17
Victor Vasarely | "Tsika", 1970-1976
Estymacja:
400,000 zł - 600,000 zł
Sprzedane
500,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Victor Vasarely (1906 - 1997)
Wymiary
103,8 x 60 cm
Kategoria
Opis
akryl/tektura na płycie, 103,8 x 60 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2914 | VASARELY | "TSIKA" | 102 X 58 | 1970/76 | [sygnatura]'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowany obraz powstał w latach 70., kiedy Vasarely był u szczytu swoich twórczych możliwości. W 1970 otwarto poświęcone twórczości artysty muzeum w Gordes. Niespełna pięć lat później w Aix-en-Provence utworzono natomiast fundację jego imienia (jednym z jej patronów był Georges Pompidou), a nieco później w rodzinnym mieście artysty - Peczu, otwarto kolejną instytucję poświęconą jego dorobkowi. Sztukę Vasarelyego tego okresu charakteryzuje subtelna dekoracyjność. Malarz coraz częściej eksperymentował z kolorem i rozwijał mozaikowe układy swoich kompozycji. Wyraźne stały się u niego również poszukiwania malarskiej głębi - co jest widoczne jest w kompozycji "Tsika".
"Abstrakcyjny" język artysty nie był pozbawiony ideowej podbudowy, którą Vasarely formułował w swoich tekstach teoretycznych z tego okresu. We wszystkich wypowiedziach malarz wyraźnie podkreślał uniwersalny charakter sztuki. Postulował fuzję dwóch sprzecznych postaw: chęci wyeliminowania indywidualnego pierwiastka w tej dziedzinie twórczości (poprzez modułową, powtarzalną kompozycję) oraz dawanie jej poetyckiego wydźwięku. To właśnie te postulaty sprawiły, że Vasarely został okrzyknięty "romantycznym astronautą", hybrydą uduchowionego artysty i "naukowca", wierzącego w sztukę opartą na matematyczno-fizycznych prawidłach widzenia. W ocenie sztuki Vasarelyego nie wolno zapomnieć, że była ona genetycznie powiązana z utopijną wizją przyszłości. Artysta rozumiał op-art jako szansę na uformowanie nowego typu wrażliwości plastycznej, a zarazem nowego typu odbiorcy. W jednym z manifestów pisał: "Przyszłość rysuje się jako nowe geometryczne miasto, barwne i słoneczne. Sztuki plastyczne będą w nim kinetyczne, wielowymiarowe, społeczne, bezsprzecznie abstrakcyjne i zbliżone do nauk".
Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.
Description:
"Tsika", 1970-1976
oil/canvas, 103.8 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: '2914 | VASARELY | "TSIKA" | 102 X 58 | 1970/76 | [signature]',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowany obraz powstał w latach 70., kiedy Vasarely był u szczytu swoich twórczych możliwości. W 1970 otwarto poświęcone twórczości artysty muzeum w Gordes. Niespełna pięć lat później w Aix-en-Provence utworzono natomiast fundację jego imienia (jednym z jej patronów był Georges Pompidou), a nieco później w rodzinnym mieście artysty - Peczu, otwarto kolejną instytucję poświęconą jego dorobkowi. Sztukę Vasarelyego tego okresu charakteryzuje subtelna dekoracyjność. Malarz coraz częściej eksperymentował z kolorem i rozwijał mozaikowe układy swoich kompozycji. Wyraźne stały się u niego również poszukiwania malarskiej głębi - co jest widoczne jest w kompozycji "Tsika".
"Abstrakcyjny" język artysty nie był pozbawiony ideowej podbudowy, którą Vasarely formułował w swoich tekstach teoretycznych z tego okresu. We wszystkich wypowiedziach malarz wyraźnie podkreślał uniwersalny charakter sztuki. Postulował fuzję dwóch sprzecznych postaw: chęci wyeliminowania indywidualnego pierwiastka w tej dziedzinie twórczości (poprzez modułową, powtarzalną kompozycję) oraz dawanie jej poetyckiego wydźwięku. To właśnie te postulaty sprawiły, że Vasarely został okrzyknięty "romantycznym astronautą", hybrydą uduchowionego artysty i "naukowca", wierzącego w sztukę opartą na matematyczno-fizycznych prawidłach widzenia. W ocenie sztuki Vasarelyego nie wolno zapomnieć, że była ona genetycznie powiązana z utopijną wizją przyszłości. Artysta rozumiał op-art jako szansę na uformowanie nowego typu wrażliwości plastycznej, a zarazem nowego typu odbiorcy. W jednym z manifestów pisał: "Przyszłość rysuje się jako nowe geometryczne miasto, barwne i słoneczne. Sztuki plastyczne będą w nim kinetyczne, wielowymiarowe, społeczne, bezsprzecznie abstrakcyjne i zbliżone do nauk".
Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.
Description:
"Tsika", 1970-1976
oil/canvas, 103.8 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: '2914 | VASARELY | "TSIKA" | 102 X 58 | 1970/76 | [signature]',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/tektura na płycie
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2914 | VASARELY | "TSIKA" | 102 X 58 | 1970/76 | [sygnatura]'
Proweniencja
Art 62, Palais d’Orsay, Cannes; Dom Aukcyjny Christie’s, Nowy Jork; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0