Powrót do DESA.PL
52 of Liczba obiektów: 82
52
Teresa Rudowicz | "Kompozycja 67/10", 1967
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
35,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Wymiary
70 x 49,5 cm
Opis
kolaż, olej/płótno, 70 x 49,5 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Teresa Rudowicz | 67/10', na odwrociu papierowa nalepka autorska: 'teresa Rudowicz | 67/10' i papierowa nalepka z Smith College Museum of Art w Northampton w stanie Massachusetts

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Prezentowana praca powstała w 1967, kiedy Teresa Rudowicz tworzyła charakterystyczne kolaże z pociętych starodruków i rękopisów. Materiały pochodziły najczęściej z Włoch. Choć kolaż nie był niczym nowym w latach 50. i 60., to wykorzystywanie przez artystkę pamiątek przeszłości było działaniem wyjątkowym. Ten sposób pracy artystki miał z pewnością związek z wojenną przeszłością Polski, o której przypominały wszechobecne ruiny i zgliszcza. Po wyjeździe z miejsca, gdzie kultura materialna uległa dewastacji, niebywały wręcz ogrom śladów przeszłości we Włoszech musiał budzić w Teresie Rudowicz silne uczucia. W powojennej Polsce cięcie manuskryptu byłoby aktem świętokradczym. Zupełnie inne materiały wykorzystywały Erna Rosenstein czy Jadwiga Maziarska, które, podobnie jak autorka prezentowanej pracy, posługiwały się często znalezionymi obiektami. Były to raczej mało wartościowe wycinki z gazet, pudełka, deseczki i zepsute "rupiecie", którym artystki chciały nadać zupełnie nową rangę. Cięcie starych ksiąg nie było jednak aktem transgresji. We Włoszech obiekty tego typu uważano za "starocie" i częstokroć sprzedawano za bezcen. Serię kolaży Rudowicz zapoczątkował zakup starego rękopisu przez Mariana Warzechę, męża Rudowicz: "pokazywałem później ten rękopis w jednym z antykwariatów we Włoszech. Podobno były to genealogiczne wywody dotyczące rodzin włoskich, między innymi Orsinich. Spisane zostały w formie notatek i zawierały niesprawdzone, często ponaciągane fakty - ale przynajmniej pismo było ładne. Powróciwszy do Grottaferrata, obejrzeliśmy z Teresą rękopis, a następnie zabraliśmy się do pracy. Najpierw ja wybierałem strony, a z tego, co zostało, Teresa stworzyła swoje kolaże" (Marian Warzecha, O wojnie, edukacji i Wystawie Sztuki Nowoczesnej, Grupie Krakowskiej oraz latach 60., [w:] Marian Warzecha, Collage 1946-1949, Kraków 2014, s. 19).
Studia rozpoczęła w latach 1948-50 w gdańskiej PWSSP, a kontynuowała pod kierunkiem Zbigniewa Pronaszki w Akademii krakowskiej w okresie 1950-54. Należała do grona współzałożycieli i członków reaktywowanej po drugiej wojnie światowej GRUPY KRAKOWSKIEJ. Najwcześniejsze prace Rudowicz to inspirowane surrealizmem akwarele i fotomontaże (1953). Dalsza jej twórczość utrzymana była w charakterze malarstwa abstrakcyjnego niekiedy metaforycznego. Na przełomie lat 50 i 60 - tych zaczęła tworzyć kolaże, w których z malarskim spoiwem łączyła drobne nieartystyczne "przedmioty gotowe".

Description:
"Composition 67/10", 1967
collage, oil/canvas, 70 x 49.5 cm; signed and dated on the reverse: 'Teresa Rudowicz | 67/10', artist's label on the reverse: 'teresa Rudowicz | 67/10'; paper label from the Smith College Museum of Art in Northampton, Massachusetts on the reverse

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kolaż, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Teresa Rudowicz | 67/10'
Proweniencja
zakup bezpośrednio od artystki; kolekcja prywatna, Massachusetts; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0