Powrót do DESA.PL
187 of Liczba obiektów: 165
187
Jadwiga Sawicka | Little White Dress with a Bolero, 2002
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Sprzedane
5,000 zł
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska: "Klasyka i Awangarda Artystyczna" oraz "Sławy, Gwiazdy, Osobowości"
Artysta
Jadwiga Sawicka (1959)
Lokalizacja
C-Print/papier fotograficzny, pianka
Wymiary
134 x 92 cm
Opis
C-Print/papier fotograficzny, pianka, 134 x 92 cm, opisany na odwrociu: 'Jadwiga Sawicka | 2003 2/3'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Element garderoby jest motywem, który Jadwiga Sawicka konsekwentnie wykorzystuje w szerokim wachlarzu swoich artystycznych działań. Mimo że artystka zaczynała od malarstwa, tworzyła również rzeźby z plasteliny prezentujące garderobę oraz fotografie o analogicznej tematyce. Ubranie Sawicka traktuje w dwojaki sposób. Może być jednocześnie dobrowolnie nakładaną maską, idealizującą wizerunek noszącej jej osoby, ale także narzędziem presji, jaką społeczeństwo oraz władza wywiera na jednostkę. Interpretacja prac Sawickiej jest również wynikiem zainteresowania artystki kulturą masową oraz wpływem jaki wywiera na społeczeństwo. Cytując artystkę: „(…) zdzieramy opakowanie, odkrywamy następne. Porównujemy, wyciągamy wnioski: nic się nie zgadza. Demaskujemy fałsz informacji na opakowaniu, ale wierzymy każdej następnej”. Na prezentowanej tu wielkoformatowej fotografii z 2002 roku widnieje bezwładnie wisząca biała sukienka na monochromatycznym tle w odcieniach fioletu. Mimo że widok zawieszonego ubrania wydaje się powszechnie znajomy, wręcz neutralny w ujęciu Sawickiej, ewokuje w odbiorcy poczucie niepokoju oraz wyobcowania. Pojedyncze elementy garderoby prowokują zatem pytania o kulturowy obraz płci, sferę prywatnego doświadczenia oraz los osoby, która je nosiła. Te pozbawione właściciela oraz kontekstu sukienki, koszule, płaszcze, wydają się niezwykle tajemnicze, otwarte jako nośnik znaczeń. Ubrania Sawickiej, jako główni bohaterowie jej płócien, fotografii, rzeźb zaskakują swoją plastycznością, którą artystce udało się uzyskać za pomocą delikatnie potraktowanego światłocienia.
W latach 1979-1984 studiowała w krakowskiej ASP na Wydziale Malarstwa, dyplom obroniła w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W 1992 otrzymała stypendium The Pollock-Krasner Foundation, zaś w 1995 stypendium MKiS. Zajmuje się malarstwem, fotografią, wykonuje obiekty, instalacje i prace w przestrzeni publicznej. Jest autorką charakterystycznego malarstwa "pisanego". Od 1996 współpracuje z Otwartą Pracownią w Krakowie, jest członkiem stowarzyszenia o tej samej nazwie. Od 1997 współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Od 1998 Sawicka (m.in. na podstawie wcześniejszych obrazów) wykonuje wielkoformatowe wydruki z czarnymi literami na cielisto-różowym tle. Charakterystyczny róż kojarzony bywa najczęściej z kobiecością, pojawia się tu więc problematyka ciała, ale wprowadzona przez artystę bardzo dyskretnie, symbolicznie. Prezentuje je w galeriach i w przestrzeni publicznej. W 2003 miała miejsce retrospektywna wystawa Jadwigi Sawickiej zatytułowana "Nic w środku". Artystka zaprezentowała na niej swoje charakterystyczne "malarstwo pisane", fotografie, obiekty i realizacje przestrzenne tworząc intrygujący wielogłos refleksji na temat sytuacji współczesnego człowieka, zalewanego przez lawiny komunikatów pozbawionych istotnych treści i przekazów.

Description:
Little White Dress with a Bolero, 2002
C-Print/photographic paper, foam, 134 x 92 cm; , opisany na odwrociu: 'Jadwiga Sawicka | 2003 2/3'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
134 x 92 cm
Technika
C-Print/papier fotograficzny, pianka
Sygnatura
0
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0