węgierskiej, wykonywał prace przedstawiające życie żołnierzy na froncie. W 1918 roku ożenił się z Heleną Grenikówną, którą przedstawia prezentowany portret, a od 1920 roku osiadł w Nowym Wiśniczu, gdzie aktywnie tworzył. Od 1951 roku był nauczycielem w tamtejszym Liceum Sztuk Plastycznych. Po śmierci żony, w 1961 roku przeniósł się do Katowic, gdzie pozostał do końca życia. Dorobek Klimowskiego jest różnorodny. Zawiera w sobie portrety, sceny rodzajowe, krajobrazy oraz przedstawienia sakralne wykonywane dla małopolskich świątyń. Prezentowany portret żony artysty wykonany został w 1921 roku w Wiśniczu, rok po ślubie pary. Klimowski przedstawił żonę z dużą subtelnością, posługując się artystyczną stylizacją bliską secesyjnemu portretowi spod znaku Józefa Mehoffera i Teodora Axentowicza. Tło wypełnił niby draperią tkaną w dekoracyjny wzór o charakterze roślinnym. Sytuowana w centrum przedstawienia modelka została ujęta w popiersiu en trois quarts. Dwukolorowy strój z silnym akcentem złota oraz perłowa karnacja Heleny przywodzą na myśl brawurowe portrety Johna Singera Sargenta. Kobieta kładzie rękę na pokrytej dekoracyjną tkaniną przegrodzie, mającej tworzyć wrażenie optyczne iluzji. Efekt, jaki osiąga artysta, bliski jest temu, który znamy z twórczości mistrzów sztuki dawnej: XV-wiecznego malarstwa portretowego doby renesansu i późniejszych malarzy trompe l’oeil.
Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u T. Axentowicza i J. Malczewskiego. Otrzymał wiele wyróżnień m. in. został zaproszony do wzięcia udziału w wystawie "Sztuka", na której swoje prace wystawiał także jego nauczyciel T. Axentowicz. Malował portrety i pejzaże.

Description:
Portrait of artist's wife, 1921
oil/canvas, 77 x 65 cm; signed, dated and inscribed lower right: 'SKlimowski | Wisnicz 12/XI. 1921', on the reverse exhibition label of Art Exhibitions Bureau in Krakow with handwritten note: 'podano 2 adresy letni i zimowy' and from the Associaton of Polish Artists

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'SKlimowski | Wiśnicz 12/XI. 1921'
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Warszawa; - DESA Unicum, październik 2018; - kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0