Powrót do DESA.PL
111 of Liczba obiektów: 180
111
Pablo Picasso | "Carmen" Prospera Mérimée, ilustrowana 37 rycinami Pabla Picassa, ręcznie sygnowanymi przez artystę, 1949
Estymacja:
30,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka dawna i sztuka współczesna
Artysta
Pablo Picasso (1881 - 1973)
Wymiary
35 x 27,5 cm (etui)
Kategoria
Opis
miedzioryt/papier, 35 x 27,5 cm (etui), Pablo Picasso. Carmen. Sur le texte de Prosper Mérimée, Paris 1949, La Bibliothèque Française, s. 163, tabl. il. 37 (akwaforty), 34 cm, oprawa wydawnicza, karton oraz teka półpłócienna; w oryginalnym futerale
Wydano w nakładzie 320 egzemplarzy numerowanych i sygnowanych przez artystę na odwrociu karty tytułowej. Oferowany egzemplarz nosi nr 106, na welinie Montval. Ryciny Picassa, sygnowane przez niego towarzyszą tekstowi noweli Prospera Mérimée (1803-1870) pt. „Carmen”. Dzieło zdobią cztery inicjały, cztery finaliki oraz ryciny całostronicowe. Tekst w luźnych składkach, ryciny przełożone bibułkami. Brak 1 składki 4-kartkowej z 1 ryciną. Niewielkie uszkodzenia futerału. Stan rycin bardzo dobry. Wielka rzadkość na polskim rynku.

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Hiszpański malarz, rzeźbiarz, grafik oraz ceramik, uznawany za jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku. On i Georges Braque są twórcami nurtu malarstwa zwanego kubizmem. d najmłodszych lat Pablo ujawniał swój talent malarski i plastyczny. Najpierw kształcił się w Hiszpanii, później w Paryżu (1901-1922), gdzie znaczny wpływ na jego twórczość miało zetknięcie z postimpresjonistami (m.in. Henrim de Toulouse-Lautrekiem, który miał duży wpływ na jego twórczość sprzed 1901 roku). Prace Picassa z lat 1901-1904 określa się jako okres błękitny. Były to dzieła utrzymane w kolorycie melancholijnym, ukazujące tematykę i postaci osób biednych (Życie, Stary gitarzysta, Dwie siostry, Prasowaczka). Jego pracownia mieściła się przy ulicy La Boetie. Od 1904 mieszkał w Bateau-Lavoir przy ulicy Ravignan 13. Po tym okresie twórczość Picassa weszła w okres różowy, między innymi sceny z życia cyrkowców (Dziewczyna na kuli, Kuglarze, Toaleta, Rodzina arlekina). Od 1907 Picasso pod wpływem Paula Cézanne’a oraz sztuki iberyjskiej i afrykańskiej rozpoczął twórcze eksperymenty z geometryzacją i uproszczeniem formy, które dały początek kubizmowi (Panny z Awinionu, Portret Gertrudy Stein). W dalszym okresie po współpracy z Georgesem Brakiem skrystalizowały się zasady kubizmu analitycznego, hermetycznego i syntetycznego. Za manifest kubizmu uważana była premiera utworu scenicznego Parady do libretta Jean Cocteau, do którego muzykę napisał Erik Satie, a scenografię zaprojektował Picasso. Wystawiony został w 1917 przez „Balety Rosyjskie” Siergieja Diagilewa. Następne lata charakteryzowały ciągłe poszukiwania twórcze. Gdy wybuchła wojna domowa w Hiszpanii, opowiedział się po stronie republikańskiej, a w 1937 na zamówienie republikańskiego rządu Hiszpanii za 200 tys. peset namalował słynną Guernicę, obraz wystawiony w Pawilonie Hiszpanii na Wystawie Światowej w Paryżu. Okres II wojny światowej spędził w Paryżu, w 1944 wstąpił do Francuskiej Partii Komunistycznej, a po wojnie zaangażował się po stronie ruchów lewicowych i pokojowych. W 1946 wyjechał na Lazurowe Wybrzeże. W 1948 zamieszkał w Vallauris. W 1948 Picasso przyjechał do Polski, wziął udział w Światowym Kongresie Intelektualistów w Obronie Pokoju we Wrocławiu, a także odwiedził Warszawę, gdzie podarował Muzeum Narodowemu swoją kolekcję ceramiki, rysunków i barwnych druków. Sygnatariusz apelu sztokholmskiego w 1950 roku. W 1950 roku otrzymał Międzynarodową Leninowską Nagrodę Pokoju (zwaną wówczas Nagrodą Stalinowską)[3]. W latach 40. malował obrazy antywojenne (Masakra w Korei, Wojna, Pokój). Okres twórczości powojennej Picassa jest bardzo bogaty, różnorodny i nie poddający się klasyfikacji.

Description:
Prosper Mérimée's, "Carmen" with engravings by Pablo Picasso, 1949
copper-plate engraving/paper, 35 x 27.5 cm; , Pablo Picasso. Carmen. Sur le texte de Prosper Mérimée, Paris 1949, La Bibliotheque Française, p. 163, the set of 37 out of 38 engravings in- and hors-texte, signed by the artist
Copy 106 of 289, on Montval,in good condition, original paper wrapper and marbled paper-covered sleeve and slipcase (some wear)

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
miedzioryt/papier
Sygnatura
0
Proweniencja
dar artysty dla Stanisawa Dawskiego; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Brigitte Baer, Picasso Peintre-Graveur, Bern 1986, t. IV, poz. 797-838; Georges Bloch, Catalogue de l'Oeuvre Gravé et Lithographié 1904-1967, Bern 1968, s. 136-137, poz. 531-568; s. 307, poz. 51
Wystawiany
0