8
Maria Teresa Chojnacka | "Łańcuchy", 1973
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Artysta
Maria Teresa Chojnacka (1931)
Wymiary
wys.: 500 cm (x3)
Kategoria
Opis
sizal, wys.: 500 cm (x3), do jednego z łańcuchów dołączona autorska naszywka z opisem pracy: 'MARIA CHOJNACKA "ŁAŃCUCHY" | WYM 500x100 TECH. WŁASNA 1973',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Maria Teresa Chojnacka związała się ze sztuką włókna u progu swojej kariery i do dziś jest wierna swojej pasji. Wykształcenie z zakresu tkaniny i warsztatu tkackiego zdobyła w Pracowni Tkaniny Ręcznej kierowanej przez profesor Eleonorę Plutyńską – znakomitą artystkę, ale przede wszystkim wybitnego i cenionego pedagoga. Wychowankowie Plutyńskiej zachwycili publiczność i krytykę podczas I Biennale Tkaniny Artystycznej w Lozannie w 1962. Polscy artyści zaproponowali wówczas szereg nowych rozwiązań formalnych zrywających z dekoracyjną, gładką tkaniną w typie francuskim, a projekty ich autorstwa stały się samoistnymi obiektami artystycznymi.
Maria Teresa Chojnacka przez lata wykształciła swój unikalny, nowatorski styl. Posiadająca doskonałe umiejętności warsztatowe artystka, ambitnie poszukuje innowacyjnych i awangardowych rozwiązań formalnych. Prace Chojnackiej budowane są w sposób przejrzysty, mocny, logiczny. Artystka jest niekwestionowaną prekursorką reliefu na tkaninie, który tworzy szorstką, grubą przędzą sizalową. Te niekonwencjonalne faktury pozwalają wyróżnić twórczość Chojnackiej spośród wielu innych dokonań w zakresie sztuki włókna, zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej. Ważnym aspektem w tkaninie Chojnackiej jest jej monumentalna forma oraz wpływ na przestrzeń, w której się znajduje. Prace artystki zdają się akceptować te potrzeby, często odnajdując swoje miejsce we wnętrzach gmachów publicznych. Silnie zrytmizowane, niemal architektoniczne kompozycje autorki budzą zdumienie swoim rozmachem i nowatorstwem. W twórczości Chojnackiej, obok dzieł tkackich, występują przestrzenne prace plecione powstałe z wykorzystaniem rozmaitych wiązań i splotów. Prezentowana w niniejszym katalogu praca „Łańcuchy” jest przykładem takiej realizacji.
„Sposób, w jaki artystka używała różnych splotów dla wprowadzenia i wykorzystania efektów światła i cienia, przypominał żywo wykonanie rzeźbiarskiego, misternie cyzelowanego wypukłego reliefu. Przy czym reliefowe tkaniny Chojnackiej miały przyrodzoną materiałowi mięsistość i chropowatość, a równocześnie połysk i wewnętrzne ciepło. Artystka wykorzystała w nich zasady kontrastów. Suchość zgeometryzowanej kompozycji przeciwstawiała się bujnej, pełnej temperamentu fakturze, która jakby rozsadzała przypisany je porządek. Surowa, jednolita barwa przeistaczała się pod wpływem światła na różnych wypukłościach włókien, tak że kompozycja robiła wrażenie kolorowej”.
IRENA HUML
Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie (1950–1951) oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1951-1955). Uczęszczała na zajęcia na Wydziale Tkaniny pod kierunkiem prof. Eleonory Plutyńskiej i prof. Anny Śledziewskiej, a także w pracowni malarstwa u prof. Aleksandra Kobzdeja. W latach 1964-1968 współpracowała z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego. Uprawia tkaninę artystyczną w jej licznych odmianach. W dorobku artystki znajdują się kilimy, gobeliny, sumaki, tkaniny jedno i wielonicielnicowe oraz żakardowe. Reprezentowała Polskę w kolejnych edycjach Międzynarodowego Biennale Tkaniny Artystycznej w Lozannie. Prace Chojnackiej znajdują się w najważniejszych kolekcjach związanych z tkaniną oraz prezentowane były na wielu wystawach w kraju i za granicą, m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Tokio.
Description:
"Chains", 1973
sisal, h.: 500 cm (x3); one of the chains with author's stripe with the description of the work: 'MARIA CHOJNACKA "LANCUCHY" | WYM 500x100 TECH. WLASNA 1973',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Maria Teresa Chojnacka związała się ze sztuką włókna u progu swojej kariery i do dziś jest wierna swojej pasji. Wykształcenie z zakresu tkaniny i warsztatu tkackiego zdobyła w Pracowni Tkaniny Ręcznej kierowanej przez profesor Eleonorę Plutyńską – znakomitą artystkę, ale przede wszystkim wybitnego i cenionego pedagoga. Wychowankowie Plutyńskiej zachwycili publiczność i krytykę podczas I Biennale Tkaniny Artystycznej w Lozannie w 1962. Polscy artyści zaproponowali wówczas szereg nowych rozwiązań formalnych zrywających z dekoracyjną, gładką tkaniną w typie francuskim, a projekty ich autorstwa stały się samoistnymi obiektami artystycznymi.
Maria Teresa Chojnacka przez lata wykształciła swój unikalny, nowatorski styl. Posiadająca doskonałe umiejętności warsztatowe artystka, ambitnie poszukuje innowacyjnych i awangardowych rozwiązań formalnych. Prace Chojnackiej budowane są w sposób przejrzysty, mocny, logiczny. Artystka jest niekwestionowaną prekursorką reliefu na tkaninie, który tworzy szorstką, grubą przędzą sizalową. Te niekonwencjonalne faktury pozwalają wyróżnić twórczość Chojnackiej spośród wielu innych dokonań w zakresie sztuki włókna, zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej. Ważnym aspektem w tkaninie Chojnackiej jest jej monumentalna forma oraz wpływ na przestrzeń, w której się znajduje. Prace artystki zdają się akceptować te potrzeby, często odnajdując swoje miejsce we wnętrzach gmachów publicznych. Silnie zrytmizowane, niemal architektoniczne kompozycje autorki budzą zdumienie swoim rozmachem i nowatorstwem. W twórczości Chojnackiej, obok dzieł tkackich, występują przestrzenne prace plecione powstałe z wykorzystaniem rozmaitych wiązań i splotów. Prezentowana w niniejszym katalogu praca „Łańcuchy” jest przykładem takiej realizacji.
„Sposób, w jaki artystka używała różnych splotów dla wprowadzenia i wykorzystania efektów światła i cienia, przypominał żywo wykonanie rzeźbiarskiego, misternie cyzelowanego wypukłego reliefu. Przy czym reliefowe tkaniny Chojnackiej miały przyrodzoną materiałowi mięsistość i chropowatość, a równocześnie połysk i wewnętrzne ciepło. Artystka wykorzystała w nich zasady kontrastów. Suchość zgeometryzowanej kompozycji przeciwstawiała się bujnej, pełnej temperamentu fakturze, która jakby rozsadzała przypisany je porządek. Surowa, jednolita barwa przeistaczała się pod wpływem światła na różnych wypukłościach włókien, tak że kompozycja robiła wrażenie kolorowej”.
IRENA HUML
Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie (1950–1951) oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1951-1955). Uczęszczała na zajęcia na Wydziale Tkaniny pod kierunkiem prof. Eleonory Plutyńskiej i prof. Anny Śledziewskiej, a także w pracowni malarstwa u prof. Aleksandra Kobzdeja. W latach 1964-1968 współpracowała z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego. Uprawia tkaninę artystyczną w jej licznych odmianach. W dorobku artystki znajdują się kilimy, gobeliny, sumaki, tkaniny jedno i wielonicielnicowe oraz żakardowe. Reprezentowała Polskę w kolejnych edycjach Międzynarodowego Biennale Tkaniny Artystycznej w Lozannie. Prace Chojnackiej znajdują się w najważniejszych kolekcjach związanych z tkaniną oraz prezentowane były na wielu wystawach w kraju i za granicą, m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Tokio.
Description:
"Chains", 1973
sisal, h.: 500 cm (x3); one of the chains with author's stripe with the description of the work: 'MARIA CHOJNACKA "LANCUCHY" | WYM 500x100 TECH. WLASNA 1973',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
sizal
Sygnatura
do jednego z łańcuchów dołączona autorska naszywka z opisem pracy: 'MARIA CHOJNACKA "ŁAŃCUCHY" | WYM 500x100 TECH. WŁASNA 1973'
Wystawiany
- Prace z włókna Europa i Japonia, The National Museum of Modern Art, Kyoto, 29.09.1976 - 14.11.1976; - Prace z włókna Europa i Japonia, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 20.01.1977 - 27.02.1977;