11
Erna Rosenstein | Kompozycja
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Sprzedane
9,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na papierze
Artysta
Erna Rosenstein (1913 - 2004)
Wymiary
24,5 x 35 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
tusz/papier, 24,5 x 35 cm (arkusz), sygnowany p.d.: 'E. Rosenstein'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kreska – giętka, zaplątana, sprawiająca wrażenie swobodnie prowadzonej, to cecha formalna wielu z prac autorstwa Erny Rosenstein. Rytm i ornamentalna dekoracyjność tej linii niejednokrotnie decyduje o wyrazie jej obrazów zarówno w malarstwie, jak i rysunku. Takimi właściwościami charakteryzują się również prezentowane tutaj kompozycje artystki. W linearnych obrazach autorstwa Rosenstein sygnatura, sama mająca kaligraficzny, dekoracyjny charakter, wydaje się być ich integralną częścią, idealnie wpisaną w rysunek.
Mimo stwierdzeń o „nieobecności” surrealizmu jako zorganizowanego ruchu w sztuce polskiej, twórczość Rosenstein często opisuje się i interpretuje w kontekście myśli i działalności surrealistycznej. W jednej z książek poświęconej artystce rozdział na temat jej rysunków zatytułowano „Écriture” (Dorota Jarecka, Barbara Piwowarska, Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie, Warszawa 2014, s. 237-255). Choć we wskazanym rozdziale książki nie pojawia się taki problem, warto zauważyć, że wspomniany tytuł może sugerować związek prac artystki z pismem automatycznym (fr. l’écriture automatique). Dla surrealistów miało być ono niezapośredniczonym przez rozum wyrazem, jedną z wielu dwudziestowiecznych utopii komunikacji bezpośredniej. Pisanie czy rysowanie bez jakichkolwiek intelektualnych ograniczeń, nieskrępowane jakąkolwiek konwencją miało być tym, co daje możliwość uzyskania czystego wyrazu bez pośrednictwa wyuczonego „stylu” czy jakiegokolwiek zewnętrznego wpływu. Tak rozumiany proces twórczy miał być sposobem przekazania czystej ekspresji.
Rysunki Rosenstein wydają się wizualnie przypominać eksperymenty z zapisem automatycznym. Jednak ich kompozycja jest jednocześnie dość uporządkowana, jakby przemyślana i uprzednio zaplanowana. Rysunki Rosenstein sprawiają zatem wrażanie „niedostatecznie” automatycznych. Nie można jednak wykluczyć, że jej twórczość podważa takie kategorie oraz sposoby myślenia o sztuce. Czy rzeczywiście zapis automatyczny musi sprawiać wrażenie wizualnego chaosu? Być może wyniki pracy artystki falsyfikują takie twierdzenia, o ile tylko intencjonalnie realizowały surrealistyczne założenia nieskrępowanej twórczości wynikającej spoza świadomości.
Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (w latach 1932-34) i w Krakowie (1933-36), którą ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 roku uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego zajmowała się kolażem i twórczością poetycką. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem rzeczywistych kształtów. Jej prace wystawiane były między innymi na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948 i 1949) i w Warszawie (1957 i 1959), wystawie "Dziewięciu" (1955). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 roku otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida, a w roku 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.
Description:
Composition
ink/paper, 24.5 x 35 cm (sheet); signed lower right: 'E. Rosenstein',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kreska – giętka, zaplątana, sprawiająca wrażenie swobodnie prowadzonej, to cecha formalna wielu z prac autorstwa Erny Rosenstein. Rytm i ornamentalna dekoracyjność tej linii niejednokrotnie decyduje o wyrazie jej obrazów zarówno w malarstwie, jak i rysunku. Takimi właściwościami charakteryzują się również prezentowane tutaj kompozycje artystki. W linearnych obrazach autorstwa Rosenstein sygnatura, sama mająca kaligraficzny, dekoracyjny charakter, wydaje się być ich integralną częścią, idealnie wpisaną w rysunek.
Mimo stwierdzeń o „nieobecności” surrealizmu jako zorganizowanego ruchu w sztuce polskiej, twórczość Rosenstein często opisuje się i interpretuje w kontekście myśli i działalności surrealistycznej. W jednej z książek poświęconej artystce rozdział na temat jej rysunków zatytułowano „Écriture” (Dorota Jarecka, Barbara Piwowarska, Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie, Warszawa 2014, s. 237-255). Choć we wskazanym rozdziale książki nie pojawia się taki problem, warto zauważyć, że wspomniany tytuł może sugerować związek prac artystki z pismem automatycznym (fr. l’écriture automatique). Dla surrealistów miało być ono niezapośredniczonym przez rozum wyrazem, jedną z wielu dwudziestowiecznych utopii komunikacji bezpośredniej. Pisanie czy rysowanie bez jakichkolwiek intelektualnych ograniczeń, nieskrępowane jakąkolwiek konwencją miało być tym, co daje możliwość uzyskania czystego wyrazu bez pośrednictwa wyuczonego „stylu” czy jakiegokolwiek zewnętrznego wpływu. Tak rozumiany proces twórczy miał być sposobem przekazania czystej ekspresji.
Rysunki Rosenstein wydają się wizualnie przypominać eksperymenty z zapisem automatycznym. Jednak ich kompozycja jest jednocześnie dość uporządkowana, jakby przemyślana i uprzednio zaplanowana. Rysunki Rosenstein sprawiają zatem wrażanie „niedostatecznie” automatycznych. Nie można jednak wykluczyć, że jej twórczość podważa takie kategorie oraz sposoby myślenia o sztuce. Czy rzeczywiście zapis automatyczny musi sprawiać wrażenie wizualnego chaosu? Być może wyniki pracy artystki falsyfikują takie twierdzenia, o ile tylko intencjonalnie realizowały surrealistyczne założenia nieskrępowanej twórczości wynikającej spoza świadomości.
Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (w latach 1932-34) i w Krakowie (1933-36), którą ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 roku uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego zajmowała się kolażem i twórczością poetycką. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem rzeczywistych kształtów. Jej prace wystawiane były między innymi na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948 i 1949) i w Warszawie (1957 i 1959), wystawie "Dziewięciu" (1955). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 roku otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida, a w roku 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.
Description:
Composition
ink/paper, 24.5 x 35 cm (sheet); signed lower right: 'E. Rosenstein',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tusz/papier
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'E. Rosenstein'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0