12
Alfons Karpiński | Martwa natura z różami w wazonie
Estymacja:
18,000 zł - 26,000 zł
Sprzedane
16,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, modernizm, międzywojnie
Artysta
Alfons Karpiński (1875 - 1961)
Wymiary
61 x 70,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 61 x 70,5 cm, sygnowany p.d.: 'a. karpiński'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Efemeryczne, przepełnione atmosferą melancholii martwe natury Alfonsa Karpińskiego znakomicie oddają nastrój epoki, w której powstały i doskonale wpisują się w dekadencką wizję świata przełomu wieków. Prace artysty to jakby zastygłe w czasie fotografie upamiętniające przedmioty. Karpiński chętnie stosował w swoich kompozycjach układy horyzontalne. Przestrzeń wypełniał głównym motywem - wazonem z kwiatami oraz towarzyszącymi mu często puzderkami, szkatułkami i porcelanowymi figurkami. W tle umieszczał zegary i obrazy trudne do zidentyfikowania, gdyż ukazane fragmentarycznie, niczym mało istotny i drugoplanowy element obrazu. Róże to jedne z ulubionych kwiatów malarza, najczęściej pojawiających się na jego płótnach. Ułożone w biało błękitnym wazonie kontrastują one ze sobą bielą i różem. Poniżej zaobserwować można opadłe, lekko zwiędłe płatki. To także jeden ze stałych motywów Karpińskiego, który odnosi się do ulotności i przemijalności życia, a tym samym wprowadza do martwej natury dawny motyw vanitas. Porcelanowe puzderko o orientalnym wzorze, to z kolei, inna fascynacja epoki Młodej Polski, a mianowicie zauroczenie sztuką Japonii propagowane na przełomie wieków w Krakowie przez wybitnego kolekcjonera jakim był Feliks "Manggha" Jasieński. Ten niepozorny bibelot, jak i waza z kompozycją kwiatową odbijają się na gładkiej, połyskującej powierzchni blatu stołu bądź komody, na której stoją. Martwe natury Alfonsa Karpińskiego to dzieła o złożonej, dualistycznej strukturze. Z jednej strony artysta kreuje realistyczny obraz rzeczywistości, w której w zgodzie z prawami natury odtwarza cienie rzucane przez przedmioty, ich barwy czy bliki świetlne. Z innej perspektywy zaś, widoczne jest także wrażeniowe, impresjonistyczne podejście twórcy przejawiające się poprzez nieco rozmyte formy, dynamicznie kładzione plamy farby i ogólne rozedrganie powierzchni dzieł, które zdają się wibrować, pulsować swoim wewnętrznym rytmem.
W latach 1891-99 studiował w krakowskiej SSP u Floriana Cynka, Izydora Jabłońskiego, Wincentego Łuszczkiewicza i Leona Wyczółkowskiego. Edukację artystyczną uzupełniał w pracowni Ažbego w Monachium (1903) W latach 1904-07 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u Kazimierza Pochwalskiego, w Paryżu w Academie Willi (1908-12) oraz w 1922 w Academie Collarossi. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie oraz wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918-27 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwe natury z motywem kwiatów.
Description:
Still life with roses in a vase
oil/canvas, 61 x 70.5 cm; signed lower right: 'a. karpinski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Efemeryczne, przepełnione atmosferą melancholii martwe natury Alfonsa Karpińskiego znakomicie oddają nastrój epoki, w której powstały i doskonale wpisują się w dekadencką wizję świata przełomu wieków. Prace artysty to jakby zastygłe w czasie fotografie upamiętniające przedmioty. Karpiński chętnie stosował w swoich kompozycjach układy horyzontalne. Przestrzeń wypełniał głównym motywem - wazonem z kwiatami oraz towarzyszącymi mu często puzderkami, szkatułkami i porcelanowymi figurkami. W tle umieszczał zegary i obrazy trudne do zidentyfikowania, gdyż ukazane fragmentarycznie, niczym mało istotny i drugoplanowy element obrazu. Róże to jedne z ulubionych kwiatów malarza, najczęściej pojawiających się na jego płótnach. Ułożone w biało błękitnym wazonie kontrastują one ze sobą bielą i różem. Poniżej zaobserwować można opadłe, lekko zwiędłe płatki. To także jeden ze stałych motywów Karpińskiego, który odnosi się do ulotności i przemijalności życia, a tym samym wprowadza do martwej natury dawny motyw vanitas. Porcelanowe puzderko o orientalnym wzorze, to z kolei, inna fascynacja epoki Młodej Polski, a mianowicie zauroczenie sztuką Japonii propagowane na przełomie wieków w Krakowie przez wybitnego kolekcjonera jakim był Feliks "Manggha" Jasieński. Ten niepozorny bibelot, jak i waza z kompozycją kwiatową odbijają się na gładkiej, połyskującej powierzchni blatu stołu bądź komody, na której stoją. Martwe natury Alfonsa Karpińskiego to dzieła o złożonej, dualistycznej strukturze. Z jednej strony artysta kreuje realistyczny obraz rzeczywistości, w której w zgodzie z prawami natury odtwarza cienie rzucane przez przedmioty, ich barwy czy bliki świetlne. Z innej perspektywy zaś, widoczne jest także wrażeniowe, impresjonistyczne podejście twórcy przejawiające się poprzez nieco rozmyte formy, dynamicznie kładzione plamy farby i ogólne rozedrganie powierzchni dzieł, które zdają się wibrować, pulsować swoim wewnętrznym rytmem.
W latach 1891-99 studiował w krakowskiej SSP u Floriana Cynka, Izydora Jabłońskiego, Wincentego Łuszczkiewicza i Leona Wyczółkowskiego. Edukację artystyczną uzupełniał w pracowni Ažbego w Monachium (1903) W latach 1904-07 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u Kazimierza Pochwalskiego, w Paryżu w Academie Willi (1908-12) oraz w 1922 w Academie Collarossi. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie oraz wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918-27 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwe natury z motywem kwiatów.
Description:
Still life with roses in a vase
oil/canvas, 61 x 70.5 cm; signed lower right: 'a. karpinski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'a. karpiński'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0