Powrót do DESA.PL
44 of Liczba obiektów: 89
44
Tomasz Kawiak | Bez tytułu (Malarstwo zostawia ślady wokół osi), 1975-2015
Estymacja:
9,000 zł - 12,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Classic Blue
Artysta
Tomasz Kawiak (1943)
Wymiary
22 x 22 cm
Opis
technika mieszana/płótno, 22 x 22 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: '1975 | TOMEK', na odwrociu naklejka z opisem pracy

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

"Tomasz Kawiak pochyla się nad pytaniem, z czego składa się forma. Artysta traktuje ten problem w sposób konceptualny, zastanawiając się nad samym gestem przy tworzeniu formy, nad rozwiązaniem matematycznym kryjącym się za rysunkiem linii. Przymocowując pędzle w pewnym stałym nieruchomym punkcie obrazu, wprawiając je w ruch, zakreśla formy półkola farbą, aby następnie powrócić do pozycji wyjściowej".
Max Mogan Gielniewski


Rozpatrując artystyczne dokonania Tomasza Kawiaka, nie sposób nie dostrzec pewnej zimnej, deterministycznej konwencji, bliskiej myśleniu konceptualnemu. Artysta pochyla się nad problemem formy i gestu, częstokroć odwołując się do idei racjonalizmu matematycznego. Kompozycja zatytułowana "Malarstwo pozostawia ślady wokół osi" jest rejestracją procesu towarzyszącemu powstawaniu dzieła. Korzystając z naukowej nomenklatury, stanowi zarówno projekt, przebieg, jak i wynik artystycznego eksperymentu. Dla samego artysty niezwykle ważna jest "jasna struktura odbioru" jego prac. Jak sam przyznaje "takim wykładnikiem musi być poczucie skali, jasność stosowanego narzędzia". Odbiorcy twórczości Kawiaka identyfikują się z umieszczonymi na obrazie narzędziami, które zostały poddane powtarzalnym ruchom, by na końcu stwierdzić, że oni sami stali się uczestnikami odgórnie zaprogramowanego gestu artysty. Prace z cyklu, z którego pochodzi prezentowana kompozycja, powstawały we Francji od połowy lat 70.W ramach serii powstało około 30 prac. Artysta przytwierdzał do podłoża narzędzia swojej pracy - kredki, farby, pędzle. Często artysta umieszczał je na wyznaczonym promieniu, które mierzył linijką. Wspominane narzędzia poruszają się jak na "smyczy" zostawiając ślady na obrazie. Po zostawieniu odpowiednich wizualnych elementów artysty inkrustował przyrządy w obrazie, zostawiając je tam na wieczność.
Artysta jest jednym z najbardziej charakterystycznych twórców swego pokolenia. Ukończył malarstwo oraz architekturę wnętrz na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, dyplom uzyskał w 1968. Związany z macierzystą uczelnią, w latach 1968-70 pracował jako asystent w pracowni ceramiki na Wydziale Malarstwa. W 1970 roku zaprezentował akcję "Ból Tomka Kawiaka", podczas której zabandażował okaleczone przez służby miejskie drzewa przy jednej z lubelskich ulic. Tego samego roku wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował artystyczną edukację w Ecole des Beaux-Arts. Znany z oryginalnych działań artystycznych m.in. akcji "cegłowania" (briquetage), polegającej na pozostawianiu przez artystę w miejscach, które odwiedzał podczas swych licznych podróży, jednakowych cegieł wypalanych w czerwonej glinie, o wymiarach 20 x 10 x 3 cm.

Description:
Untitled ("Painting leaves the marks around the axis"), 1975-2015
mixed media/canvas, 22 x 22 cm; signed and dated on the reverse: '1975 | TOMEK', on the reverse the sticker with the description of the work

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
technika mieszana/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: '1975 | TOMEK'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0