63
Tadeusz Dominik | Pejzaż, 1995
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Tadeusz Dominik (1928 - 2014)
Wymiary
80,5 x 100,5 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
olej/płótno, 80,5 x 100,5 cm (w świetle oprawy), sygnowany p.d.: 'Dominik', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Dominik 1995 | olej-płótno 80 x 100 | Pejzaż'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Unikalny styl obrazów Tadeusza Dominika kształtował się na przestrzeni wielu dekad. Jego sztukę charakteryzowała konsekwencja i chęć doskonalenia indywidualnego języka artystycznego. Jak wspomniał w jednym z wywiadów, starał się, aby płótna były jego cząstką prawdy o świecie. Nie chciał kopiować rzeczywistości i wytrwale dążył do klarowania języka malarskiego i pozbawiania kompozycji zbędnych elementów. Odrzucał koncepcję dzieła jako prezentacji artystycznej wirtuozerii. Swoje obrazy sam określała mianem "dominików" - malarskich interpretacji otaczającej go rzeczywistości. Dominik przede wszystkim posługiwał się kolorem i wierzył w jego samoistność i samowystarczalność. To właśnie barwa stała się manifestem programowym twórczości artysty. Intensywne kolory na płótnach Dominika, od czerwieni po beże, przede wszystkim oddają stany emocjonalne towarzyszące obcowaniu z naturą. Podobnie jak na zaprezentowanej pracy abstrakcyjne kształty, formy czy smugi farb przywodzą na myśl mnogość kształtów drzew, ścieżek, ogrodów. Jak napisał serdecznym przyjaciel artysty, Zbigniew Herbert: "Świat Dominika to ogniste słoneczne koła, kwiaty, patyki w płocie, dzbany, bochny chleba, trawa".
Malarz, grafik, zajmował się też tkaniną artystyczną, ceramiką, a także grafiką komputerową. W latach 1946-51 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w 1953 roku w pracowni prof. Jana Cybisa. W 1951 roku rozpoczął pracę pedagogiczną na stołecznej uczelni i przeszedł przez wszystkie stopnie kariery akademickiej, od asystenta do profesora zwyczajnego (1988). Dwukrotnie był dziekanem Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Był laureatem m.in. nagrody im. Jana Cybisa (1973) i stypendystą Ford Foundation (1962). Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz prywatnych w Polsce i na świecie.
Description:
Landscape, 1995
oil/canvas, 80.5 x 100.5 cm (dimensions in frame); signed lower right: 'Dominik', signed, dated and described on the reverse: 'Dominik 1995 | olej-plotno 80 x 100 | Pejzaz'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Unikalny styl obrazów Tadeusza Dominika kształtował się na przestrzeni wielu dekad. Jego sztukę charakteryzowała konsekwencja i chęć doskonalenia indywidualnego języka artystycznego. Jak wspomniał w jednym z wywiadów, starał się, aby płótna były jego cząstką prawdy o świecie. Nie chciał kopiować rzeczywistości i wytrwale dążył do klarowania języka malarskiego i pozbawiania kompozycji zbędnych elementów. Odrzucał koncepcję dzieła jako prezentacji artystycznej wirtuozerii. Swoje obrazy sam określała mianem "dominików" - malarskich interpretacji otaczającej go rzeczywistości. Dominik przede wszystkim posługiwał się kolorem i wierzył w jego samoistność i samowystarczalność. To właśnie barwa stała się manifestem programowym twórczości artysty. Intensywne kolory na płótnach Dominika, od czerwieni po beże, przede wszystkim oddają stany emocjonalne towarzyszące obcowaniu z naturą. Podobnie jak na zaprezentowanej pracy abstrakcyjne kształty, formy czy smugi farb przywodzą na myśl mnogość kształtów drzew, ścieżek, ogrodów. Jak napisał serdecznym przyjaciel artysty, Zbigniew Herbert: "Świat Dominika to ogniste słoneczne koła, kwiaty, patyki w płocie, dzbany, bochny chleba, trawa".
Malarz, grafik, zajmował się też tkaniną artystyczną, ceramiką, a także grafiką komputerową. W latach 1946-51 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w 1953 roku w pracowni prof. Jana Cybisa. W 1951 roku rozpoczął pracę pedagogiczną na stołecznej uczelni i przeszedł przez wszystkie stopnie kariery akademickiej, od asystenta do profesora zwyczajnego (1988). Dwukrotnie był dziekanem Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Był laureatem m.in. nagrody im. Jana Cybisa (1973) i stypendystą Ford Foundation (1962). Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz prywatnych w Polsce i na świecie.
Description:
Landscape, 1995
oil/canvas, 80.5 x 100.5 cm (dimensions in frame); signed lower right: 'Dominik', signed, dated and described on the reverse: 'Dominik 1995 | olej-plotno 80 x 100 | Pejzaz'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Dominik'
Proweniencja
Dom Aukcyjny Agra Art, 2008; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Kolekcja Urszuli i Piotra Hofman, (red.) Urszula Hofman, Warszawa 2018, s. 228 (il.)
Wystawiany
0