1
Tadeusz Dominik | "Pejzaż", 1976
Estymacja:
20,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
17,000 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Artysta
Tadeusz Dominik (1928 - 2014)
Wymiary
105 x 113 cm
Kategoria
Opis
wełna, len, 105 x 113 cm, sygnowany p.d.: 'Dominik', na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'DOMINIK 1976 | GOBELIN 105 x 113 | WEŁNA - LEN | "PEJZAŻ"'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W opinii krytyków Tadeusz Dominik zasłynął przede wszystkim jako kontynuator tradycji polskiego koloryzmu. Przez lata artysta wypracował swój własny, niepowtarzalny styl, któremu pozostał wierny przez cały okres swojej twórczości. Od początku niemal można zaobserwować charakterystyczne dla niego cechy formalne: okrągłe barwne punkty i plamy o nieregularnych kształtach, które konsekwentnie, w różnych postaciach realizował we wszystkich działaniach artystycznych. Twórczości Dominika nie można bowiem ograniczyć tylko do jednego medium. Równocześnie z malarstwem artysta realizował się także w innych dziedzinach sztuki, takich jak grafika, ceramika oraz sztuka tkacka.
Renesans, jaki przeżywała w latach 60. i 70. XX wieku sztuka tkacka, związany był z odejściem artystów od stosowania tradycyjnych materiałów oraz technik ich wytwarzania, ale przede wszystkim z potraktowaniem tkaniny jako medium bliskiego rzeźbie. Liczne sukcesy na tym polu spowodowały nobilitację tkaniny oraz przyciągnęły uwagę artystów, którzy do tej pory funkcjonowali na innych polach sztuki. Tkaninę Dominik traktował jako kolejny środek wypowiedzi, twierdząc: „(…) nie szukam w niej czegoś innego niż w malarstwie. W tkaninie robiłem ten sam obraz, co farbą olejną na płótnie, tylko próbowałem sił z inną materią”.
Gobeliny Tadeusz Dominika odzwierciedlają przemiany zachodzące równolegle w jego twórczości malarskiej. Początkowo artysta tworzył obrazy o charakterze figuratywnym. Stopniowo jego prace nabierały coraz więcej cech abstrakcyjnych. Poprzez stosowanie charakterystycznych dla niego barwnych plam Dominik dążył do swobody ekspresji, która nie była poddana żadnym kompozycyjnym rygorom. Tkaniny, podobnie jak jego obrazy, były wówczas silnie zgeometryzowane. Dynamiczny styl tego okresu uległ zmianie się w latach 70. Formy wyraźnie już zdefiniowane zaczęły przypominać kolorowe baloniki lub duże grochy. Źródłem inspiracji oraz tematem, do którego w swojej twórczości odwoływał się artysta, była natura. Jednak o ile u kolorystów barwa wywodziła się z natury, była związana z pejzażem, prace Dominika powstawały wyłącznie z jego wyobraźni, nie wynikały z bezpośredniego kontaktu z naturą. Na gobelinach z tego okresu możemy odnaleźć motywy zaczerpnięte z przyrody. Widać na nich pola, lasy, kwiaty, chmury, deszcz i słońce.
Malarz, grafik, zajmował się też tkaniną artystyczną, ceramiką, a także grafiką komputerową. W latach 1946-51 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w 1953 roku w pracowni prof. Jana Cybisa. W 1951 roku rozpoczął pracę pedagogiczną na stołecznej uczelni i przeszedł przez wszystkie stopnie kariery akademickiej, od asystenta do profesora zwyczajnego (1988). Dwukrotnie był dziekanem Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Był laureatem m.in. nagrody im. Jana Cybisa (1973) i stypendystą Ford Foundation (1962). Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz prywatnych w Polsce i na świecie.
Description:
"Landscape", 1976
wool, linen, 105 x 113 cm; signed lower right: 'Dominik', on the reverse author's stripe with the description of the work: 'DOMINIK 1976 | GOBELIN 105 x 113 | WELNA - LEN | "PEJZAZ"',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W opinii krytyków Tadeusz Dominik zasłynął przede wszystkim jako kontynuator tradycji polskiego koloryzmu. Przez lata artysta wypracował swój własny, niepowtarzalny styl, któremu pozostał wierny przez cały okres swojej twórczości. Od początku niemal można zaobserwować charakterystyczne dla niego cechy formalne: okrągłe barwne punkty i plamy o nieregularnych kształtach, które konsekwentnie, w różnych postaciach realizował we wszystkich działaniach artystycznych. Twórczości Dominika nie można bowiem ograniczyć tylko do jednego medium. Równocześnie z malarstwem artysta realizował się także w innych dziedzinach sztuki, takich jak grafika, ceramika oraz sztuka tkacka.
Renesans, jaki przeżywała w latach 60. i 70. XX wieku sztuka tkacka, związany był z odejściem artystów od stosowania tradycyjnych materiałów oraz technik ich wytwarzania, ale przede wszystkim z potraktowaniem tkaniny jako medium bliskiego rzeźbie. Liczne sukcesy na tym polu spowodowały nobilitację tkaniny oraz przyciągnęły uwagę artystów, którzy do tej pory funkcjonowali na innych polach sztuki. Tkaninę Dominik traktował jako kolejny środek wypowiedzi, twierdząc: „(…) nie szukam w niej czegoś innego niż w malarstwie. W tkaninie robiłem ten sam obraz, co farbą olejną na płótnie, tylko próbowałem sił z inną materią”.
Gobeliny Tadeusz Dominika odzwierciedlają przemiany zachodzące równolegle w jego twórczości malarskiej. Początkowo artysta tworzył obrazy o charakterze figuratywnym. Stopniowo jego prace nabierały coraz więcej cech abstrakcyjnych. Poprzez stosowanie charakterystycznych dla niego barwnych plam Dominik dążył do swobody ekspresji, która nie była poddana żadnym kompozycyjnym rygorom. Tkaniny, podobnie jak jego obrazy, były wówczas silnie zgeometryzowane. Dynamiczny styl tego okresu uległ zmianie się w latach 70. Formy wyraźnie już zdefiniowane zaczęły przypominać kolorowe baloniki lub duże grochy. Źródłem inspiracji oraz tematem, do którego w swojej twórczości odwoływał się artysta, była natura. Jednak o ile u kolorystów barwa wywodziła się z natury, była związana z pejzażem, prace Dominika powstawały wyłącznie z jego wyobraźni, nie wynikały z bezpośredniego kontaktu z naturą. Na gobelinach z tego okresu możemy odnaleźć motywy zaczerpnięte z przyrody. Widać na nich pola, lasy, kwiaty, chmury, deszcz i słońce.
Malarz, grafik, zajmował się też tkaniną artystyczną, ceramiką, a także grafiką komputerową. W latach 1946-51 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w 1953 roku w pracowni prof. Jana Cybisa. W 1951 roku rozpoczął pracę pedagogiczną na stołecznej uczelni i przeszedł przez wszystkie stopnie kariery akademickiej, od asystenta do profesora zwyczajnego (1988). Dwukrotnie był dziekanem Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Był laureatem m.in. nagrody im. Jana Cybisa (1973) i stypendystą Ford Foundation (1962). Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz prywatnych w Polsce i na świecie.
Description:
"Landscape", 1976
wool, linen, 105 x 113 cm; signed lower right: 'Dominik', on the reverse author's stripe with the description of the work: 'DOMINIK 1976 | GOBELIN 105 x 113 | WELNA - LEN | "PEJZAZ"',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wełna, len
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Dominik'