Powrót do DESA.PL
50 of Liczba obiektów: 82
50
Teresa Tyszkiewicz | "Krzyż / Croix", 1999
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
75,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Teresa Tyszkiewicz (1953)
Wymiary
147 x 97 cm
Opis
akryl, olej, szpilki/płótno, 147 x 97 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Teresa Tyszkiewicz 1999', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Teresa Tyszkiewicz | Croix | 1999'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Obraz "Krzyż / Croix" z 1999 roku reprezentuje najbardziej rozpoznawalną część twórczości Teresy Tyszkiewicz. Czarne tło, na którym artystka umieściła duży czerwony krzyż. W centrum krzyża jest widoczne kilkunastocentymetrowe przecięcie. Cała powierzchnia płótna jest naznaczona tysiącami szpilek wbitych w tkaninę. Szpilki w twórczości Teresy Tyszkiewicz były jej znakiem rozpoznawczym. Artystka zaczęła używać szpilek pod koniec lat 70. Ze szpilek krawieckich zaczęła komponować obrazy. Rozwinęła ten pomysł, kiedy w latach 80. przeniosła się do Francji. W wywiadach mówiła: "We Francji zaczęłam rozwijać pomysł, który przywiozłam z kraju, czyli komponowanie obrazów ze szpilek". Nowatorskie wykorzystanie szpilek jako tworzywa artystycznego łączyła z innymi technikami artystycznymi. Powstawały specyficzne obrazy-reliefy, przedmioty-rzeźby. Szpilki zagościły również na powierzchniach fotografii. We wstępie do paryskiej wystawy artystki w 2017 roku w Galerie Anne de Villepo pisano: "Gęstość i dynamika kompozycji, autonomiczne i skomplikowane struktury prac są nośnikiem silnych emocji autorki. Reliefowy, wyjątkowy charakter prac wydobywa gra świateł i cieni. Ostra, metalowa szpilka jest jednocześnie doświadczeniem i metaforą bólu". Dla artystki stała się również obsesją. Tyszkiewicz mówiła: "Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. [...] Szpilka prowokuje mnie [...] symbolizuje zmaganie z przeszkodami". Teresa Tyszkiewicz tworzyła swoje obrazy intuicyjnie. Szukała równowagi między kompozycją a chaosem. Gruba warstwa farby nakładana na płótno nie krzyczała kolorami. W większości artystka używała stonowanych barw, dopełniając je niekiedy mocniejszym elementem, np. czerwienią, jak w pracy prezentowanej na aukcji. Często używała również farby złotej. Kolor był uzupełnieniem faktury stworzonej przez upięte na płótnie szpilki i trójwymiarowość jaką metal szpilek nadaje obrazom reagując na światło.
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.

Description:
"Cross / Croix", 1999
acrylic, oil/canvas, 147 x 97 cm; signed and dated lower right: 'Teresa Tyszkiewicz 1999', signed, dated and described on the reverse: 'Teresa Tyszkiewicz | Croix | 1999'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, olej, szpilki/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Teresa Tyszkiewicz 1999'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0