Powrót do DESA.PL
6 of Liczba obiektów: 82
6
Jerzy Nowosielski | Pejzaż miejski (Kraków), 1973
Estymacja:
220,000 zł - 300,000 zł
Sprzedane
210,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Wymiary
60 x 75 cm
Opis
olej/płótno, 60 x 75 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'J.NOWOSIELSKI | 1973' na odwrociu papierowa nalepka Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz nalepka galerii Gest

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

W płótnach Jerzego Nowosielskiego z lat. 70. pejzaż architektoniczny pojawia się w różnych kontekstach. Najczęściej stanowi tło dla charakterystycznych aktów - jako niewielki wycinek świata widocznego przez okno lub ujęte w perspektywie pasowej całe fragmenty miejskich kwartałów, gdzie na pierwszym planie pojawia się znienacka tajemnicza, roznegliżowana postać. Ukazane ulice i budynki zawsze poddane są stylizacji i geometryzacji, pozbawione cech indywidualnych wyobrażają bardziej archetyp miasta, krajobraz wyobraźni aniżeli konkretne miejsce. Na wielu obrazach pokazujących przestrzeń architektoniczną pojawiają się charakterystyczne, prostokątne, zazwyczaj ciemne okna. Ich tajemniczość otwiera pole do interpretacji. Równocześnie są one jednak oczywiste dla tektoniki obrazu. Budynki o powtarzalnym rytmie okien, z jednej strony codzienne i prozaiczne, poprzez swoją pustkę i ciszę przybierają niepokojący, oniryczny charakter.
Prezentowana praca należy do rzadkich ujęć ilustrujących konkretne miejsce. Budynki, mimo że odarte z detalu, posiadają charakterystyczne, rozpoznawalne bryły. Poprzez zastosowanie perspektywy zbieżnej artysta nadał przedstawionej okolicy cech trójwymiarowości i realności. Zdająca rozgrywać się w ponadczasowej przestrzeni scena urzeka sielankowym klimatem sennego, letniego popołudnia na jednym z miejskich placów.
Całe dojrzałe życie Jerzego Nowosielskiego, oprócz krótkiego pobytu w Łodzi, związane jest z Krakowem. Tam działał w środowisku skupionym wokół Tadeusza Kantora. Dla rodzinnego miasta wykonał wiele realizacji, jedną z nich była polichromia refektarza w cerkwi prawosławnej w Krakowie. Prace w tym budynku prowadził już od lat 60., zakładając całościowe opracowanie wystroju świątyni. W cerkwi znajdują się jego polichromie na drzewie i murze, ikonostas i ikony. Innym krakowskim projektem Nowosielskiego była kaplica świętych Borysa i Gleba przy ulicy Kanonicznej 15, którą zaprojektował i ozdobił ikonami. Ta niezwykła przestrzeń sakralna, która - zgodnie z wolą artysty - miała służyć każdemu, kto potrzebuje sacrum, znajdowała się w kamienicy należącej do kapituły metropolitalnej na Wawelu. Nowosielski podarował dla jej użytku czternaście ikon, które powstawały od lat 50. aż do 90.
W 1940 roku rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-92 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 roku został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.

Description:
Cityscapei (Krakow), 1973
oil/canvas, 60 x 75 cm; signed and dated on the reverse: 'J.NOWOSIELSKI | 1973' on the reverse labels from the National Museum in Poznan and the Gest Gallery,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'J.NOWOSIELSKI | 1973' na odwrociu papierowa nalepka Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz nalepka galerii Gest
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, Galeria BWA Lublin, marzec 1973; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, Pawilon Wystawowy BWA Kraków, styczeń-luty 1974; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, BWA Rzeszów, marzec-kwiecień 1975; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, BWA Arsenał, Poznań, sierpień-wrzesień 1976; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, Salon Wystawowy BWA Białystok, listopad 1976; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, Muzeum Okręgowe, Radom, czerwiec-wrzesień 1990; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, Lwowska Galeria Obrazów, Lwów, wrzesień-październik 1990; "Jerzy Nowosielski", wystawa indywidualna, Galeria Arsenał, Białystok, maj-czerwiec 1991; "Jerzy Nowosielski. Malarstwo", Muzeum Narodowe, Poznań; Muzeum Narodowe, Wrocław; Państwowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa, Muzeum Narodowe Kraków, 1993; "Jerzy Nowosielski", wystawa indywidualna, Instytut Kultury Polskiej i Zitadelle Spandau, Berlin, październik-listopad 1995