179
Nan Goldin | Brian & Nan, 1983
Estymacja:
40,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska: "Klasyka i Awangarda Artystyczna" oraz "Sławy, Gwiazdy, Osobowości"
Artysta
Nan Goldin (1953)
Lokalizacja
odbitka lambda/papier fotograficzny
Wymiary
38,5 x 58 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
odbitka lambda/papier fotograficzny, 38,5 x 58 cm (w świetle passe-partout), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Brian & Nan | NYC 1983 | A. P. | Nan Goldin', na odwrociu dedykacja autorska: '[For] my newest friend Tomasz | who I respect so much | I am so grateful to you, | Nan Goldin (2010)'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„’The Ballad of Sexual Dependency’ to pamiętnik, który pozwalam czytać innym (…) Pamiętnik to mój sposób
na przejęcie kontroli nad własnym życiem. Pozwala mi obsesyjnie zapisywać każdy jej detal. Pozwala mi
pamiętać”.
Nan Goldin
Sztuka Nan Goldin jest na wskroś osobista. Jej charakterystyczny styl pracy to dokumentowanie codzienności w migawkach, które pokazywały radości i bóle życia: przeplatane scenami seksu i zażywania narkotyków, imprezami w nowojorskich klubach, ale również obrazkami z miłego, domowego ogniska. Goldin portretowała głównie społeczności LGBT i artystów, jak również ludzi zmagających się z problemami uzależnień. Artystka mówiła: „chcę pokazać jak dokładnie wygląda mój świat, bez upiększania i gloryfikacji. To nie jest posępne miejsce, ale takie, w którym ma się świadomość istnienia bólu, to zajrzenie w głąb siebie”. Nan Goldin wychowała się w trudnym środowisku. W wieku piętnastu lat zaczęła swoją przygodę z fotografią, która dla młodej dziewczyny szybko stała się antidotum na pogodzenie z samobójczą śmiercią bliskiej jej siostry. Aparat fotograficzny był dla niej również narzędziem o znaczeniu politycznym, dzięki któremu można poruszać tematy często pomijane w debacie publicznej. Prezentowana praca to flagowe dzieło z bodaj najsławniejszego cyklu tworzonego przez artystkę w latach 1979-86. „The Ballad of Sexual Dependency” to zbiór fotografii bliskich Goldin, pokazanych w ujęciach z codziennego życia. Praca początkowo zaistniała jako pokaz slajdów okraszony hitami współczesnej modelom muzyki - piosenkami Velvet Underground, Screamin’ Jay Hawkinsa czy Niny Simone, które, tak jak w ich życiu przeplatały się z obrazkami z amerykańskiego życia drugiej połowy ubiegłego stulecia. Fotografka inspirację do nadania tytułu balladzie znalazła w sztuce Bertolda Brechta „Opera za trzy grosze”. Na zbiór złożyło się około 700 fotografii, przedstawiających przyjaciół i rodzinę artystki, pokazywanych w codziennych radościach i smutkach, często w sytuacjach intymnych - składając się na swoistą operę. „The Ballad” to opowieść o relacjach międzyludzkich, miłości, ale też o nadużyciach często przeradzających się w przemoc domową. W niespełna rok po zakończeniu cyklu i wystawieniu go w muzeum Whitney Goldin opublikowała swoją serię w formie albumu, dla którego okładką stało się ujęcie artystki leżącej w łóżku i spoglądającej na mężczyznę palącego papierosa. „Brian & Nan” powstało w 1983 roku i przedstawia autorkę z jej partnerem. Fotografka skrzętnie dokumentowała swoje relacje - jednym z najsłynniejszych autoportretów jest zdjęcie jej pobitej twarzy po kłótni z jednym ze swoich mężczyzn. Inne egzemplarze sławnej kompozycji „Brian & Nan” znajdują się w najsławniejszych kolekcjach sztuki amerykańskiej, między innymi w nowojorskich: Metropolitan Museum of Modern Art, Museum of Modern Art, Whitney Museum of American Art oraz w Museum of Contemporary Art w Los Angeles.
Nan Goldin zaczęła fotografować w 1968 roku, w wieku 15 lat. Jej pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w 1973 roku w Bostonie - artystka pokazała na niej fotografie z wizyt w gejowskich i transseksualnych wspólnotach, do których wprowadził ją przyjaciel David Armstrong. Pierwsze fascynacje barwnym środowiskiem LGBTQ stały się najważniejszym motywem jej twórczości, który powielała przez kolejne lata. Po ukończeniu studiów przeprowadziła się do Nowego Jorku. Tam zaczęła dokumentować scenę muzyki post punk i new wave, subkulturę post-stonewall końca lat 70. i początku 80. oraz nocne życie miasta. Głównymi tematami jej wczesnych prac są: miłość, życie codzienne, seksualność, płeć. Często dokumentowała również kobiety patrzące w lustra, dziewczyny w łazienkach, drag queens, stosunki seksualne, ludzkie obsesje i uzależnienia. Zdjęcia często przedstawiają życia prywatne bliskich jej osób. Prace po 1995 roku obejmują szeroki zakres tematyki: od wspólnego projektu książki z japońskim fotografem Nobuyoshi Araki, poprzez panoramy Nowego Jorku, krajobrazy, osoby pływające w wodzie, dzieci, rodzicielstwo i życie rodzinne. Prace Goldin najczęściej prezentowane są w postaci pokazu slajdów, często pokazywane na festiwalach filmowych.
Description:
Brian & Nan, 1983
lambda print/photographic paper, 38.5 x 58 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described on the reverse: 'Brian & Nan | NYC 1983 | A. P. | Nan Goldin', the author's dedication on the reverse: '[For] my newest friend Tomasz | who I respect so much | I am so grateful to you, | Nan Goldin (2010)'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„’The Ballad of Sexual Dependency’ to pamiętnik, który pozwalam czytać innym (…) Pamiętnik to mój sposób
na przejęcie kontroli nad własnym życiem. Pozwala mi obsesyjnie zapisywać każdy jej detal. Pozwala mi
pamiętać”.
Nan Goldin
Sztuka Nan Goldin jest na wskroś osobista. Jej charakterystyczny styl pracy to dokumentowanie codzienności w migawkach, które pokazywały radości i bóle życia: przeplatane scenami seksu i zażywania narkotyków, imprezami w nowojorskich klubach, ale również obrazkami z miłego, domowego ogniska. Goldin portretowała głównie społeczności LGBT i artystów, jak również ludzi zmagających się z problemami uzależnień. Artystka mówiła: „chcę pokazać jak dokładnie wygląda mój świat, bez upiększania i gloryfikacji. To nie jest posępne miejsce, ale takie, w którym ma się świadomość istnienia bólu, to zajrzenie w głąb siebie”. Nan Goldin wychowała się w trudnym środowisku. W wieku piętnastu lat zaczęła swoją przygodę z fotografią, która dla młodej dziewczyny szybko stała się antidotum na pogodzenie z samobójczą śmiercią bliskiej jej siostry. Aparat fotograficzny był dla niej również narzędziem o znaczeniu politycznym, dzięki któremu można poruszać tematy często pomijane w debacie publicznej. Prezentowana praca to flagowe dzieło z bodaj najsławniejszego cyklu tworzonego przez artystkę w latach 1979-86. „The Ballad of Sexual Dependency” to zbiór fotografii bliskich Goldin, pokazanych w ujęciach z codziennego życia. Praca początkowo zaistniała jako pokaz slajdów okraszony hitami współczesnej modelom muzyki - piosenkami Velvet Underground, Screamin’ Jay Hawkinsa czy Niny Simone, które, tak jak w ich życiu przeplatały się z obrazkami z amerykańskiego życia drugiej połowy ubiegłego stulecia. Fotografka inspirację do nadania tytułu balladzie znalazła w sztuce Bertolda Brechta „Opera za trzy grosze”. Na zbiór złożyło się około 700 fotografii, przedstawiających przyjaciół i rodzinę artystki, pokazywanych w codziennych radościach i smutkach, często w sytuacjach intymnych - składając się na swoistą operę. „The Ballad” to opowieść o relacjach międzyludzkich, miłości, ale też o nadużyciach często przeradzających się w przemoc domową. W niespełna rok po zakończeniu cyklu i wystawieniu go w muzeum Whitney Goldin opublikowała swoją serię w formie albumu, dla którego okładką stało się ujęcie artystki leżącej w łóżku i spoglądającej na mężczyznę palącego papierosa. „Brian & Nan” powstało w 1983 roku i przedstawia autorkę z jej partnerem. Fotografka skrzętnie dokumentowała swoje relacje - jednym z najsłynniejszych autoportretów jest zdjęcie jej pobitej twarzy po kłótni z jednym ze swoich mężczyzn. Inne egzemplarze sławnej kompozycji „Brian & Nan” znajdują się w najsławniejszych kolekcjach sztuki amerykańskiej, między innymi w nowojorskich: Metropolitan Museum of Modern Art, Museum of Modern Art, Whitney Museum of American Art oraz w Museum of Contemporary Art w Los Angeles.
Nan Goldin zaczęła fotografować w 1968 roku, w wieku 15 lat. Jej pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w 1973 roku w Bostonie - artystka pokazała na niej fotografie z wizyt w gejowskich i transseksualnych wspólnotach, do których wprowadził ją przyjaciel David Armstrong. Pierwsze fascynacje barwnym środowiskiem LGBTQ stały się najważniejszym motywem jej twórczości, który powielała przez kolejne lata. Po ukończeniu studiów przeprowadziła się do Nowego Jorku. Tam zaczęła dokumentować scenę muzyki post punk i new wave, subkulturę post-stonewall końca lat 70. i początku 80. oraz nocne życie miasta. Głównymi tematami jej wczesnych prac są: miłość, życie codzienne, seksualność, płeć. Często dokumentowała również kobiety patrzące w lustra, dziewczyny w łazienkach, drag queens, stosunki seksualne, ludzkie obsesje i uzależnienia. Zdjęcia często przedstawiają życia prywatne bliskich jej osób. Prace po 1995 roku obejmują szeroki zakres tematyki: od wspólnego projektu książki z japońskim fotografem Nobuyoshi Araki, poprzez panoramy Nowego Jorku, krajobrazy, osoby pływające w wodzie, dzieci, rodzicielstwo i życie rodzinne. Prace Goldin najczęściej prezentowane są w postaci pokazu slajdów, często pokazywane na festiwalach filmowych.
Description:
Brian & Nan, 1983
lambda print/photographic paper, 38.5 x 58 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described on the reverse: 'Brian & Nan | NYC 1983 | A. P. | Nan Goldin', the author's dedication on the reverse: '[For] my newest friend Tomasz | who I respect so much | I am so grateful to you, | Nan Goldin (2010)'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
38,5 x 58 cm (w świetle passe-partout)
Technika
odbitka lambda/papier fotograficzny
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Brian & Nan | NYC 1983 | A. P. | Nan Goldin'
Proweniencja
dar od autora; prywatna kolekcja, Warszawa
Literatura
0
Wystawiany
0