40
Henryk Stażewski | "Biuro poezji Andrzej Partum", po 1971
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Classic Blue
Artysta
Henryk Stażewski (1894 - 1988)
Wymiary
52 x 52 cm
Kategoria
Opis
gwasz/płyta, 52 x 52 cm, sygnowany na odwrociu: 'H Stażewski'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Choć Biuro Poezji przyjęło formę instytucjonalną, czyli akceptowaną przez ówczesny system polityczny i mieszczącą się w ramach systemowych struktur, stanowiło organizm działający poza jego kontrolą i znajdujący się na odległych peryferiach oficjalnego obiegu artystycznego. Jako instytucja nie było nigdzie zarejestrowane - powstało jako samorodne, indywidualne (jednoosobowe) przedsięwzięcie. Stworzenie Biura Poezji wynikało z krytycznej postawy Partuma wobec absurdów obowiązującego systemu politycznego oraz rozbudowanej administracji. Inicjując działalność Biura, artysta upominał się o uwolnienie sztuki od zagrożeń schematyczności, które silnie dotknęły społeczeństwo PRL-u. Posłużył się w tym celu językiem ironii - już sam termin ‘biuro’ w połączeniu ze słowem ‘poezja’ miał wydźwięk ironiczny. Partum postulował odrębność podmiotu i indywidualizm twórczy wynikły z jednostkowych doświadczeń rzeczywistości. Zgodnie z jego poglądami niezależność jednostki jako bytu to także niezależność twórcza od struktur kulturowych, społecznych, ideologicznych i ekonomicznych oraz odnalezienie w systemie kodów kultury swego rodzaju szczeliny lub niszy, która stanowiłaby pierwszy etap tworzenia sztuki poza kontekstem. W ten sposób rozpoczął artysta poszukiwania własnych wizji dla ‘własnego konceptualizmu’".
MAŁGORZATA DAWIDEK-GRYGLICKA, TEKST JAKO NARZĘDZIE KONTESTACJI W TWÓRCZOŚCI ANDRZEJA PARTUMA, [w:] HISTORIA TEKSTU WIZUALNEGO. POLSKA PO 1967 ROKU, WROCŁAW 2012
Andrzej Partum był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej sztuki awangardowej, który dzięki swojej działalności osiągnął międzynarodową sławę. Początkowo pracował głównie jako twórca muzyki i poezji. Organizował recitale muzyczne, podczas których deklamował tworzoną przez siebie poezję. Jego wiersze wywodziły się z futurystycznych osiągnięć artystów I połowy XX wieku. Jednym z najważniejszych dokonań artysty było założenie Biura Poezji, na którego potrzeby zaadaptował lokal, w którym mieszkał na ostatnim piętrze Hotelu Polonia w Warszawie. Instytucja Partuma powstała na przekór - miała być sprzeciwem wobec nadmiernej biurokracji dotyczącej sztuki w czasach Polski Ludowej. Z czasem jednak "Biuro" stało się ważnym ośrodkiem kultury w Warszawie, które zajmowało się między innymi publikacją tomików poezji właściciela i jego przyjaciół, organizacją wydarzeń artystycznych i zbieraniem informacji o nich ze świata. Jedną z najciekawszych działalności, jakie rozwinął w nim Partum, było przyjmowanie i nadawanie przesyłek nadchodzących z różnych części globu. Artysta zaangażował się w rozkwitający w latach powojennych mail art. Partum korespondował wówczas między innymi z Johnem Cagem, Andym Warholem i Dickiem Higginsem. W Polsce wymieniał listy z duetem KwieKulik, Stanisławem Dróżdżem, Ewą Partum czy Jerzym Beresiem.
Przy projektowaniu wydawnictw Partuma, które wychodziły z Biura Poezji, pomagali mu współcześni artyści. Wśród nich byli Alfred Lenica czy Henryk Stażewski właśnie. Autor prezentowanej pracy współtworzył między innymi oprawę graficzną do tomu poezji Partuma z 1970. Jest to jeden z rzadkich przykładów graficznych prac Stażewskiego, które zachowały się do dziś. Prezentowana praca w swojej formie przywodzi na myśl szyld dla sławnego biura przy ulicy Poznańskiej.
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).
Description:
"Andrzej Partum's Poetry bureau", po 1971
gouache/board, 52 x 52 cm; signed on the reverse: 'H Stazewski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Choć Biuro Poezji przyjęło formę instytucjonalną, czyli akceptowaną przez ówczesny system polityczny i mieszczącą się w ramach systemowych struktur, stanowiło organizm działający poza jego kontrolą i znajdujący się na odległych peryferiach oficjalnego obiegu artystycznego. Jako instytucja nie było nigdzie zarejestrowane - powstało jako samorodne, indywidualne (jednoosobowe) przedsięwzięcie. Stworzenie Biura Poezji wynikało z krytycznej postawy Partuma wobec absurdów obowiązującego systemu politycznego oraz rozbudowanej administracji. Inicjując działalność Biura, artysta upominał się o uwolnienie sztuki od zagrożeń schematyczności, które silnie dotknęły społeczeństwo PRL-u. Posłużył się w tym celu językiem ironii - już sam termin ‘biuro’ w połączeniu ze słowem ‘poezja’ miał wydźwięk ironiczny. Partum postulował odrębność podmiotu i indywidualizm twórczy wynikły z jednostkowych doświadczeń rzeczywistości. Zgodnie z jego poglądami niezależność jednostki jako bytu to także niezależność twórcza od struktur kulturowych, społecznych, ideologicznych i ekonomicznych oraz odnalezienie w systemie kodów kultury swego rodzaju szczeliny lub niszy, która stanowiłaby pierwszy etap tworzenia sztuki poza kontekstem. W ten sposób rozpoczął artysta poszukiwania własnych wizji dla ‘własnego konceptualizmu’".
MAŁGORZATA DAWIDEK-GRYGLICKA, TEKST JAKO NARZĘDZIE KONTESTACJI W TWÓRCZOŚCI ANDRZEJA PARTUMA, [w:] HISTORIA TEKSTU WIZUALNEGO. POLSKA PO 1967 ROKU, WROCŁAW 2012
Andrzej Partum był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej sztuki awangardowej, który dzięki swojej działalności osiągnął międzynarodową sławę. Początkowo pracował głównie jako twórca muzyki i poezji. Organizował recitale muzyczne, podczas których deklamował tworzoną przez siebie poezję. Jego wiersze wywodziły się z futurystycznych osiągnięć artystów I połowy XX wieku. Jednym z najważniejszych dokonań artysty było założenie Biura Poezji, na którego potrzeby zaadaptował lokal, w którym mieszkał na ostatnim piętrze Hotelu Polonia w Warszawie. Instytucja Partuma powstała na przekór - miała być sprzeciwem wobec nadmiernej biurokracji dotyczącej sztuki w czasach Polski Ludowej. Z czasem jednak "Biuro" stało się ważnym ośrodkiem kultury w Warszawie, które zajmowało się między innymi publikacją tomików poezji właściciela i jego przyjaciół, organizacją wydarzeń artystycznych i zbieraniem informacji o nich ze świata. Jedną z najciekawszych działalności, jakie rozwinął w nim Partum, było przyjmowanie i nadawanie przesyłek nadchodzących z różnych części globu. Artysta zaangażował się w rozkwitający w latach powojennych mail art. Partum korespondował wówczas między innymi z Johnem Cagem, Andym Warholem i Dickiem Higginsem. W Polsce wymieniał listy z duetem KwieKulik, Stanisławem Dróżdżem, Ewą Partum czy Jerzym Beresiem.
Przy projektowaniu wydawnictw Partuma, które wychodziły z Biura Poezji, pomagali mu współcześni artyści. Wśród nich byli Alfred Lenica czy Henryk Stażewski właśnie. Autor prezentowanej pracy współtworzył między innymi oprawę graficzną do tomu poezji Partuma z 1970. Jest to jeden z rzadkich przykładów graficznych prac Stażewskiego, które zachowały się do dziś. Prezentowana praca w swojej formie przywodzi na myśl szyld dla sławnego biura przy ulicy Poznańskiej.
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).
Description:
"Andrzej Partum's Poetry bureau", po 1971
gouache/board, 52 x 52 cm; signed on the reverse: 'H Stazewski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
gwasz/płyta
Sygnatura
sygnowany na odwrociu: 'H Stażewski'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0