Powrót do DESA.PL
17 of Liczba obiektów: 55
17
Tomasz Górnicki | "Oppressed III", 2018
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
17,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Ulicy
Artysta
Tomasz Górnicki (1986)
Wymiary
75 x 38 x 23 cm
Kategoria
Opis
beton, stal, 75 x 38 x 23 cm, sygnowany i opisany na podstawie: 'OPPRESSED III | GÓR | NIC | KI', edycja: 1/1
wymiary postumentu: 103 x 45,5 x 45,5 cm

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

“Płeć jest determinantą sposobu myślenia, zachowania, odgrywania ról, spełniania funkcji biologicznych. Kultura to imperatyw czczych small talk’ów, generator plastikowego krajobrazu, śmieciowej estetyki billboardów, fatalnej architektury, konsumpcyjnego bełkotu reklam, penetrujący i przekształcający ludzkie umysły. Uprzedmiotawia ludzkie ciała, odrywa je od osoby i kiedy nieużyteczne jako jej element - nienormatywne, stare, chore, skazuje na niewidzialność, czyli śmierć za życia".
TOMASZ GÓRNICKI
Pierwotna wersja prezentowanej rzeźby "Oppressed" zaistniała w przestrzeni Warszawy na początku 2018 roku. Obiekt został umieszczony pod mostem Poniatowskiego jako manifest powszechnej opresyjności instytucjonalnej. Przemawiają za tym przesłaniem również objawiające się w sposób fizyczny i symboliczny stygmatyzacja oraz wykluczenie postaw, zachowań zaburzających powszechnie przyjęte status quo. Obecność kobiecego popiersia w wybranym miejscu nie trwała jednak długo. Jak większość ingerencji artystycznych w tkankę miasta rzeźba uległa zniszczeniu, a ślad po akcji pozostawia już tylko dokumentacja fotograficzna. Przedstawiona praca jest więc odzwierciedleniem oryginału oddanym w oryginalnym wymiarze. Za wyjątkowością figury niewątpliwie przemawia historia jej bliźniaczej poprzedniczki, która została wykorzystana w imię głoszenia istotnych treści. Tomasz Górnicki zasłynął realizacjami w przestrzeni miejskiej, często montowanymi bez pozwoleń. W tę koncepcję wpisuje się świadome podejmowanie ryzyka o utraceniu danego obiektu artystycznego, często na rzecz zaistnienia idei stojącej za samą inicjatywą. Tego typu interwencje z zakresu sztuki urban artu zostały opisane przez Mariusza Szczygła w jego książce pt.: "Nie ma". Ważną kwestią ingerencji w architekturę miasta jest element zaskoczenia - Górnicki nie zapowiada swoich akcji, rzeźby często są szybko demontowane lub po prostu niszczone, przez to czasu na ich odszukanie pozostaje naprawdę niewiele. Mimo że żywotność prac umieszczanych w przestrzeni miejskiej jest często bardzo krótka paradoksalnie to właśnie na nich spoczywa duży ciężar autentycznej kreacji artysty.
Absolwent Wydziału Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Janusza Antoniego Pastwy. Artysta w swojej twórczości sięga zarówno po monumentalną skalę, a także tworzy małe, intymne formy, inspirowane codziennymi sytuacjami. Eksperymentuje z różnymi materiałami, takimi jak brąz, kamień, aluminium, ale także tanimi materiałami takimi jak skrawki tkanin, gałązki. Tematyka jego prac oscyluje wokół realizmu, artysta często swoje realizacje rzeźbiarskie instaluje w przestrzeni publicznej, wzywając odbiorców do aktywności i krytycznej obserwacji otoczenia. Ich tytuły i aranżacja często stanowią komentarz na temat związków kultury i polityki, oraz opresyjności instytucji kulturalnych i narzuconych społecznych norm.

Description:
'Oppressed III', 2018
concrete, steel, 75 x 38 x 23 cm; signed and described on the base: 'OPPRESSED III | GOR | NIC | KI', edition: 1/1
plinth dimension: 103 x 45.5 x 45.5 cm

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
beton, stal
Sygnatura
sygnowany i opisany na podstawie: 'OPPRESSED III | GÓR | NIC | KI'
Wystawiany
0