61
Roman Artymowski | Kompozycja abstrakcyjna
Estymacja:
3,000 zł - 5,000 zł
Sprzedane
3,000 zł
Aukcja na żywo
Classic Blue
Artysta
Roman Artymowski (1919 - 1993)
Wymiary
29,5 x 37 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
gwasz/papier, 29,5 x 37 cm (w świetle passe-partout), opisany przez syna na odwrociu
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W rozważaniach na temat twórczości Romana Artymowskiego niezwykle istotna wydaje się jego wrażliwość kolorystyczna, silnie zakorzeniona w tradycji kapistów. Warto zaznaczyć, że artysta ukończył studia w pracowni wybitnego kolorysty Eugeniusza Eibischa, skąd wyszedł szczególnie wyczulony na niuanse barwne i walory faktur. Wnikliwa obserwacja świata zewnętrznego oraz fascynacja zmiennością natury w twórczych dokonaniach Artymowskiego została połączona ascetycznym, klarownym sposobem obrazowania oraz wyrafinowaną, wyrazistą paletą kolorystyczną. Artymowski, początkowo realista, stopniowo oddalał się od malarstwa figuratywnego w stronę informelu, by w końcu przyjąć konwencję abstrakcji geometrycznej. W swoich licznych pracach ukazujących liryczne zapisy z podroży, w nowatorski sposób rozwinął gatunek, jakim jest pejzaż. Pierwsze krajobrazy utrzymane w surrealistycznej atmosferze namalował jeszcze około 1958, zainspirowany widokami z Rawenny, Wenecji i Ferrary. Również pobyt na Bliskim Wschodzie w latach 1968-71 zaowocował serią akwareli, w których pejzaż i jego zmienność pozostają niewyczerpanym źródłem artystycznych poszukiwań. Sztuka Artymowskiego lokuje się zatem gdzieś na styku dwóch kultur, gdzie modernistyczna, abstrakcyjna forma jest odbiciem wrażeń licznymi podróżami artysty.
Warto zaznaczyć, że artysta nie wykonywał wcześniejszych szkiców. Częstokroć zaznaczał, że każda powstała praca stanowi samodzielny byt, dzięki czemu zarówno dużych rozmiarów płótna, jak i mniejsze, wykonane w różnych technikach kompozycje, oddziałują na odbiorcę w ten sam sposób. Uwodzą niezwykłą lekkością i wirtuozerią w operowaniu kolorem.
Prezentowana kompozycja abstrakcyjna namalowana jest gwaszem na papierze. Utrzymana w nasyconych odcieniach koloru niebieskiego z kontrastującymi z nią połaciami białej i czarnej farby praca nie ma charakteru przedstawiającego. Jest raczej charakterystycznym dla artysty zapisem widzianych miejsc i przywodzi na myśl rodzaj urbanistycznego pejzażu będącego niejako pretekstem do rozwiązań przestrzenno-kolorystycznych.
W czasie okupacji związany był z konspiracyjnym teatrem Tadeusza Kantora. W tym okresie interesował się poezją - członek krakowskiej grupy poetyckiej "Inaczej". W 1945 podjął studia na ASP w Krakowie. Jego nauczycielami byli m.in: Eugeniusz Eibisch i Andrzej Jurkiewicz. Zadebiutował w październiku 1949 W latach 1953-1956 brał udział w wykonaniu polichromii odbudowywanych kamienic Rynku Starego i Nowego Miasta w Warszawie. W 1958 po raz pierwszy odbył podróż na Bliski Wschód. W 1959 w galerii Krzywe Koło miał pierwszą wystawę indywidualną, na której pokazał prace powstałe pod wpływem podróży do Włoch. W tym samym roku odwiedził Bagdad, organizując tam wystawę polskiej sztuki współczesnej. W latach 1959-1960 wykładał grafikę artystyczną i poligrafię w bagdadzkich uczelniach artystycznych. Po powrocie do Polski w PWSSP w Łodzi prowadził Pracownię Malarstwa i Rysunku na Wydziale Tkaniny. W 1982 otrzymał profesurę na warszawskiej ASP, a w latach 1983 - 1984 był rektorem tej uczelni. Najsilniejszą inspiracją okazał się dla artysty pustynny krajobraz Iraku. Owocem podróży na Bliski Wschód były wysmakowane w barwie i fakturze płótna, akwarele i grafiki.
Description:
Abstract Composition
gouache/paper, 29.5 x 37 cm (dimensions in passe-partout window); described by the son on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W rozważaniach na temat twórczości Romana Artymowskiego niezwykle istotna wydaje się jego wrażliwość kolorystyczna, silnie zakorzeniona w tradycji kapistów. Warto zaznaczyć, że artysta ukończył studia w pracowni wybitnego kolorysty Eugeniusza Eibischa, skąd wyszedł szczególnie wyczulony na niuanse barwne i walory faktur. Wnikliwa obserwacja świata zewnętrznego oraz fascynacja zmiennością natury w twórczych dokonaniach Artymowskiego została połączona ascetycznym, klarownym sposobem obrazowania oraz wyrafinowaną, wyrazistą paletą kolorystyczną. Artymowski, początkowo realista, stopniowo oddalał się od malarstwa figuratywnego w stronę informelu, by w końcu przyjąć konwencję abstrakcji geometrycznej. W swoich licznych pracach ukazujących liryczne zapisy z podroży, w nowatorski sposób rozwinął gatunek, jakim jest pejzaż. Pierwsze krajobrazy utrzymane w surrealistycznej atmosferze namalował jeszcze około 1958, zainspirowany widokami z Rawenny, Wenecji i Ferrary. Również pobyt na Bliskim Wschodzie w latach 1968-71 zaowocował serią akwareli, w których pejzaż i jego zmienność pozostają niewyczerpanym źródłem artystycznych poszukiwań. Sztuka Artymowskiego lokuje się zatem gdzieś na styku dwóch kultur, gdzie modernistyczna, abstrakcyjna forma jest odbiciem wrażeń licznymi podróżami artysty.
Warto zaznaczyć, że artysta nie wykonywał wcześniejszych szkiców. Częstokroć zaznaczał, że każda powstała praca stanowi samodzielny byt, dzięki czemu zarówno dużych rozmiarów płótna, jak i mniejsze, wykonane w różnych technikach kompozycje, oddziałują na odbiorcę w ten sam sposób. Uwodzą niezwykłą lekkością i wirtuozerią w operowaniu kolorem.
Prezentowana kompozycja abstrakcyjna namalowana jest gwaszem na papierze. Utrzymana w nasyconych odcieniach koloru niebieskiego z kontrastującymi z nią połaciami białej i czarnej farby praca nie ma charakteru przedstawiającego. Jest raczej charakterystycznym dla artysty zapisem widzianych miejsc i przywodzi na myśl rodzaj urbanistycznego pejzażu będącego niejako pretekstem do rozwiązań przestrzenno-kolorystycznych.
W czasie okupacji związany był z konspiracyjnym teatrem Tadeusza Kantora. W tym okresie interesował się poezją - członek krakowskiej grupy poetyckiej "Inaczej". W 1945 podjął studia na ASP w Krakowie. Jego nauczycielami byli m.in: Eugeniusz Eibisch i Andrzej Jurkiewicz. Zadebiutował w październiku 1949 W latach 1953-1956 brał udział w wykonaniu polichromii odbudowywanych kamienic Rynku Starego i Nowego Miasta w Warszawie. W 1958 po raz pierwszy odbył podróż na Bliski Wschód. W 1959 w galerii Krzywe Koło miał pierwszą wystawę indywidualną, na której pokazał prace powstałe pod wpływem podróży do Włoch. W tym samym roku odwiedził Bagdad, organizując tam wystawę polskiej sztuki współczesnej. W latach 1959-1960 wykładał grafikę artystyczną i poligrafię w bagdadzkich uczelniach artystycznych. Po powrocie do Polski w PWSSP w Łodzi prowadził Pracownię Malarstwa i Rysunku na Wydziale Tkaniny. W 1982 otrzymał profesurę na warszawskiej ASP, a w latach 1983 - 1984 był rektorem tej uczelni. Najsilniejszą inspiracją okazał się dla artysty pustynny krajobraz Iraku. Owocem podróży na Bliski Wschód były wysmakowane w barwie i fakturze płótna, akwarele i grafiki.
Description:
Abstract Composition
gouache/paper, 29.5 x 37 cm (dimensions in passe-partout window); described by the son on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
gwasz/papier
Sygnatura
opisany przez syna na odwrociu
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0