57
Wojciech Weiss | Akt zeński w pracowni
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na papierze
Artysta
Wojciech Weiss (1875 - 1950)
Wymiary
29 x 21 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
akwarela, ołówek/papier, 29 x 21 cm (w świetle passe-partout), sygnowany monogramem wiązanym p.d.: 'WW'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Akt to odwieczny i powszechny temat podejmowany przez artystów na przestrzeni dziejów. Studium anatomiczne nagiego modela lub poszczególnych partii ludzkiego ciała stanowiło również gruntowny element na drodze do zdobycia akademickiego wykształcenia i udoskonalenia twórczego warsztatu. Tematyka ta pojawiała się już w młodzieńczych pracach Wojciecha Weissa. Wówczas początkujący artysta traktował ją jeszcze przede wszystkim jako eksperyment, proces samokształcenia i poznawania budowy ciała ludzkiego. Akt, jako samodzielny aspekt twórczości malarza, powraca w okresie międzywojennym. Lata 20. i 30. to czas, w którym wielu twórcom szczególnie mocno doskwierać zaczyna zmęczenie awangardą początku XX wieku. Płótna Weissa zapełniają się wówczas licznymi postaciami nagich i półnagich modelek zasiadających na fotelach wśród dzieł i sprzętów w pracowni artysty. Akt jako temat o bogatej tradycji staje się wyrazem powrotu do klasycznych wartości, które malarz pielęgnuje z dużym wyczuciem.
Prezentowana praca ukazuje nagą kobietę odpoczywającą na drewnianej skrzyni okrytej barwną tkaniną. Modelka zgina prawą nogę w kolanie i wspiera na niej swoją rękę. Podpartą dłonią twarz zwraca nieznacznie w stronę obserwatora, którym może być zarówno sam artysta, jak i odwiedzający właśnie jego pracownię gość.
Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890 - 1899. Nagrodą za ukończenie szkoły- obok złotego medalu- było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.
Description:
Female nude in the studio
watercolour, pencil/paper, 29 x 21 cm (dimensions in passe-partout window); signed lower right: 'WW',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Akt to odwieczny i powszechny temat podejmowany przez artystów na przestrzeni dziejów. Studium anatomiczne nagiego modela lub poszczególnych partii ludzkiego ciała stanowiło również gruntowny element na drodze do zdobycia akademickiego wykształcenia i udoskonalenia twórczego warsztatu. Tematyka ta pojawiała się już w młodzieńczych pracach Wojciecha Weissa. Wówczas początkujący artysta traktował ją jeszcze przede wszystkim jako eksperyment, proces samokształcenia i poznawania budowy ciała ludzkiego. Akt, jako samodzielny aspekt twórczości malarza, powraca w okresie międzywojennym. Lata 20. i 30. to czas, w którym wielu twórcom szczególnie mocno doskwierać zaczyna zmęczenie awangardą początku XX wieku. Płótna Weissa zapełniają się wówczas licznymi postaciami nagich i półnagich modelek zasiadających na fotelach wśród dzieł i sprzętów w pracowni artysty. Akt jako temat o bogatej tradycji staje się wyrazem powrotu do klasycznych wartości, które malarz pielęgnuje z dużym wyczuciem.
Prezentowana praca ukazuje nagą kobietę odpoczywającą na drewnianej skrzyni okrytej barwną tkaniną. Modelka zgina prawą nogę w kolanie i wspiera na niej swoją rękę. Podpartą dłonią twarz zwraca nieznacznie w stronę obserwatora, którym może być zarówno sam artysta, jak i odwiedzający właśnie jego pracownię gość.
Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890 - 1899. Nagrodą za ukończenie szkoły- obok złotego medalu- było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.
Description:
Female nude in the studio
watercolour, pencil/paper, 29 x 21 cm (dimensions in passe-partout window); signed lower right: 'WW',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
akwarela, ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany monogramem wiązanym p.d.: 'WW'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0