Powrót do DESA.PL
15 of Liczba obiektów: 89
15
Kajetan Sosnowski | Z cyklu "Obrazy puste", około 1964
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Classic Blue
Wymiary
65 x 50,2 cm
Opis
olej/płótno, 65 x 50,2 cm, nieczytelna naklejka na odwrociu

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Kajetan Sosnowski znany jest między innymi dzięki seriom monochromatycznych płócien, które tworzył od początku lat 60. Po eksperymentach niefiguratywnych w II połowie lat 50., zwracając się w stronę malarstwa nieprzedstawiającego, artysta stworzył serię "Obrazów pustych", po której później nastąpiły cykle "Metalepseis" (1972) oraz "Katalipomena" (1975). Te z pozoru "puste" płótna powstawały bez użycia pędzla - Sosnowski malował je, nakładając farbę palcami, bezpośrednio na powierzchnię tkaniny rozpiętej na blejtramie. W późniejszych latach zainteresował się nową metodą tworzenia - zszywaniem fragmentów materiałów, które w efekcie tworzyły ciekawe wizualnie kompozycje. Subtelne różnice światłocieniowe zachodzące na powierzchni płócien wynikały bowiem z różnego ułożenia splotów - w taki sposób, że na każdej części światło odbijało się inaczej. Od lat 80. Sosnowski nazywał je "Interwencjami", a do końca życia tworzył na tej samej zasadzie serię o tytule "Układy równowartościowe".
Na pozór proste kompozycje Sosnowskiego oparte są o dogłębne studia artysty, szczególnie z zakresu nauk ścisłych. Twórca twierdził, że o prawdziwości dzieła sztuki decyduje możliwość wytłumaczenia go w logiczny sposób. Jak inni artyści awangardowi wierzył, że zadaniem artysty jest dążenie do wykorzystywania w swojej działalności wiedzy empirycznej oraz czerpania ze zdobyczy nauk ścisłych. W przypadku jego malarstwa to światło było tym zagadnieniem, które z jednej strony zyskało malarską reprezentację, a z drugiej było przedmiotem zainteresowania artysty jako zjawisko fizyczne dające się opisać i zbadać.
Julian Przyboś mówił o pracach artysty: "Czy możliwe, by nasz Sosnowski odkrył naprawdę nowe światło, to jest jego nową zjawę malarską? (…) Wydaje się, jakby Kajetan odwrócił efekt widzenia, jaki osiągnęli impresjoniści (…) zdaje się, że w ten sposób udało się Sosnowskiemu stworzyć nową odmianę malarstwa pozaabstrakcyjnego - a nie figuralnego (…) To, co maluje, światło, ujął malarsko w sposób niepraktykowany, bo i ujrzał je inaczej: jakby je zgarnął z oczu impresjonistów, skupił i tę rzeczywistość trudno uchwytną wtopił we wnętrze obrazu, żeby przebijało przez farby. Tę rzeczywistość - powiadam - bo przecież promieniowanie świetlne jest rzeczywistością prawdziwszą niż rzeczy i ich wygląd. Dlatego to sądzę, że Kajetan Sosnowski przekroczył granicę malarstwa abstrakcyjnego" (Barbara Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980. Szanse i mity, Warszawa 1988, s. 189-190).
Malarstwo dla Kajetana Sosnowskiego przez lata praktyki stało się zagadnieniem do badania, fizycznym zjawiskiem, które mógł na nowo przepracowywać i opisywać. Eksperymentując przy tworzeniu każdego nowego płótna, stworzył dzieła o niezwykle uniwersalnym charakterze.
Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym" - jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.

Description:
from the series "Empty paintings", circa 1964
oil/canvas, 65 x 50.2 cm;, unreadable sticker on the back

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
olej/płótno
Sygnatura
0
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0