3216
Jarosław Modzelewski | "Caritas - kurczątka", 1998
Cena wywoławcza: 26,000 zł
Estymacja:
38,000 zł - 60,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Jaja na Wielkanoc!
Artysta
Jarosław Modzelewski (1955)
Wymiary
150 x 136 cm
Kategoria
Opis
tempera żółtkowa/płótno, 150 x 136 cm, sygnowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław | Modzelewski | "Caritas - kurczątka" | 150 x 136 temp.ż.'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Malarstwo w wykonaniu Modzelewskiego jawi się jako szczególny rodzaj podglądactwa. Malarz podgląda i wystawia na widok, ale czyni to w taki sposób, że sama czynność podglądania staje się jednym z tematów obrazów. Podglądający (malarz, a potem widz) staje niemalże twarzą w twarz z podglądanym. Z faktu tego możemy czerpać perwersyjną przyjemność – my dostrzegamy nawet najdrobniejsze gesty, oni nie widzą nas wcale”. – ŁUKASZ GORCZYCA
„Caritas – kurczątka” należy do namalowanego w 1998 zamkniętego cyklu obrazów, na który składają się wielkoformatowe płótna oraz kilka mniejszych prac na tekturze przedstawiających zakonnice i księży udzielających pomocy osobom starszym, chorym, opiekujących się grupami niepełnosprawnej młodzieży podczas zajęć muzycznych czy zabaw na świeżym powietrzu. Bezpośrednią inspiracją do powstania tych prac były zdjęcia opublikowane w kalendarzu organizacji charytatywnej Caritas. Jak tłumaczył artysta: „Piękny odruch miłosierdzia (…) ma swój wygląd. Jako malarz mogę sobie z tym poradzić w obrazie. Jeśli dobrze wypełnię wszystkie wymagania, które stawia malarstwo, obraz ukaże szacunek i miłość a nawet pewien wstydliwy odcień wyższości dawcy miłosierdzia. (…) Pewne gesty, w zamierzeniu sympatyczne czy ciepłe, potrafią obrócić się w swoje przeciwieństwa –i warto to wychwycić, bo to też jest jakaś prawda” (Marta Tarabuła, Świat z rożnych stron. O malarstwie Jarosława Modzelewskiego, [w:] Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, [red.] Jan Michalski, Kraków 2006, s. 35).
Płotno ukazujące zakonnicę karmiącą kurczaki wyróżnia się spośród pozostałych prac z cyklu: siostra, przypominająca swoją posturą i rysami twarzy wyciosaną w drewnie figurę ludową, opiekuje się tu naszymi „braćmi mniejszymi”, nie zaś ludźmi. Emanująca spokojem kompozycja przedstawia motyw szczególnie Modzelewskiemu bliski: opieka nad zwierzętami, podobnie jak codzienne, przydomowe prace są dla niego przejawem czystego dobra – troski o świat. Motywy sakralne z kolei – wnętrza kościołów i zrytualizowane gesty zakonnic czy diakonów – pojawiają się ponownie w twórczości Modzelewskiego w roku 2000, kiedy to córka artysty przygotowywała się do przyjęcia sakramentu Pierwszej Komunii, zaś artysta towarzyszył jej w wizytach w kościele na warszawskim Ursynowie.
Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.
Description:
"Caritas - kurczatka", 1998
egg tempera/canvas, 150 x 136 cm;, signed and described on the reverse: 'Jaroslaw | Modzelewski | "Caritas - kurczatka" | 150 x 136 temp.z.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Malarstwo w wykonaniu Modzelewskiego jawi się jako szczególny rodzaj podglądactwa. Malarz podgląda i wystawia na widok, ale czyni to w taki sposób, że sama czynność podglądania staje się jednym z tematów obrazów. Podglądający (malarz, a potem widz) staje niemalże twarzą w twarz z podglądanym. Z faktu tego możemy czerpać perwersyjną przyjemność – my dostrzegamy nawet najdrobniejsze gesty, oni nie widzą nas wcale”. – ŁUKASZ GORCZYCA
„Caritas – kurczątka” należy do namalowanego w 1998 zamkniętego cyklu obrazów, na który składają się wielkoformatowe płótna oraz kilka mniejszych prac na tekturze przedstawiających zakonnice i księży udzielających pomocy osobom starszym, chorym, opiekujących się grupami niepełnosprawnej młodzieży podczas zajęć muzycznych czy zabaw na świeżym powietrzu. Bezpośrednią inspiracją do powstania tych prac były zdjęcia opublikowane w kalendarzu organizacji charytatywnej Caritas. Jak tłumaczył artysta: „Piękny odruch miłosierdzia (…) ma swój wygląd. Jako malarz mogę sobie z tym poradzić w obrazie. Jeśli dobrze wypełnię wszystkie wymagania, które stawia malarstwo, obraz ukaże szacunek i miłość a nawet pewien wstydliwy odcień wyższości dawcy miłosierdzia. (…) Pewne gesty, w zamierzeniu sympatyczne czy ciepłe, potrafią obrócić się w swoje przeciwieństwa –i warto to wychwycić, bo to też jest jakaś prawda” (Marta Tarabuła, Świat z rożnych stron. O malarstwie Jarosława Modzelewskiego, [w:] Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, [red.] Jan Michalski, Kraków 2006, s. 35).
Płotno ukazujące zakonnicę karmiącą kurczaki wyróżnia się spośród pozostałych prac z cyklu: siostra, przypominająca swoją posturą i rysami twarzy wyciosaną w drewnie figurę ludową, opiekuje się tu naszymi „braćmi mniejszymi”, nie zaś ludźmi. Emanująca spokojem kompozycja przedstawia motyw szczególnie Modzelewskiemu bliski: opieka nad zwierzętami, podobnie jak codzienne, przydomowe prace są dla niego przejawem czystego dobra – troski o świat. Motywy sakralne z kolei – wnętrza kościołów i zrytualizowane gesty zakonnic czy diakonów – pojawiają się ponownie w twórczości Modzelewskiego w roku 2000, kiedy to córka artysty przygotowywała się do przyjęcia sakramentu Pierwszej Komunii, zaś artysta towarzyszył jej w wizytach w kościele na warszawskim Ursynowie.
Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.
Description:
"Caritas - kurczatka", 1998
egg tempera/canvas, 150 x 136 cm;, signed and described on the reverse: 'Jaroslaw | Modzelewski | "Caritas - kurczatka" | 150 x 136 temp.z.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tempera żółtkowa/płótno
Sygnatura
sygnowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław | Modzelewski | "Caritas - kurczątka" | 150 x 136 temp.ż.'
Proweniencja
- dom aukcyjny Rempex, 2004; - kolekcja prywatna, Polska
Literatura
- Wielka encyklopedia Malarstwa Polskiego, red. Jan Ostrowski, Kraków 2011 (reprodukcja); - Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, red. Jan Michalski et al., Galeria Zderzak, Kraków 2006, poz. kat. 290, s. 196; - Jarosław Modzelewski. Obrazy z ludźmi i zwierzętami, katalog wystawy, Galeria Karowa, Warszawa 1998 (il.); - Łukasz Gorczyca, Życie jako długie trwanie (i podglądanie), 1998, [w:] j.w.
Wystawiany
- Fauna, Mały Maneż, Moskwa, 1998/99; - Obrazy Jarosława Modzelewskiego w Galerii Koło, Gdańsk 1998; - Obrazy z ludźmi i zwierzętami, Galeria Karowa, Warszawa 1998