164
Józef Pankiewicz | Teka Quatorze Eaux-Fortes (komplet), 1905
Estymacja:
28,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka dawna i sztuka współczesna
Artysta
Józef Pankiewicz (1866 - 1940)
Wymiary
1 x 1 cm
Kategoria
Opis
akwaforta, sucha igła, 1 x 1 cm, sygnowane ołówkiem p.d.: 'Pankiewicz', numerowane l.d.: '79', wszystkie plansze sygnowane ołówkiem pod ryciną z prawej: 'Pankiewicz', pod ryciną z lewej podany ołówkiem numer teki ('79'). Wszystkie odbitki z teki nr 79 ze 100. Znak firmowy papierni - filigran, widoczny jest na planszach w rozmaitych fragmentach, z całym lub różnie obciętym napisem: 'VAN GELDER ZONEN' bądź drugą częścią znaku: tarczą herbową pod koroną z lilią andegaweńską.Na większości odbitek sucha pieczęć w kręgu: 'L. FORT • IMPRIMEUR • , pośrodku: PARIS', na jednej pieczątka odbita zielonym tuszem. Odbitki drukowane czarną farbą z domieszką brązu.
Spis rycin:
1. Brzoza, 1901
2. Most St. Michel w Paryżu, około1903
3. Rzym - Palatyn, około 1900
4. La Pointe de la Cité w Paryżu (stan drugi), około 1903
5. Pont Neuf w Paryżu (stan drugi), 1904
6. Staw Villebon, około 1902
7. Aleja w Meudon, około 1902
8. Hôtel Lambert, około 1903
9. Wiatrak w Bruges, około 1902
10. Uliczka w Chartres, około 1903
11. Chartres - Place de la Poissonerie (stan drugi), około 1903
12. Le Pont Corneille w Rouen, 1904
13. Le Cours-la-Reine, Rouen, 1904
14. Gondole w Wenecji, 1904
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W latach 1884 - 85 uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego, następnie wraz z Władysławem Podkowińskim wyjechał do Petersburga, aby w latach 1885-86 przebywać na stypendium w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. W 1889 obaj artyści udali się do Paryża; tam jego obraz "Targ na jarzyny na placu za żelazną bramą" (1888) został nagrodzony srebrnym medalem na Wystawie Powszechnej. Zapoznawszy się z pracami impresjonistów po powrocie do Warszawy w 1890 roku, starał się przenieść na rodzimy grunt francuskie trendy malarskie. Nawiązujący do impresjonizmu "Targ na kwiaty przed kościołem Św. Magdaleny w Paryżu" (1890) spotkał się z nieprzychylnym odbiorem polskiej krytyki i publiczności, która doradzała malarzowi wizytę u okulisty. W latach następnych twórczość artysty pozostawał pod wpływem symbolizmu - tworzył nastrojowe nokturny o ciemnym, niemal monochromatycznym kolorycie: Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą (1892) Dorożka nocą (1896), Łabędzie w ogrodzie Saskim (1896) Park w Duboju (1897). Inspirowany m.in. twórczością Jamesa Whistlera stworzy cykl nastrojowych portretów m.in. Portret Dziewczynki w czerwonej sukni (1897), Portret Pani Oderfeldowej z córką (1897, nagrodzony na Wystawie Powszechnej w Paryżu złotym medalem). W 1897 roku został członkiem krakowskiego Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. W latach 1897-1906 podróżował po zachodniej Europie zwiedzając Holandię, Belgię, Włochy, Anglię, Niemcy i Francję. Kolejne wakacyjne wizyty we Francji - od 1908 roku, kiedy nawiązał przyjaźń między innymi z Pierrem Bonnardem i Felixem Fénéonem - zaowocowały szeregiem obrazów i akwafort przedstawiających widoki Concarneaux, St. Valery en Caux, Collioure, Saint-Tropez, Vernon i Giverny. Prezentowany obraz pochodzi z tego okresu twórczości artysty. W roku 1906 został profesorem ASP w Krakowie. Zaświadcza o tym m.in. seria martwych natur w tym najznakomitsza Martwa natura z owocami i nożem (1909). Wojenne lata 1914-19 spędził w Hiszpanii, gdzie zaprzyjaźnił się z Robertem Delaunayem, któremu zawdzięcza zmianę stylu. Płótna ‘okresu hiszpańskiego’ cechuje geometryzacja (wpływ kubizmu) oraz intensywność płasko kładzionych barw - wpływ fowizmu. W latach 20. zainicjował nurt polskiego koloryzmu nawiązujący do twórczości francuskich postimpresjonistów. Jako pedagog patronował grupie malarzy i grafików skupionych w Komitecie Paryskim zwanych potocznie kapistami. W jej skład wchodzili m.in. Jan Cybis, Artur Nacht-Samborski, Józef Czapski, Zygmunt Waliszewski i Piotr Potworowski. Od 1923 roku został ponownie profesorem ASP w Krakowie, a od 1925 roku kierował filią tej uczelni w Paryżu. Lata powojenne przynoszą kolejną zmianę stylu Pankiewicza. Stopniowo rezygnował z czystego, intensywnego, dekoracyjnego koloru na rzecz malarstwa walorowego, będącego obiektywną wizją rzeczywistość. Częstym tematem powojennych prac malarza są „pejzaże z puszystymi koronami drzew” okolic Sanary, Cassis i La Ciôtat.
Description:
'Quatorze Eaux-Fortes' Portfolio (complete set), 1905
etching, drypoint, 1 x 1 cm; signed with pencil lower right: 'Pankiewicz', numbered lower left: '79', all prints signed with pencil below the image lower right: 'Pankiewicz', and numbered lower left ('79'). Ed. 79/100, printed on VAN GELDER ZONEN paper. Most of the prints bear dry seal : 'L. FORT • IMPRIMEUR • PARIS', one of them stamped with ink.
List of works:
1. Birch, 1901
2. Pont St. Michel, Paris, circa 1903
3. Palatine Hill, circa 1900
4. La Pointe de la Cité, Paris (second state (of 2)), circa 1903
5. Pont Neuf, Paris (second state (of 2)), 1904
6. Villebon Pond, circa 1902
7. Alley in Meudon, circa 1902
8. Hôtel Lambert, Paris, circa 1903
9. Windmill in Bruges, circa 1902
10. View of the Street, Chartres, circa 1903
11. Places de la Poissonerie, Chartres (state second (of 2)), circa 1903
12. Le Pont Corneille, Rouen, 1904
13. Le Cours-la-Reine, Rouen, 1904
14. Gondolas in Venice, 1904
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Spis rycin:
1. Brzoza, 1901
2. Most St. Michel w Paryżu, około1903
3. Rzym - Palatyn, około 1900
4. La Pointe de la Cité w Paryżu (stan drugi), około 1903
5. Pont Neuf w Paryżu (stan drugi), 1904
6. Staw Villebon, około 1902
7. Aleja w Meudon, około 1902
8. Hôtel Lambert, około 1903
9. Wiatrak w Bruges, około 1902
10. Uliczka w Chartres, około 1903
11. Chartres - Place de la Poissonerie (stan drugi), około 1903
12. Le Pont Corneille w Rouen, 1904
13. Le Cours-la-Reine, Rouen, 1904
14. Gondole w Wenecji, 1904
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W latach 1884 - 85 uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego, następnie wraz z Władysławem Podkowińskim wyjechał do Petersburga, aby w latach 1885-86 przebywać na stypendium w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. W 1889 obaj artyści udali się do Paryża; tam jego obraz "Targ na jarzyny na placu za żelazną bramą" (1888) został nagrodzony srebrnym medalem na Wystawie Powszechnej. Zapoznawszy się z pracami impresjonistów po powrocie do Warszawy w 1890 roku, starał się przenieść na rodzimy grunt francuskie trendy malarskie. Nawiązujący do impresjonizmu "Targ na kwiaty przed kościołem Św. Magdaleny w Paryżu" (1890) spotkał się z nieprzychylnym odbiorem polskiej krytyki i publiczności, która doradzała malarzowi wizytę u okulisty. W latach następnych twórczość artysty pozostawał pod wpływem symbolizmu - tworzył nastrojowe nokturny o ciemnym, niemal monochromatycznym kolorycie: Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą (1892) Dorożka nocą (1896), Łabędzie w ogrodzie Saskim (1896) Park w Duboju (1897). Inspirowany m.in. twórczością Jamesa Whistlera stworzy cykl nastrojowych portretów m.in. Portret Dziewczynki w czerwonej sukni (1897), Portret Pani Oderfeldowej z córką (1897, nagrodzony na Wystawie Powszechnej w Paryżu złotym medalem). W 1897 roku został członkiem krakowskiego Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. W latach 1897-1906 podróżował po zachodniej Europie zwiedzając Holandię, Belgię, Włochy, Anglię, Niemcy i Francję. Kolejne wakacyjne wizyty we Francji - od 1908 roku, kiedy nawiązał przyjaźń między innymi z Pierrem Bonnardem i Felixem Fénéonem - zaowocowały szeregiem obrazów i akwafort przedstawiających widoki Concarneaux, St. Valery en Caux, Collioure, Saint-Tropez, Vernon i Giverny. Prezentowany obraz pochodzi z tego okresu twórczości artysty. W roku 1906 został profesorem ASP w Krakowie. Zaświadcza o tym m.in. seria martwych natur w tym najznakomitsza Martwa natura z owocami i nożem (1909). Wojenne lata 1914-19 spędził w Hiszpanii, gdzie zaprzyjaźnił się z Robertem Delaunayem, któremu zawdzięcza zmianę stylu. Płótna ‘okresu hiszpańskiego’ cechuje geometryzacja (wpływ kubizmu) oraz intensywność płasko kładzionych barw - wpływ fowizmu. W latach 20. zainicjował nurt polskiego koloryzmu nawiązujący do twórczości francuskich postimpresjonistów. Jako pedagog patronował grupie malarzy i grafików skupionych w Komitecie Paryskim zwanych potocznie kapistami. W jej skład wchodzili m.in. Jan Cybis, Artur Nacht-Samborski, Józef Czapski, Zygmunt Waliszewski i Piotr Potworowski. Od 1923 roku został ponownie profesorem ASP w Krakowie, a od 1925 roku kierował filią tej uczelni w Paryżu. Lata powojenne przynoszą kolejną zmianę stylu Pankiewicza. Stopniowo rezygnował z czystego, intensywnego, dekoracyjnego koloru na rzecz malarstwa walorowego, będącego obiektywną wizją rzeczywistość. Częstym tematem powojennych prac malarza są „pejzaże z puszystymi koronami drzew” okolic Sanary, Cassis i La Ciôtat.
Description:
'Quatorze Eaux-Fortes' Portfolio (complete set), 1905
etching, drypoint, 1 x 1 cm; signed with pencil lower right: 'Pankiewicz', numbered lower left: '79', all prints signed with pencil below the image lower right: 'Pankiewicz', and numbered lower left ('79'). Ed. 79/100, printed on VAN GELDER ZONEN paper. Most of the prints bear dry seal : 'L. FORT • IMPRIMEUR • PARIS', one of them stamped with ink.
List of works:
1. Birch, 1901
2. Pont St. Michel, Paris, circa 1903
3. Palatine Hill, circa 1900
4. La Pointe de la Cité, Paris (second state (of 2)), circa 1903
5. Pont Neuf, Paris (second state (of 2)), 1904
6. Villebon Pond, circa 1902
7. Alley in Meudon, circa 1902
8. Hôtel Lambert, Paris, circa 1903
9. Windmill in Bruges, circa 1902
10. View of the Street, Chartres, circa 1903
11. Places de la Poissonerie, Chartres (state second (of 2)), circa 1903
12. Le Pont Corneille, Rouen, 1904
13. Le Cours-la-Reine, Rouen, 1904
14. Gondolas in Venice, 1904
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
akwaforta, sucha igła
Sygnatura
sygnowane ołówkiem p.d.: 'Pankiewicz', numerowane l.d.: '79'
Proweniencja
0
Literatura
1. Brzoza; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, nr kat. III/31; III/58/1 - teka; Japan in the Fin-de-Siecle Poland: Feliks Jasienski's Collection of Japanese Art and Polish Modernism, National Museum in Cracow, wstęp Tadeusz Chruścicki, Kraków 1990, s. 13, nr 9; Alfred Ligocki, Józef Pankiewicz, Warszawa 1973, s. 69, il. 55 [Brzoza, 1905]; Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław 1969, s. 265; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 72, nr 256; Jadwiga Dmochowska, W kręgu Pankiewicza. Wspomnienia i listy 1906-1940, Kraków 1963, il. na s. 77, s. 78; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 11, 19, nr 22; Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 13, nr 135; Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka" 1905 (Paris), nr 10, tabl. VIII [Brzózka], s. 421 (VI. Studja.); Sprawozdanie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych za rok 1908, s. 27; Sprawozdanie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych za rok 1902, s. 7, 15; ; ; 2. Most St. Michel w Paryżu, około1903; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, nr kat. III/39; por. III/58/2 teka; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 69, nr 239; Jadwiga Dmochowska, W kręgu Pankiewicza. Wspomnienia i listy 1906-1940, Kraków 1963, s. 76; Wystawa pośmiertna Józefa Pankiewicza, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków 1946, s. 11, nr 50; Józef Czapski, Józef Pankiewicz. Życie i dzieło. Wypowiedzi o sztuce, Warszawa 1936, reprint: Lublin 1992, s. 74; Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 14, nr 167; Pierwsza Wystawa Okrężna Grafiki Polskiej Związek Polskich Artystów Grafików, Warszawa 1922, s. 20, nr 106; Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka” 1905 (Paris), nr 10, s. 421 (VII. Widoki francuskie); Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim za rok 1903, s. 7, 13 [nr 42 ̶ Pont Saint Michel]; ; ; 3. Rzym - Palatyn, około 1900; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, nr kat. III/15; por. III/58/4 teka; Sztuka kręgu sztuki, Towarzystwo Artystów Polskich „Sztuka” 1879-1950, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, red. Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Kraków 1995, s. 86, nr 151; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 17, nr 9; Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 12, nr 124; Katalog wystawy prac art. mal. prof. Józefa Pankiewicza, Jana Hrynkowskiego, Jana Bednarskiego, Stanisława Matusiaka i Zygmunta Radnickiego, Towarzystwo Sztuk Pięknych, Lwów 1923, nr 21; VI Wystawa Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych - Warszawa 1907, nr 66 [Palatyn - Rzym]; X Wystawa Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, Kraków 1907, s. 15, nr 73; Wystawa Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, Wiedeń 1906, nr 187; ; ; 4. La Pointe de la Cité w Paryżu (stan drugi), około 1903; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, nr kat. III/58/5 teka; por. III/43; Pięć wieków grafiki polskiej, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, red. Irena Jakimowicz, Warszawa 1997, s. 347, nr 423; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 68 nr 235 [Nad Sekwaną. La Point de la Cité Paris. Paryż, Point du Vert-Galant]; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 22, nr 54 (stan I), 55 (stan II); Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 15, nr 183; Pierwsza wystawa Okrężna Grafiki Polskiej ZPAG, 1922, s. 20 nr 110 [Pont de la Cité w Paryżu, omyłka - powinno być: La Pointe de la Cité]; Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka" 1905 (Paris), nr 10, tabl. V, s. 419, 421 (VII. Widoki francuskie); ; ; 5. Pont Neuf w Paryżu (stan drugi), 1904; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, nr kat. III/47 stan II A; por. III/58/6 teka; Hanna Bartnicka-Górska, Joanna Szczepińska-Tramer, W poszukiwaniu światła, kształtu i barw. Artyści polscy wystawiający na Salonach paryskich w latach 1884-1960, Warszawa 2005, s. 143; Irena Kossowska, Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917, Kraków 2000, s. 143, 145, il. nr 166; Józef Pawlas, Józef Pankiewicz, Warszawa 1979, s. 41, il. na s. 8; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 67 nr 234; Krystyna Czarnocka, Półtora wieku grafiki polskiej, Warszawa 1962, s. 203, 204, il. 96; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 18, nr 12; Helena Blumówna, Józef Pankiewicz. Grafika, Grafika Józefa Pankiewicza, Warszawa 1958, s. 15, il. nr 10; Józef Pankiewicz, katalog wystawy, ZZPAP w Olsztynie, Muzeum Mazurskie Zamek, Olsztyn 1949, s. 15, nr 48; Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 14, 15, nr 170 (stan I), 171 (stan II); „Nasz Kraj" 1907, II, z. 13, tablica tytułowa; Die Graphischen Künste, Bd. XXX, Wien 1907, s. 123 (il.); Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka" 1905 (Paris), nr 10, s. 421 (VII. Widoki francuskie); „Sztuka” IV Wystawa Stowarzyszenia Artystów Polskich, TZSP Warszawa 1905, nr 94 ("Pont Neuf"); Adolf Basler, Les Eaux-Fortes de J. Pankiewicz, „LArt Decoratif” 1904: VI, Paris, Juillet, s. 231 (il.); ; ; 6. Staw Villebon, około 1902; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, s. 296, poz. kat. 34, por. IV/58/9 teka; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 76, nr 233 [Staw w Villebon]; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 12, 20 nr 31, il. na okładce [Staw w Villebon]; Helena Blumówna, Józef Pankiewicz. Grafika, Grafika Józefa Pankiewicza, Warszawa 1958, 1958, s. 12 [Staw w Villebon]; Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 13, nr 147 [Staw w Villebon]; Ausstellung der Vereinigung polnischer Künstler „Sztuka” Hagenbund, Wien 1908, s. 21, nr 128 [Etang de Villebon. Meudon]; Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka" 1905 (Paris), nr 10, tabl. VII, s. 421 (VII. Widoki francuskie); IV Wystawa Stowarzyszenia Artystów Polskich „Sztuka”, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1905, nr 98 [Staw w Villebon]; Adolf Basler, Les Eaux-Fortes de J. Pankiewicz, „LArt Decoratif” 1904: VI, Paris, Juillet, s. 231, il. na s. 231; ; ; 7. Aleja w Meudon, około 1902; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, s. 296, poz. kat. 35, por. IV/58/7 teka; Irena Kossowska, Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917, Kraków 2000, s. 104, il. 86; Pięć wieków grafiki polskiej, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, red. Irena Jakimowicz, Warszawa 1997, s. 347, nr 424; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 66, nr 231 [Aleja w Meudon]; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 12,24, il. 7 (Stan III), nr 71 (stan I), 72 (stan II), 73 (stan III); Józef Pankiewicz, katalog wystawy, ZZPAP w Olsztynie, Muzeum Mazurskie Zamek, Olsztyn 1949, s. 14, nr 67 [Pejzaż z domkiem]; Wystawa pośmiertna Józefa Pankiewicza, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków 1946, s. 11, nr 45 [Domek w głębi parku?, 12 x 15,9]; Pierwsza Wystawa Okrężna Grafiki Polskiej, katalog wystawy, Związek Polskich Artystów Grafików, Warszawa 1922, s. 20, nr 108 [Dęby?]; Ausstellung der Vereinigung polnischer Künstler „Sztuka” Hagenbund, Wien 1908, s. 22, nr 131 [Meudon]; Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka" 1905 (Paris), nr 10, tabl. VII, s. 421 (VII. Widoki francuskie); ; ; 8. Hôtel Lambert, około 1903; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, nr kat.III/58/8 A.- teka; por. III/42; Pięć wieków grafiki polskiej, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, red. Irena Jakimowicz, Warszawa 1997, s. 347, nr 425; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 68, nr 236 [Paryż, Hôtel Lambert]; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 20, nr 30; Józef Pankiewicz, katalog wystawy, ZZPAP w Olsztynie, Muzeum Mazurskie Zamek, Olsztyn 1949, s. 15, nr 83; Józef Pankiewicz. Dzieła i pamiątki z pracowni, katalog wystawy w Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Warszawskiego, Warszawa 1947, s. 9, nr 1; Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 13, nr 146; „Nasz Kraj”, Lwów 1907, z. 13, s. 387; Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka" 1905 (Paris), nr 10, s. 421 (VII. Widoki francuskie); „Sztuka” IV Wystawa Stowarzyszenia Artystów Polskich, TZSP Warszawa 1905, nr 95 [Hôtel Lambert, Paryż]; ; ; 9. Wiatrak w Bruges, około 1902; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, nr kat. III/32; por. III/58/11 teka; Irena Kossowska, Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917, Kraków 2000, s. 107, 294, il. 98; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 73 nr 258 [Młyn w Brugges]; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 19, nr 21; Józef Pankiewicz, katalog wystawy, ZZPAP w Olsztynie, Muzeum Mazurskie Zamek, Olsztyn 1949, s. 14, nr 74; Józef Pankiewicz. Dzieła i pamiątki z pracowni, katalog wystawy w Związku Polskich Artystów Plastyków Okregu Warszawskiego, Warszawa 1947, s. 9 nr 8 [Młyn w Bruges]; Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 12, nr 134; Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka” 1905 (Paris), nr 10, tabl. VI; Adolf Basler, Les Eaux-Fortes de J. Pankiewicz, „L'Art Decoratif” 1904: VI, Paris, Juillet, il. s. 235; Salon d'Automne 1904, s. 176 nr 1925 [Moulin (Bruges)]; Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim za rok 1903, s. 7, 23; ; ; 10. Uliczka w Chartres, około 1903; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, s. 302, poz. kat. 44, por. IV/58/10 teka; Irena Kossowska, Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917, Kraków 2000, s. 72, 138, il. 153; Pięć wieków grafiki polskiej, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, red. Irena Jakimowicz, Warszawa 1997, s. 347, il. 121, nr 426; Sztuka kręgu sztuki, Towarzystwo Artystów Polskich „Sztuka” 1879-1950, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, red. Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Kraków 1995, s. 85, nr 149; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 64, nr 225; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 18, nr 11; Helena Blumówna, Józef Pankiewicz. Grafika, Grafika Józefa Pankiewicza, Warszawa 1958, s. 12; Józef Pankiewicz, katalog wystawy, ZZPAP w Olsztynie, Muzeum Mazurskie Zamek, Olsztyn 1949, s. 15, nr 80; Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 13, nr 138; Aussłellung der Vereinigung polnischer Künstler „Sztuka”, Hagenbund, Wien 1908, s. 22, nr 130 [Strasse in Chartres]; Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka" 1905 (Paris), nr 10, nr 10, s. 421 (VII. Widoki francuskie); „Sztuka” IV Wystawa Stowarzyszenia Artystów Polskich, TZSP Warszawa 1905, nr 100 [Ulica w Chartres]; Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim za rok 1903, s. 7, 13, nr 79 [Ulica w Chartreuse(sic!)], s. 21; ; ; 11. Chartres - Place de la Poissonerie (stan drugi), około 1903; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, nr kat. III/45; por. III/58/11 teka; Irena Kossowska, Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917, Kraków 2000, s. 72, 138; Ze zbiorów Henryka Grohmana. Grafika i rzemiosło artystyczne, Muzeum Sztuki w Łodzi Rezydencja „Księży Młyn” katalog wystawy, Łódź 1998, s. 78, nr 53; Pięć wieków grafiki polskiej, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, red. Irena Jakimowicz, Warszawa 1997, s. 347, il. 121, nr 426; Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Józef Pankiewicz, Kraków 1996, s. 12 (il.); Sztuka kręgu sztuki, Towarzystwo Artystów Polskich „Sztuka” 1879-1950, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, red. Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Kraków 1995, s. 85 nr 148; Barbara Ochmańska-Jodłowska, Andrzej Zaborowski, Ilustracja / figuracja, katalog. wystawy, Kraków 1978, s. 435; Alfred Ligocki, Józef Pankiewicz, Warszawa 1973, s. 58, 59, il. 43 [Plac Rybacki w Chartres, 1905]; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 18, nr 10; Helena Blumówna, Józef Pankiewicz. Grafika, Grafika Józefa Pankiewicza, Warszawa 1958, il. 9; Józef Pankiewicz, katalog wystawy, ZZPAP w Olsztynie, Muzeum Mazurskie Zamek, Olsztyn 1949, s. 15, nr 79; Józef Pankiewicz. Dzieła i pamiątki z pracowni, katalog wystawy w Związku Polskich Artystów Plastyków Okregu Warszawskiego, Warszawa 1947, s. 9, nr 17 [Domy w Chartres]; Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 13, nr 136 [stan przedostatni], 137 [stan ostatni]; Ausstellung der Vereinigung polnischer Künstler „Sztuka”, Hagenbund, Wien 1908, s. 21 nr 129 [“Place de la Poissonerie. Chartres”]; Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka" 1905 (Paris), nr 10, s. 421 (VII. Widoki francuskie); „Sztuka” IV Wystawa Stowarzyszenia Artystów Polskich, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych Warszawa 1905, nr 101 [Place de la Poissonerie, Chartres]; Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim za rok 1903, s. 7, 15 [nr 126, Stare domy w Chartres], 21; ; ; 12. Le Pont Corneille w Rouen, 1904; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, s. 307, poz. kat. 52, por. IV/58/12 teka; Hanna Bartnicka-Górska, Joanna Szczepińska-Tramer, W poszukiwaniu światła, kształtu i barw. Artyści polscy wystawiający na Salonach paryskich w latach 1884-1960, Warszawa 2005, s. 143; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 64-65, nr 227; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 20, nr 33; Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 13, nr 151 [Widok na katedrę w Rouen]; Pierwsza Wystawa Okrężna Grafiki Polskiej Związek Polskich Artystów Grafików, Warszawa 1922, s. 20, nr 109; Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka" 1905 (Paris), nr 10, s.419 (VII. Widoki francuskie); IV Wystawa Stowarzyszenia Artystów Polskich „Sztuka”, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1905, nr 92 [Pont Corneille]; Adolf Basler, Les Eaux-Fortes de J. Pankiewicz, „L’Art Decoratif” 1904: VI, Paris, Juillet, s. 233 (il.); Salon d'Automne 1904, s. 176, nr 1929 [Le pont Corneille a Rouen]; „Świat”, Warszawa 1906, nr 21, s. 6; ; ; 13. Le Cours-la-Reine, Rouen, 1904; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, nr kat. III/53; por. III/58/3 teka; Hanna Bartnicka-Górska, Joanna Szczepińska-Tramer, W poszukiwaniu światła, kształtu i barw. Artyści polscy wystawiający na Salonach paryskich w latach 1884-1960, Warszawa 2005, s. 143; Irena Kossowska, Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917, Kraków 2000, s. 124; Sztuka kręgu sztuki, Towarzystwo Artystów Polskich „Sztuka” 1879-1950, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, red. Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Kraków 1995, s. 86, nr 159; Alfred Ligocki, Józef Pankiewicz, Warszawa 1973, s. 81, il. 65; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 64, nr 226 [Widok nadbrzeża w Rouen. Cours la Reine à Rouen]; Jadwiga Dmochowska, W kręgu Pankiewicza. Wspomnienia i listy 1906-1940, Kraków 1963, s. 40-41; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 20, nr 38 [Krajobraz z okolic Rouen. Aleja i zabudowania nad rzeką]; Jadwiga Waydel-Dmochowska, Dawna Warszawa, Warszawa 1959, wyd. II, s. 398; Józef Pankiewicz. Dzieła i pamiątki z pracowni, katalog wystawy w Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Warszawskiego, Warszawa 1947, s. 10, nr 20 [Widok w Rouen]; Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 14, nr 162-163 [Krajobraz z okolic Rouen]; Wystawt: Romana Kramsztyka i prof. Józefa Pankiewicza, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Lwów 1914, nr 101 [Port w Rouen]; Ausstellung der Vereinigung polnischer Künstler „Sztuka”, Hagenbund, Wien 1908, s. 21, nr 127; Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka" 1905 (Paris), nr 10, s. 421 (VII. Widoki francuskie: Quai w Rouen); IV Wystawa Stowarzyszenia Artystów Polskich „Sztuka”, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1905, nr 93 [Cours-la-Reine]; Adolf Basler, Les Eaux-Fortes de J. Pankiewicz, „LArt Decoratif” 1904: VI, Paris, Juillet, s. 234 (il.); Salon d'Automne 1904, s. 176, nr 1930 [Le Cours-la-Reine à Rouen]; ; ; 14. Gondole w Wenecji, 1904; ; Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, nr kat. III/53; por. III/58/3 teka; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 61, nr 218 [Gondole. Wenecja. Wyspa św. Jerzego]; Krystyna Czarnocka, Półtora wieku grafiki polskiej, Warszawa 1962, s. 204; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 22, nr 52 [Wenecja. Gondole na tle Wyspy św. Jerzego]; Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Krakowie, Oddział imienia Feliksa Jasieńskiego, Kraków 1936, s. 15, 176 [Wenecja - Wyspa św. Jerzego]; Exposition d'Art Polonais à Paris, Paris 1921, s. 16, nr 150 [Les gondoles]; VI Wystawa Towarszystwa Artystów Polskich „Sztuka”, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1907, nr 65 [Gondola - Wenecja]; X Wystawa Towarszystwa Artystów Polskich „Sztuka”, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków, 1907, s. 15, nr 72 [Gondole]
Wystawiany
0