Powrót do DESA.PL
11 of Liczba obiektów: 62
11
Alfons Karpiński | Dama w szmaragdzie
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, modernizm, międzywojnie
Wymiary
70 x 78 cm
Opis
olej/tektura, 70 x 78 cm, sygnowany p.d.: 'a. karpiński'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Alfons Karpiński to artysta kojarzony główne z subtelnych, melancholijnych martwych natur. Zaraz obok tych przedstawień sytuować można intrygujące portrety kobiet również wpisujące się w charakter mieszczańskiego malarstwa początków XX wieku. Są to wizerunki modelek uchwyconych w swej codziennej przestrzeni, na tle komody zapełnionej bibelotami, w fotelu czy na skraju kanapy. Malarz pochodził z tego samego pokolenia artystów młodopolskich, co chociażby Wojciech Weiss. Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych od początku lat 90. XIX wieku, m. in. w pracowni Leona Wyczółkowskiego. Prezentowany portret kobiety ubranej w szmaragdową suknię, otuloną jasno brązowym szalem opadającym z ramion i w czarnym kapeluszu na głowie to jeden z tych wizerunków, które zdradzają pewnego rodzaju wrażeniowe podejście twórcy do malarskiej materii. Nie wiadomo jaką genezę mają szkicowo, syntetycznie opracowywane partie portretów niespotykane w wyidealizowanych martwych naturach Karpińskiego. Czasem osiągany efekt jest ściśle zamierzony, niekiedy być może stanowi o nieukończeniu pracy i pozostawieniu jej w formie otwartej. Przy omawianym portrecie mamy zapewne do czynienia z pierwszą sytuacją. W sposób szkicowy oddał artysta partie fotela, na którym siedzi kobieta oraz znajdującą się w tle ścianę. Jej twarz, ubiór czy nawet elementy martwej natury zlokalizowane na dalszym planie potraktowane zostały równoważnie, z taką samą dokładnością. Modelka zwraca się w stronę widza, opierając się nieznacznie na swoim lewym ramieniu. Jej wzrok utkwiony jest w patrzącym na nią obserwatorze. Być może to sam Karpiński, któremu owa dama pozowała w zaciszu swojego salonu. Malarz ukazał jej twarz en face, na wprost. Pochyla ona nieznacznie głowę i przymyka nieco swe szare oczy w geście skupienia. Nastrojowy wizerunek wykreowany przez artystę to psychologiczne studium kobiecej natury, która dla twórców przełomu XIX i XX wieku stanowiła wielką zagadkę i niesamowitą inspirację.
W latach 1891-1899 studiował w krakowskiej SSP u F. Cynka, I. Jabłońskiego, W. Łuszczkiewicza i L. Wyczółkowskiego. Edukację artystyczną uzupełniał w pracowni Ažbego w Monachium (1903) W latach 1904-1907 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u K. Pochwalskiego, w Paryżu w Academie Willi (1908 - 12) oraz w 1922 w Academie Collarossi. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie oraz wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918 - 27 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwe natury z motywem kwiatów.

Description:
Lady in emerald
oil/paperboard, 70 x 78 cm; signed lower right: 'a. karpinski',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'a. karpiński'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0