Powrót do DESA.PL
10 of Liczba obiektów: 30
10
Wojciech Sadley | "Pontyfix I", 1983
Estymacja:
28,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Artysta
Wojciech Sadley (1932)
Wymiary
255 x 110 cm
Kategoria
Opis
naturalne włókna, 255 x 110 cm, sygnowany, datowany i opisany na skórzanej naszywce: 'SADLEY 1983 | "PONTYFIX" | I',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Wojciech Sadley wniósł nieoceniony wkład w kształtowanie nowego języka światowej sztuki włókna. Artysta ukończył Wydział Architektury Wnętrz w pracowniach profesorów Czesława Knothego, Jana Kurzątkowskiego i Jerzego Sołtana w 1954 oraz Wydział Malarstwa w pracowni profesora Eugeniusza Eibischa w 1959 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Następnie, w latach 1960-68 współpracował z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego, gdzie oddał się pracy naukowo-badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem studiów dotyczących problemów światła i koloru.
Wojciech Sadley uczestniczył w Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962, gdzie między innymi wraz z Magdaleną Abakanowicz oraz Jolantą Owidzką prezentował dokonania polskiej szkoły tkaniny. Młodzi artyści doprowadzili wówczas do redefinicji języka tkaniny artystycznej na świecie, która od tej pory stała się samoistnym obiektem artystycznym, wyrwanym z szeregu rzemiosł: monumentalnym gobelinem, formą przestrzenną, rzeźbą tkacką czy instalacją. Na tym tle twórczość Sadleya wyróżniała się ciągłym poszukiwaniem innowacyjnych rozwiązań formalnych poprzez wykorzystywanie materiałów z pozoru nieprzynależnych tkaninie. Jego prace charakteryzują się niebywałą dźwięcznością środków, na co bez wątpienia wpłynęła edukacja w Konserwatorium Muzycznym.
Sadley to twórca niekonwencjonalny, który nieustannie eksperymentuje z materiałami, technikami oraz kolorem. W swoich kompozycjach artysta operuje mnogością materiałów, takich jak skóry, sierść zwierzęca, sieci, elementy drewniane i metalowe. To w połączeniu z miękkością, jaką daje tkanina, jej monumentalną skalą oraz bogatą ikonografią odegrało niezwykle ważną rolę w kształtowaniu nowocześnie pojmowanego tkactwa. Sadley jest wybitnym kolorystą, w którego pracach można podziwiać wirtuozerskie, wysmakowane rozwiązania barwne. Kolor w dziełach artysty ma nie tylko charakter symboliczny, uduchowione znaczenie, lecz sam w sobie stanowi treść jego twórczości. Jest manifestacją czystej energii twórczej pozostającą w stałym dialogu z monumentalną skalą kompozycji. Tkaniny w ujęciu Sadleya wytwarzają pewien rodzaj intymnej sytuacji w kontakcie odbiorcy z dziełem. Podporządkowują sobie przestrzeń, wypełniając sobą niemal całe pole widzenia widza, stając się tym samym miejscem do kontemplacji oraz duchowych, metafizycznych doznań.
Prezentowana praca to kompozycja reliefowa o bogatej, misternie wykonanej strukturze splątanych ze sobą włókien o intensywnych odcieniach czerwieni i pomarańczy. Mocne, intensywne brzmienie kontrastów oraz bogactwo tonów pośrednich składają się na wizjonerski, zjawiskowy charakter tej kompozycji i wywołują u odbiorcy głębokie poczucie obcowania z tajemnicą sacrum. Praca zatytułowana „Pontyfix I” jest jedną z ostatnich tak przestrzennych kompozycji o bogatej formie. W kolejnych dekadach Sadley skupił się bowiem na malarstwie, w rezultacie którego powstał cały cykl chust i całunów – wielkich rozmiarów kompozycji malowanych na jedwabiu.
Prace Sadleya znajdują się w zbiorach czołowych muzeów europejskich i amerykańskich, oraz w licznych kolekcjach prywatnych na całym świecie.
Początkowo kształcił się w Wyższej Szkole Muzycznej w Lublinie. Następnie na Wydziale Architektury Wnętrz i Malarstwa ASP w Warszawie, które ukończył w 1954 i 1959 Pracował w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, a od 1973 kieruje Katedrą Tkaniny Eksperymentalnej na Wydziale Malarstwa. W 1983 zostaje mianowany profesorem. Równocześnie pracuje na Wydziale Artystyczno-Pedagogicznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej w Poznaniu. Swoją twórczość wielokrotnie prezentował w kraju i zagranicą, m.in. I - IV Międzynarodowe Biennale Tkaniny w Lozannie (1962 - 1973), VIII i IX Biennale Sztuki w Sao Paulo (1965 i 1971).

Description:
"Pontyfix I", 1983
natural fibers, 255 x 110 cm; signed, dated and described on leather stripe: 'SADLEY 1983 | "PONTYFIX" | I',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
naturalne włókna
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na skórzanej naszywce: 'SADLEY 1983 | "PONTYFIX" | I'
Wystawiany
- Wojciech Sadley, Galeria Opera, Warszawa, 2017