Powrót do DESA.PL
5 of Liczba obiektów: 30
5
Magdalena Abakanowicz | "Archiwum 1960-75"
Estymacja:
80,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
150,000 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
135 x 88 cm
Kategoria
Opis
sizal, wełna, 135 x 88 cm, na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'MAGDALENA | ABAKANOWICZ | ARCHIWUM 1960-75 | wym. 135 - 88 | M. Abakanowicz',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

„Jako dziecko uwielbiałam wleźć na drzewo i patrzeć w przestrzeń. To pragnienie wracało w ciasnej kawalerce, w której mieszkaliśmy z mężem. Wtedy zaczęłam malować olbrzymie płótna, bo mogłam się wokół nich przechadzać. Potem płaskość zaczęła mnie gnębić i pojawiła się tęsknota za trzecim wymiarem. Zaczęłam tkać. Potem zszywać to, co utkałam. Aż doszło do wielkich, miękkich rzeźb. Absurdalnych wobec tego, czym wówczas zajmowała się sztuka. To były antyrzeźby. Ale miały wnętrze i mogłam wejść do środka. Tak samo, jak będąc dzieckiem, wchodziłam do spróchniałego pnia i w nim zamierałam”.
MAGDALENA ABAKANOWICZ
Tkaniny Abakanowicz już od drugiej połowy lat 60. zaczęły nabierać coraz to bardziej rzeźbiarskiego charakteru. Cechowały się nieregularnością oraz niespotykanym dotąd w tkactwie bogactwem faktury oraz monumentalną, trójwymiarową formą. Artystka nie myślała o swoich dziełach w kategoriach użytkowych i dekoracyjnych. Stanowczo sprzeciwiała się traktowaniu tkaniny jako dziedziny przynależnej do rzemiosła artystycznego, czy sztuki użytkowej oraz tej, której konotacje przywodziły działania kobiet, a to wówczas automatycznie oznaczało zepchnięcie na drugi plan. Artystka doskonale zdawała sobie sprawę, że jej tkaniny-rzeźby mogą wywoływać silne emocje, drażnić swoją odmiennością od obecnych trendów, lecz to właśnie poprzez tkaninę starała się unaocznić swój niepowtarzalny sposób spojrzenia na strukturę i formę.
Po wystawie w warszawskiej Zachęcie w 1971 roku, gdzie zaprezentowano prace eksponowane na V Międzynarodowym Biennale w Lozannie, zorganizowano konkurs na nazwę tych przestrzennych, figuratywnych kompozycji. Nazwa „abakan” wygrała konkurs, co było swojego rodzaju precedensem. Nigdy wcześniej forma artystyczna, nie została nazwana nazwiskiem artysty. Słowo „abakan” upowszechniło się w języku potocznym i rozsławiło realizacje artystki na całym świecie. Wykonane z barwionego, sizalowego włókna abakany stały się niejako symbolem przezwyciężenia ustalonych podziałów gatunkowych oraz nowatorskich przekształceń i do dziś zachwycają publiczność swą zwielokrotnioną organicznością i wizjonerstwem.
Dzieła Abakanowicz pozostają przede wszystkim obiektami zmysłowej kontemplacji, które silnie oddziaływają na przestrzeń w której się znajdują. Abakany tworzone były z myślą o interakcji, zaangażowaniu odbiorcy w proces twórczy poprzez kontakt, dotyk z powierzchnią pracy. Sama Abakanowicz mawiała: „Interesuje mnie co najwyżej unicestwienie roli użytkowej tkaniny, przede wszystkim zaś stworzenie możliwości wszechstronnego obcowania z obiektem o strukturze mięsistej i giętkiej”.


Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Description:
"Archive 1960-75"
wool, sisal, 135 x 88 cm; on the reverse author's stripe with the description of the work and artist's signature: 'MAGDALENA | ABAKANOWICZ | ARCHIWUM 1960-75 | wym. 135 - 88 | M. Abakanowicz',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
sizal, wełna
Sygnatura
na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'MAGDALENA | ABAKANOWICZ | ARCHIWUM 1960-75 | wym. 135 - 88 | M. Abakanowicz'