13
Janina Tworek-Pierzgalska | "Przypływ", 1981
Estymacja:
25,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
155 x 165 cm
Kategoria
Opis
wełna, 155 x 165 cm, na odwrociu autorska naszywka z opisem pracy: 'JANINA TWOREK-PIERZGALSKA | LÓDŻ (POLAND) ul. BRACKA 41 m 30 | GOBELIN: "PRZYPŁYW" 1981 | WYM: 165 X 155 CM WEŁNA'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Ślad, jaki Janina Tworek-Pierzgalska pozostawiła w polskiej sztuce włókna na przestrzeni ostatnich lat, staje się coraz wyraźniejszy. Wybitnej klasy artystka i pedagog wywarła znaczący wpływ na twórczość kolejnych pokoleń artystów zajmujących się tym medium. W latach 1954-55 Pierzgalska projektowała tkaniny artystyczne w Laboratorium Przemysłu Jedwabniczego w Łodzi. Od 1979 kierowała Pracownią Tkaniny Unikatowej PWSSP w Łodzi.
Konsekwentnie przez cały okres swojej twórczości Pierzgalska pozostała wierna linearyzmowi jako nadrzędnej zasadzie obowiązującej w jej kompozycjach. Do perfekcji opanowała operowanie linią, traktując ją jako nieskończone źródło możliwości i inspiracji. Wykonywane przez nią prace wzbogaciły polską szkołę tkaniny o zupełnie nowy wyraz. Autorka przenosiła swoje doświadczenie w grafice na warsztat tkacki, gdzie ostra dotąd kreska nabierała miękkości oraz przestrzennego wymiaru. Pierzgalska uprawiała te dwie dyscypliny jednocześnie, zaznaczając przy tym, że w jej przypadku jedna bez drugiej nie mogłaby istnieć. Pierwsze tkackie prace artystki powstawały w bieli i czerni. W późniejszym okresie swojej twórczości wzbogaciła swoje kompozycje o kolor, momentami nasycony, intensywny. W swoich pracach autorka częstokroć odwoływała się do świata natury oraz psychicznej i fizycznej kondycji człowieka. Ta pogłębiona obserwacja świata zewnętrznego dała swój wyraz w gobelinach artystki, gdzie możemy rozpoznać odwzorowania mięśni, nerwów i innych zespołów organicznych tkanek. Po 1975 Pierzgalska wróciła do monochromatycznych kompozycji o większym formacie, charakterystycznych dla pierwszego okresu jej twórczości.
„W cyklu prac pochodzących z lat 1980-1982 zatytułowanych ‘Ruch i Przestrzeń’ autorka osiągnęła sublimację wizji plastycznej, oczyszczenie formy i kondensację ruchu. Przekazała w nich jakby zapis własnej energii twórczej, tym bardziej przejmujący, że ostatni”.
IRENA HUML
Ukończyła studia na Wydziale Włókienniczym Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (1950-54). Dyplom obroniła w 1955 w pracowniach prof. Teresy Tyszkiewicz oraz prof. Marii Stieberowej. Od 1955 pracownik naukowo-dydaktyczny Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. W latach 1971-75 prodziekan Wydziału Projektowania Ubioru i Tkaniny. W 1979 uzyskała tytuł profesora zwyczajnego tej uczelni, a kolejno pełniła funkcję jej prorektora. W latach 1962-1982 współpracowała w zakresie wzornictwa z Laboratorium Przemysłu Włókienniczego w Łodzi. Założycielka Pracowni Tkaniny Unikatowej, którą kierowała w latach 1968-1983.
Description:
"Inflow", 1981
wool, 155 x 165 cm; on the reverse author's stripe with the description of the work: 'JANINA TWOREK-PIERZGALSKA | LODZ (POLAND) ul. BRACKA 41 m 30 | GOBELIN: "PRZYPLYW" 1981 | WYM: 165 X 155 CM WELNA',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Ślad, jaki Janina Tworek-Pierzgalska pozostawiła w polskiej sztuce włókna na przestrzeni ostatnich lat, staje się coraz wyraźniejszy. Wybitnej klasy artystka i pedagog wywarła znaczący wpływ na twórczość kolejnych pokoleń artystów zajmujących się tym medium. W latach 1954-55 Pierzgalska projektowała tkaniny artystyczne w Laboratorium Przemysłu Jedwabniczego w Łodzi. Od 1979 kierowała Pracownią Tkaniny Unikatowej PWSSP w Łodzi.
Konsekwentnie przez cały okres swojej twórczości Pierzgalska pozostała wierna linearyzmowi jako nadrzędnej zasadzie obowiązującej w jej kompozycjach. Do perfekcji opanowała operowanie linią, traktując ją jako nieskończone źródło możliwości i inspiracji. Wykonywane przez nią prace wzbogaciły polską szkołę tkaniny o zupełnie nowy wyraz. Autorka przenosiła swoje doświadczenie w grafice na warsztat tkacki, gdzie ostra dotąd kreska nabierała miękkości oraz przestrzennego wymiaru. Pierzgalska uprawiała te dwie dyscypliny jednocześnie, zaznaczając przy tym, że w jej przypadku jedna bez drugiej nie mogłaby istnieć. Pierwsze tkackie prace artystki powstawały w bieli i czerni. W późniejszym okresie swojej twórczości wzbogaciła swoje kompozycje o kolor, momentami nasycony, intensywny. W swoich pracach autorka częstokroć odwoływała się do świata natury oraz psychicznej i fizycznej kondycji człowieka. Ta pogłębiona obserwacja świata zewnętrznego dała swój wyraz w gobelinach artystki, gdzie możemy rozpoznać odwzorowania mięśni, nerwów i innych zespołów organicznych tkanek. Po 1975 Pierzgalska wróciła do monochromatycznych kompozycji o większym formacie, charakterystycznych dla pierwszego okresu jej twórczości.
„W cyklu prac pochodzących z lat 1980-1982 zatytułowanych ‘Ruch i Przestrzeń’ autorka osiągnęła sublimację wizji plastycznej, oczyszczenie formy i kondensację ruchu. Przekazała w nich jakby zapis własnej energii twórczej, tym bardziej przejmujący, że ostatni”.
IRENA HUML
Ukończyła studia na Wydziale Włókienniczym Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (1950-54). Dyplom obroniła w 1955 w pracowniach prof. Teresy Tyszkiewicz oraz prof. Marii Stieberowej. Od 1955 pracownik naukowo-dydaktyczny Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. W latach 1971-75 prodziekan Wydziału Projektowania Ubioru i Tkaniny. W 1979 uzyskała tytuł profesora zwyczajnego tej uczelni, a kolejno pełniła funkcję jej prorektora. W latach 1962-1982 współpracowała w zakresie wzornictwa z Laboratorium Przemysłu Włókienniczego w Łodzi. Założycielka Pracowni Tkaniny Unikatowej, którą kierowała w latach 1968-1983.
Description:
"Inflow", 1981
wool, 155 x 165 cm; on the reverse author's stripe with the description of the work: 'JANINA TWOREK-PIERZGALSKA | LODZ (POLAND) ul. BRACKA 41 m 30 | GOBELIN: "PRZYPLYW" 1981 | WYM: 165 X 155 CM WELNA',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
wełna
Sygnatura
na odwrociu autorska naszywka z opisem pracy: 'JANINA TWOREK-PIERZGALSKA | LÓDŻ (POLAND) ul. BRACKA 41 m 30 | GOBELIN: "PRZYPŁYW" 1981 | WYM: 165 X 155 CM WEŁNA'
Wystawiany
- Tkanina artystyczna łódzkich profesorów - śladem sukcesów światowych wystaw i nagród, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, 2015