Powrót do DESA.PL
117 of Liczba obiektów: 180
117
Zofia Stryjeńska | Teka Polish Peasant Costumes (40 plansz - komplet), 1939
Estymacja:
52,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka dawna i sztuka współczesna
Wymiary
50 x 39,5 cm
Kategoria
Opis
litografia barwna, szablon, gwasz/karton, 50 x 39,5 cm, Pełny tytuł teki: "Z. Stryjeńska, Polish Peasants' Costumes. With introducion and notes by Thadee Seweryn, Curator of Ethnographical Museum in Cracow, Nice 1939. Published by C. Szwedzicki". 20 tablic odbitych w technice litografii barwnej, 20 przy użyciu szablonu i gwaszu

Spis tablic:

I. Well-to-do Cracovian Peasant
II. Cracovian Peasants
III. Cracovian Peasants (Blouse and wollen bonnet)
IV. Cracovian Peasants (The Bridegroom’s best man and peasant woman with white lace bonnet)
V. Cracovian Peasant Woman (Jerkin)
VI. Cracovian Peasant (Wedding wands of grasses; serdak)
VII. Peasant of Wilanów near Warsaw (Greatcoat)
VIII. Cracovian Peasants (Bridegroom, bride; bride’s bonnet)
IX. Young Peasant at Lowicz
X. Lowicz Peasants
XI. Lowicz Woman’s Costume (Wedding wreath)
XII. Lwowian Peasant’s “Sunday best” and Woman’s Costume In the district of Kossóv
XIII. Silesian Peasant (Best man’s wedding wand)
XIV. Peasant Woman in Tatra During the Rain
XV. Peasant Woman in Silesia
XVI. Shepherd’s Dress in the Tatra Mountain
XVII. Peasant (Hutsul) from the Highlands near Vorochta
XVIII. Men from the Bands of ‘górals’ [Tatra Mountains]
XIX. Hutsul Woman of the Vorochta District
XX. An Old-Time Highland Robber [Tatra Mountains]
XXI. A ‘góral’ from the Tatra Mountains
XXII. Old-Time Highland Robbers [Tatra Mountains]
XXIII. Highland Girl [Tatra Mountains]
XXIV. Old Musician from the Region of Zakopane
XXV. Peasant from the District of Sieradz
XXVI. Farm Lad (Jerkin)
XXVII. Kuyavian Peasant in a Festive Dress
XXVIII. Peasant Woman from the District of Kuyavia, Young Peasant from Kuyavia
XXIX. Peasant from Polesie
XXX. Kuyavian Peasant (Pilgrimage hood) and Kuyavian Peasant Girl (Cotton trimmings)
XXXI. Peasant Woman from the Region of Kurpie
XXXII. Peasant from Polesie and a Farmer from the Region of Lublin
XXXIII. Peasant Woman from the Neighbourhood of Lublin
XXXIV. Wedding tart – “Korovay”
XXXV. Volhynian Bride
XXXVI. Old Volhynian Peasant
XXXVII. Kaszubian Woman
XXXVIII. Quaint Knot Fastening the Bonnet of Peasant Woman from Wilno District
XXXIX. Costume from the Region of Wilno
XL. Peasant Woman in the Neighbourhood of Wilno

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

"Wydana w 1939 roku Polish Peasants Costumes to ostatnia z ważnych tek graficznych Zofii Stryjeńskiej i jednocześnie najobszerniejsze jej dzieło w tej dziedzinie. (...). Jako artystka zajmująca się sztuką książki mogła znać, przynajmniej od czasu studiów w Monachium, poświęcone modzie współczesnej czasopisma ilustrowane w technice szablonu (pochoir) (...). W Polsce, gdzie preferowano litografię, ten pracochłonny sposób wykonywania ilustracji, polegający na kolorowaniu całego nakładu przez wyspecjalizowanych malarzy, nie przyjął się. Stryjeńska, poszukując zawsze oprawy wydawniczej jak najbardziej wysublimowanej, wybrała właśnie pochoir jako formę wydania swojej największej objętościowo teki. (...). Nie przez przypadek teka ta została wydana przez Szwedzickiego – doświadczonego wydawcę działającego w Nicei. Zasłynął on głównie cieszącymi się dużą popularnością, wydawanymi w latach 1929-1952 sześcioma tekami poświęconymi Indianom amerykańskim, zawierającymi plansze z ilustracjami w technice szablonu. Teka Stryjeńskiej nawiązuje do nich graficznym rozwiązaniem okładki: z ilustracją [szablon] wklejoną na jednolitym kolorystycznie tle".
Światosław Lenartowicz, Zofia Stryjeńska 1891-1976, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 2008, s. 265
Jedna z najwybitniejszy artystek polskich 1 połowy XX wieku. Była żoną architekta Tadeusza Stryjeńskiego. W 1909 rozpoczęła naukę w szkole malarskiej dla kobiet Marii Niedzielskiej. W 1911 przebrana za chłopca, jako Tadeusz Grzymała rozpoczęła studia malarskie w Monachium (w tym czasie do tamtejszej akademii nie przyjmowano kobiet). Po roku rozpoznana przez kolegów opuściła Monachium i wróciła do Krakowa. W 1918 wstąpiła do Warsztatów Krakowskich jako projektantka zabawek i autorka tek graficznych. W latach 1921-1927 mieszkała w Zakopanem, gdzie jej mąż pracował jako dyrektor Szkoły Przemysłu Drzewnego. Po rozwodzie w 1927 przeniosła się do Warszawy. W 1938 otrzymała kilka zamówień z polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, m.in. na kilim dla cesarza Japonii Hirohito. Wzięła udział w dekoracji wnętrz polskich statków pasażerskich: "Batorego" i "Piłsudskiego". Wykonała także freski w Muzeum Techniczno - Przemysłowym w Krakowie (1917), polichromię sal w baszcie Senatorskiej na Wawelu (1917) i dekoracje wnętrza winiarni Fukiera w Warszawie. Jako członek Stowarzyszenia Artystów Polskich Rytm (od 1922 roku) wzięła udział w Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925 roku, zdobiąc salę główną polskiego pawilonu zaprojektowanego przez J. Czajkowskiego sześcioma panneaux przedstawiającymi Rok obrzędowy w Polsce. Indywidualne prezentacje twórczości Stryjeńskiej odbyły się m.in. w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (1919, 1926), paryskiej Galerie Crillon (1921), londyńskim New Art Salon (1927), lwowskim Muzeum Przemysłu Artystycznego (1932) i warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki (1935). Za granicą artystka eksponowała swe prace na Biennale w Wenecji (1920, 1930, 1932) oraz na wystawach organizowanych w latach 1927-39 przez Towarzystwo Szerzenia Sztuki Polskiej wśród Obcych. W 1929 roku otrzymała wielki złoty medal za ilustracje książkowe na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, a w 1932 roku zdobyła złoty medal na XVIII Biennale w Wenecji. W okresie największej popularności Stryjeńskiej jej prace były rozpowszechniane w formie tek, albumów i pocztówek przez oficynę Jakuba Mortkowicza, która wydała m. in. "Tańce polskie", "Paschę. Pieśń o Zmartwychwstaniu Pańskim", "Piastów" i "Obrzędy polskie".

Description:
Polish Peasant Costumes Portfolio (complete set of 40 plates), 1939
coloured lithography, stencil, gouache/cardboard, 50 x 39.5 cm; , The full title of the portfolio: "Z. Stryjenska, Polish Peasants' Costumes. With introducion and notes by Thadee Seweryn, Curator of Ethnographical Museum in Cracow, Nice 1939. Published by C. Szwedzicki". 20 colour lithograph plates and 20 made in pochoir – gouache techique

List of plates:

I. Well-to-do Cracovian Peasant
II. Cracovian Peasants
III. Cracovian Peasants (Blouse and ollen bonnet)
IV. Cracovian Peasants (The Bridegroom’s best man and peasant woman with white lace bonnet)
V. Cracovian Peasant Woman (Jerkin)
VI. Cracovian Peasant (Wedding wands of grasses; serdak)
VII. Peasant of Wilanow near Warsaw (Greatcoat)
VIII. Cracovian Peasants (Bridegroom, bride; bride’s bonnet)
IX. Young Peasant at Lowicz
X. Lowicz Peasants
XI. Lowicz Woman’s Costume (Wedding wreath)
XII. Lwowian Peasant’s “Sunday best” and Woman’s Costume In the district of Kossov
XIII. Silesian Peasant (Best man’s wedding wand)
XIV. Peasant Woman in Tatra During the Rain
XV. Peasant Woman in Silesia
XVI. Shepherd’s Dress in the Tatra Mountain
XVII. Peasant (Hutsul) from the Highlands near Vorochta
XVIII. Men from the Bands of ‘gorals’ [Tatra Mountains]
XIX. Hutsul Woman of the Vorochta District
XX. An Old-Time Highland Robber [Tatra Mountains]
XXI. A ‘goral’ from the Tatra Mountains
XXII. Old-Time Highland Robbers [Tatra Mountains]
XXIII. Highland Girl [Tatra Mountains]
XXIV. Old Musician from the Region of Zakopane
XXV. Peasant from the District of Sieradz
XXVI. Farm Lad (Jerkin)
XXVII. Kuyavian Peasant in a Festive Dress
XXVIII. Peasant Woman from the District of Kuyavia, Young Peasant from Kuyavia
XXIX. Peasant from Polesie
XXX. Kuyavian Peasant (Pilgrimage hood) and Kuyavian Peasant Girl (Cotton trimmings)
XXXI. Peasant Woman from the Region of Kurpie
XXXII. Peasant from Polesie and a Farmer from the Region of Lublin
XXXIII. Peasant Woman from the Neighbourhood of Lublin
XXXIV. Wedding tart – “Korovay”
XXXV. Volhynian Bride
XXXVI. Old Volhynian Peasant
XXXVII. Kaszubian Woman
XXXVIII. Quaint Knot Fastening the Bonnet of Peasant Woman from Wilno District
XXXIX. Costume from the Region of Wilno
XL. Peasant Woman in the Neighbourhood of Wilno,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
litografia barwna, szablon, gwasz/karton
Sygnatura
0
Proweniencja
0
Literatura
Zofia Stryjeńska 1891-1976, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, redaktor naukowy Świetosław Lenartowicz, Kraków 2008, poz. kat. VI.4 (il. wybrane plansze), s. 359; Świetosław Lenartowicz, O tece „Polish Peasants’ Costumes”, tamże, s. 265-6; Justyna Słomska, O ludowości, tamże, s. 262-264
Wystawiany
0