112
Teresa Tyszkiewicz | "Visage epingle" 3, 2003
Estymacja:
10,000 zł - 14,000 zł
Sprzedane
9,000 zł
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska: "Klasyka i Awangarda Artystyczna" oraz "Sławy, Gwiazdy, Osobowości"
Artysta
Teresa Tyszkiewicz (1953)
Lokalizacja
wydruk cyfrowy/papier
Wymiary
38 x 29 cm
Kategoria
Opis
wydruk cyfrowy/papier, 38 x 29 cm, sygnowany i datowsany ołówkiem p.d.: Teresa TYSZKIEWICZ 2003', sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'Teresa TYSZKIEWICZ | "Visage epingle" 3 | 2003'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. Ukłucie, opór i chęć, aby go zwalczyć. Szpilka prowokuje mnie i wywołuje nowe propozycje. Jest łagodna po ujarzmieniu, ale w trakcie pracy boję się, bo jest niebezpieczna, atakująca. Może symbolizuje zmaganie z przeszkodami”.
Teresa Tyszkiewicz
Szpilki w twórczości Teresy Tyszkiewicz były jej znakiem rozpoznawczym. Artystka zaczęła używać szpilek pod koniec lat 70. Ze szpilek krawieckich zaczęła komponować obrazy. Rozwinęła ten pomysł, kiedy w latach 80. przeniosła się do Francji. Nowatorskie wykorzystanie szpilek jako tworzywa artystycznego łączyła z innymi technikami artystycznymi. Powstawały specyficzne obrazy-reliefy, przedmioty-rzeźby. Szpilki zagościły również na powierzchniach fotografii, która była jedną z równorzędnych sposobów wypowiedzi autorskiej Teresy Tyszkiewicz. We wstępie do paryskiej wystawy artystki w 2017 roku w Galerie Anne de Villepo pisano: „Gęstość i dynamika kompozycji, autonomiczne i skomplikowane struktury prac są nośnikiem silnych emocji autorki. Reliefowy, wyjątkowy charakter prac wydobywa gra świateł i cieni. Ostra, metalowa szpilka jest jednocześnie doświadczeniem i metaforą bólu. Brutalną, naszpilkowaną powierzchnię artystka często kontrastuje też ze swoim wizerunkiem, używając ostrych szpilek w autoportretach. Kłujące obiekty przywodzą na myśl różnego rodzaju ceremoniały, czy rytuały - np. obrzędy voo-doo.” Autoportret w działaniach Teresy Tyszkiewicz pojawia się bardzo często. W filmowych i fotograficznych rejestracjach właśnie ciało artystki jest głównym nośnikiem ekspresji. „Sięga ona po emancypujący kobiecą seksualność repertuar odniesień erotycznych i fetyszystycznych. Używając różnych przedmiotów i materii inscenizuje sytuacje, w których zmysłowość graniczy z praktykami masochistycznymi” - pisali o sztuce Tyszkiewicz organizatorzy wystawy „Nakreślać sobą” w Fundacji Profile w 2018 roku. W prezentowanym na aukcji obiekcie artystka zasłania twarz maską. Jej biały kolor i faktura przypominają opatrunek pooperacyjny. W „oszpilkowanej twarzy” jest niepokój i strach, ale są również prawdziwe i mocne emocje. Mówiła: „Moje ciało jest medium, źródłem i kreacją problemu. Jest niezbędne. Jest bazą, ‘domem’, który chroni moją osobowość. Odgrywa funkcję ‘łącznika’ miedzy rzeczywistością i wyobraźnią”.
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Visage epingle" 3, 2003
digital print/paper, 38 x 29 cm; signed, dated and described in pencil lower right: Teresa TYSZKIEWICZ 2003', signed, dated and described in pencil on the reverse: 'Teresa TYSZKIEWICZ | "Visage epingle" 3 | 2003'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. Ukłucie, opór i chęć, aby go zwalczyć. Szpilka prowokuje mnie i wywołuje nowe propozycje. Jest łagodna po ujarzmieniu, ale w trakcie pracy boję się, bo jest niebezpieczna, atakująca. Może symbolizuje zmaganie z przeszkodami”.
Teresa Tyszkiewicz
Szpilki w twórczości Teresy Tyszkiewicz były jej znakiem rozpoznawczym. Artystka zaczęła używać szpilek pod koniec lat 70. Ze szpilek krawieckich zaczęła komponować obrazy. Rozwinęła ten pomysł, kiedy w latach 80. przeniosła się do Francji. Nowatorskie wykorzystanie szpilek jako tworzywa artystycznego łączyła z innymi technikami artystycznymi. Powstawały specyficzne obrazy-reliefy, przedmioty-rzeźby. Szpilki zagościły również na powierzchniach fotografii, która była jedną z równorzędnych sposobów wypowiedzi autorskiej Teresy Tyszkiewicz. We wstępie do paryskiej wystawy artystki w 2017 roku w Galerie Anne de Villepo pisano: „Gęstość i dynamika kompozycji, autonomiczne i skomplikowane struktury prac są nośnikiem silnych emocji autorki. Reliefowy, wyjątkowy charakter prac wydobywa gra świateł i cieni. Ostra, metalowa szpilka jest jednocześnie doświadczeniem i metaforą bólu. Brutalną, naszpilkowaną powierzchnię artystka często kontrastuje też ze swoim wizerunkiem, używając ostrych szpilek w autoportretach. Kłujące obiekty przywodzą na myśl różnego rodzaju ceremoniały, czy rytuały - np. obrzędy voo-doo.” Autoportret w działaniach Teresy Tyszkiewicz pojawia się bardzo często. W filmowych i fotograficznych rejestracjach właśnie ciało artystki jest głównym nośnikiem ekspresji. „Sięga ona po emancypujący kobiecą seksualność repertuar odniesień erotycznych i fetyszystycznych. Używając różnych przedmiotów i materii inscenizuje sytuacje, w których zmysłowość graniczy z praktykami masochistycznymi” - pisali o sztuce Tyszkiewicz organizatorzy wystawy „Nakreślać sobą” w Fundacji Profile w 2018 roku. W prezentowanym na aukcji obiekcie artystka zasłania twarz maską. Jej biały kolor i faktura przypominają opatrunek pooperacyjny. W „oszpilkowanej twarzy” jest niepokój i strach, ale są również prawdziwe i mocne emocje. Mówiła: „Moje ciało jest medium, źródłem i kreacją problemu. Jest niezbędne. Jest bazą, ‘domem’, który chroni moją osobowość. Odgrywa funkcję ‘łącznika’ miedzy rzeczywistością i wyobraźnią”.
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Visage epingle" 3, 2003
digital print/paper, 38 x 29 cm; signed, dated and described in pencil lower right: Teresa TYSZKIEWICZ 2003', signed, dated and described in pencil on the reverse: 'Teresa TYSZKIEWICZ | "Visage epingle" 3 | 2003'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
38 x 29 cm
Technika
wydruk cyfrowy/papier
Sygnatura
sygnowany i datowsany ołówkiem p.d.: Teresa TYSZKIEWICZ 2003'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0