Powrót do DESA.PL
16 of Liczba obiektów: 30
16
Henryk Cześnik | "Na odwyku", 1999
Estymacja:
12,000 zł - 16,000 zł
Sprzedane
9,500 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Artysta
Henryk Cześnik (1951)
Wymiary
214 x 150 cm
Kategoria
Opis
tkanina, 214 x 150 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'H.Cześnik 99' oraz opisany u góry: 'Na odWYKu.'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

W 2019 roku Henryk Cześnik został wyróżniony przez Kapitułę Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego przyznawanej za wybitne osiągnięcia w dziedzinie malarstwa. W laudacji do nagrody podkreślano, że: „Artysta w swojej twórczości pragnie kolorem i formą oddać prawdę o ludzkiej kondycji. Obrazy i całuny prof. Henryka Cześnika naznaczone są dolą człowieczą, oddając humanistyczną głębię ludzkiej duszy”. Wcześniej malarz Eugeniusz Markowski mówił o Henryku Cześniku, że jest jednym z najciekawszych artystów swojego pokolenia. Markowski tak opisywał twórczość artysty: „Jego sztuka należy do rodziny ekspresjonistycznej, ale jest to szuka zdecydowanie osobista, własna. I w formie, i w treści. Ekspresja Cześnika mniej operuje dynamizmem i witalnością, a bardziej gra na tonach wyciszonych, Nawet lirycznych. Delikatna groteska i czujna dbałość o urodę materii malarskiej świadczy nie tylko o jego wrażliwości, ale także dojrzałości profesjonalnej” ([w:] Henryk Cześnik, malarstwo, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, s. 54).
Prezentowana na aukcji praca „Na odwyku” z 1999 roku należy do dzieł nawiązujących do osobistego doświadczenia autora, jakim był pobyt w szpitalu. Długi czas choroby zaowocował w twórczości Cześnika pojawiającymi się na powierzchni płócien, a właściwie prześcieradeł, przedstawieniami elementów szpitalnego wyposażenia, mrocznym klimatem wnętrz kojarzących się z bólem i cierpieniem. Obrazy na prześcieradłach stały się znakiem rozpoznawczym Cześnika. Pisał o tym Andrzej Matynia: „Częstym motywem rysunków i obrazów Cześnika jest sala szpitalna. To zaobserwowane przez niego theatrum mundi, gdzie objawia się to, co w człowieku najszlachetniejsze, ale również i to, co najpodlejsze. Jak w teatrze marionetek bohaterowie naprowadzani są przez Erosa i Tanatosa. Przemijanie, degradacja materii, a więc i ludzi w twórczości Cześnika jest wszechobecna. (…) U Cześnika to nie jest groźne memento mori, lecz konstatacja. Tak jest w naturze i nie ma co się dziwić, a tym bardziej przerażać. Biologiczność prześcieradeł jest przejmująco widoczna. Jak w turyńskim całunie człowieczeństwo jest na nich widoczne spod tego, co namalował na nich Cześnik” (http://zbrojowniasztuki.pl/pracownice-i-pracownicy/obecne-dydaktyczki-i-obecni-dydaktycy/henryk-czesnik,652).
Rozmach Cześnika w rysunkach na tkaninie, mistrzowskie przekazywanie treści i budowanie narracji tworzy z tych prac prawdziwe opowieści. Henryk Cześnik jest w tym sposobie malowania „artystą zdecydowanie osobnym”, jak określał malarza Jerzy Krechowicz podkreślając: „Rozpadająca się, butwiejąca przestrzeń i wpasowany w nią bluźnierczy rejestr absurdu. Realna, dotykalna obecność zastygłej farby sprawia, że rozumie się go bardziej poprzez fizyczne cechy materii niż kontekst literacki. A obraz zawsze jest jak czyste sumienie nurkującego kameleona. Zawsze, niczym gąbka, nasiąknięty koniakiem, obłędem i dziecięcą gorliwością. I zawsze pełno w nim doklejanych wąsów, wtrąconych zdań, krwawych śladów po brzytwie i skrzętnie zacieranych tajemnic” (Jerzy Krechowicz, „Czyste sumienie kameleona”, w: Henryk Cześnik. Cięcie Cześnika, „ARTEON”, kwiecień 2005, s. nlb.).
Jest absolwentem gdańskiej PWSSP. Dyplom z malarstwa i grafiki otrzymał w 1977 w pracowni Kazimierza Ostrowskiego. Jest profesorem macierzystej uczelni. W początkowym okresie twórczości malował obrazy o tematyce sakralnej. Częstym motywem w jego pracach jest zdeformowana sylwetka ludzka. Wizerunki ludzi w obrazach artysty mają często wkomponowane oczy, wycięte z magazynów ilustrowanych.

Description:
"On rehab", 1999
fabric, 214 x 150 cm; signed and dated lower right: 'H.Czesnik 99' and described at the top: 'Na odWYKu.'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tkanina
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'H.Cześnik 99' oraz opisany u góry: 'Na odWYKu.'