Powrót do DESA.PL
70 of Liczba obiektów: 75
70
Autor Nieznany | Maria Służebnica w Świątyni (Maria im Ährenkleid), 3 ćw. XV wieku
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Artysta
Autor Nieznany
Wymiary
70 x 21 cm
Kategoria
Opis
drewno polichromowane, 70 x 21 cm, Dolny Śląsk (?), Niemcy (?)

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Prezentujemy Państwu wyjątkowej klasy rzeźbę późnogotycką - figurę Marii Służebnicy w Świątyni. To przedstawienie ma bardzo długą tradycję w obu kościołach: wschodniego i zachodniego chrześcijaństwa, sięgającą IV wieku. Wywodzi się z apokryficznych tekstów Protoewangelii Jakuba i Ewangelii Pseudo-Mateusza. Zgodnie z niekanonicznymi tekstami rodzicami Marii byli Anna i Joachim, którzy mimo długich lat życia, nie doczekali się potomstwa. Dzięki żarliwymi modlitwom Anny, Bóg spełnił jej prośbę: "Panie, Boże wszechmogący, który obdarzyłeś potomstwem wszystkie stworzenia, zwierzęta dzikie i domowe, gady, ryby, ptaki i wszystko to cieszy się ze swego potomstwa, dlaczego mnie jedną odsunąłeś od daru twojej łaskawości? Ty wiesz, Panie, że do początku małżeństwa złożyłam ślub, iż jeżeli dasz mi syna lub córkę ofiaruję je tobie w twym świętym przybytku". Anna urodziła córkę i zgodnie z obietnicą złożoną Bogu, Maria została ofiarowana do posług w świątyni w Jerozolimie. Rozpowszechnienie tej tradycji, wywodzącej się z tekstów apokryficznych, nastąpiło przez średniowieczne utwory religijne - "Vita Beatae Mariae Virginis et salvatoris rhythmica" czy "Legenda Aurea" i zaowocowało ustanowieniem w 1372 święta Prezentacji (Ofiarowania) Marii w Świątyni. Na potrzeby kultu wykształcił się typ wizerunku Marii jako dziewczynki bądź bardzo młodej dziewczyny, a za jego pomocą wyrażano szczególną cześć dla jej boskiego macierzyństwa.
Oferowana na aukcji rzeźba odzwierciedla charakterystyczny dla tego typu figur schemat ikonograficzny. Ukazuje postać stojącej, bardzo młodej Marii, pierwotnie ze złożonymi do modlitwy rękoma. Maria ma dziewczęce rysy twarzy, opadające na plecy długie włosy, smukłą sylwetkę, w zasadzie bez cech kobiecości - brak zaznaczenia piersi i linii bioder. Suknia pierwotnie w kolorze błękitnym, w partii dekoltu i mankietów ozdobiona złocistymi promieniami. Materia sukni pokryta jest deseniem w formie liścia winnej latorośli. Najczęściej spotykana dekoracja sukni w innych rzeźbach tego typu to z motywem pszenicznego kłosa. Od tego motywu takie przedstawienia otrzymały wariantową nazwę: "Maria w sukni z kłosami" ("Maria im Ährenkleid"). Motyw kłosów jest ilustracją symbolicznego porównywania Marii do żyznej gleby, która bez zasiewu rodzi obfity plon - Chrystusa, jak również do przyrównania jej do snopa pszenicy, które daje ziarno na mąkę do sporządzania hostii. Inspiracją były tu słowa "Pieśni nad Pieśniami" (7:3): "Łono twe - jak czasza okrągła, niechaj nie zabraknie w niej wina korzennego! Brzuch twój jak stos pszenicznego ziarna okolony wiankiem lilii". Podobnie jak większość rzeźbiarskich reprezentacji Marii Służebnicy, mających funkcję dewocyjną, prezentowana figura została opracowana pełnoplastycznie i odznacza się niewielką wysokością. Najliczniejsza grupa tego typu przedstawień znana jest z południowych rejonów języka niemieckiego. Na Dolnym Śląsku powstawały one od 4 ćwierci XV wieku.


Description:
Maria the Handmaiden in the Temple (Maria im Ährenkleid), XV c.
polychrome wood, 70 x 21 cm; , Lower Silesia (?), Germany (?)

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
drewno polichromowane
Sygnatura
0
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0