24
Emilia Bohdziewicz-Winiarska | "Numer 115 z 256 możliwych kombinacji znaku składającego się z ośmiu elementów", 1990
Estymacja:
6,000 zł - 9,000 zł
Sprzedane
2,800 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
59 x 59 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
technika własna/bawełna, płótno, 59 x 59 cm (w świetle oprawy), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'EMILIA BOHDZIEWICZ 1990 | "NUMER 115 z 256 MOŻLIWYCH KOMBINACJI ZNAKU SKŁADAJĄCEGO SIĘ Z OŚMIU ELEMENTÓW'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zachowując odpowiednie proporcje, Emilię Bohdziewicz porównać można do Anni Albers – przyćmionej sławą męża Josefa artystki związanej z legendarnym Bauhausem, której pełna intelektualnego rygoru twórczość odkrywana jest dziś na nowo przez młode pokolenie badaczek i kuratorek.
Bohdziewicz prywatnie była żoną Ryszarda Winiarskiego, znanego z konceptualnego, spekulatywnego podejścia do sztuki. Wydaje się, że przyświecały jej te same przesłanki: prace Bohdziewicz wpisują się w „miękką” wersję konceptualizmu i abstrakcji geometrycznej. Artystka tworzyła przy pomocy włókna i nici lejące się w rękach, wielkie wyszywane księgi, „rysowała nicią” reliefowe obrazy. Wchodziła też w dialog z mężem w cyklu prac pt. „Rozmowa z Winiarskim”.
Prezentowana tu praca jest jedną z późniejszych realizacji zmarłej w 1994 roku artystki. W przeciwieństwie do wcześniejszych kompozycji utrzymanych w czerni i bieli, artystka wykorzystała tu paletę zdecydowanych kolorów, tworzących delikatną, rozwibrowaną sieć linii utkanych z barwnych nici. Tytuł pracy nasuwa skojarzenia z paranaukowymi eksperymentami Winiarskiego: jak widać, jego żonę również interesowały eksperymenty z pogranicza sztuki i kombinatoryki.
Doceniana za życia, Bohdziewicz została nagrodzona m. in. Grand Prix Międzynarodowej Wystawy w Kioto (1987), nagrodę Pryzmat, przyznawaną przez czasopismo „Projekt” (1988) i medal Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (1992). W 2017 roku jej dorobek przypomniała krakowska Galeria Starmach.
Ukończyła studia na wydziale architektury wnętrz na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskała dyplom w 1969 roku. Pracowała jako projektant, później zwróciła się wyłącznie w stronę tkaniny artystycznej. Twórczość artystki została doceniona przez krytykę i publiczność, czego dowodem jest Grand Prix, zdobyte w 1987 roku na Międzynarodowej Wystawie w Kioto. Konceptualne realizacje tkackie artystki znajdują swoje miejsce w wielu zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.
Description:
"Number 115 of the 256 possible combinations of a character consisting of eight elements", 1990
mixed media/canvas, cotton, 59 x 59 cm (dimensions in frame); signed, dated and described on the reverse: 'EMILIA BOHDZIEWICZ 1990 | "NUMER 115 z 256 MOZLIWYCH KOMBINACJI ZNAKU SKLADAJACEGO SIE Z OSMIU ELEMENTOW'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zachowując odpowiednie proporcje, Emilię Bohdziewicz porównać można do Anni Albers – przyćmionej sławą męża Josefa artystki związanej z legendarnym Bauhausem, której pełna intelektualnego rygoru twórczość odkrywana jest dziś na nowo przez młode pokolenie badaczek i kuratorek.
Bohdziewicz prywatnie była żoną Ryszarda Winiarskiego, znanego z konceptualnego, spekulatywnego podejścia do sztuki. Wydaje się, że przyświecały jej te same przesłanki: prace Bohdziewicz wpisują się w „miękką” wersję konceptualizmu i abstrakcji geometrycznej. Artystka tworzyła przy pomocy włókna i nici lejące się w rękach, wielkie wyszywane księgi, „rysowała nicią” reliefowe obrazy. Wchodziła też w dialog z mężem w cyklu prac pt. „Rozmowa z Winiarskim”.
Prezentowana tu praca jest jedną z późniejszych realizacji zmarłej w 1994 roku artystki. W przeciwieństwie do wcześniejszych kompozycji utrzymanych w czerni i bieli, artystka wykorzystała tu paletę zdecydowanych kolorów, tworzących delikatną, rozwibrowaną sieć linii utkanych z barwnych nici. Tytuł pracy nasuwa skojarzenia z paranaukowymi eksperymentami Winiarskiego: jak widać, jego żonę również interesowały eksperymenty z pogranicza sztuki i kombinatoryki.
Doceniana za życia, Bohdziewicz została nagrodzona m. in. Grand Prix Międzynarodowej Wystawy w Kioto (1987), nagrodę Pryzmat, przyznawaną przez czasopismo „Projekt” (1988) i medal Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (1992). W 2017 roku jej dorobek przypomniała krakowska Galeria Starmach.
Ukończyła studia na wydziale architektury wnętrz na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskała dyplom w 1969 roku. Pracowała jako projektant, później zwróciła się wyłącznie w stronę tkaniny artystycznej. Twórczość artystki została doceniona przez krytykę i publiczność, czego dowodem jest Grand Prix, zdobyte w 1987 roku na Międzynarodowej Wystawie w Kioto. Konceptualne realizacje tkackie artystki znajdują swoje miejsce w wielu zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.
Description:
"Number 115 of the 256 possible combinations of a character consisting of eight elements", 1990
mixed media/canvas, cotton, 59 x 59 cm (dimensions in frame); signed, dated and described on the reverse: 'EMILIA BOHDZIEWICZ 1990 | "NUMER 115 z 256 MOZLIWYCH KOMBINACJI ZNAKU SKLADAJACEGO SIE Z OSMIU ELEMENTOW'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
technika własna/bawełna, płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'EMILIA BOHDZIEWICZ 1990 | "NUMER 115 z 256 MOŻLIWYCH KOMBINACJI ZNAKU SKŁADAJĄCEGO SIĘ Z OŚMIU ELEMENTÓW'
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Warszawa
- Viaplaza Antiques, Art and Design