61
Stanisław Zagajewski (warsztat) | Ryba
Estymacja:
3,500 zł - 5,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Wymiary
26 x 42 x 26 cm
Kategoria
Opis
glina wypalana, 26 x 42 x 26 cm
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Stanisława Zagajewskiego można określić jako zupełnie wyjątkową. Artysta był samoukiem, nigdy bowiem nie otrzymał akademickiego wykształcenia artystycznego. Zanim całkowicie poświęcił się twórczości rzeźbiarskiej, pracował w zawodach kucharza, introligatora, krawca czy ogrodnika. Dorabiał także jako stróż nocny, twierdząc, że najpiękniejsze artystyczne wizje rodzą się po zmroku. Interesującym wątkiem w twórczości Zagajewskiego były wykonywane przez niego sztukaterie na warszawskim Starym Mieście oraz praca przy odbudowie trasy W-Z. Z pracy został jednak zwolniony, gdyż swoje rzeźby ozdabiał nazbyt indywidualnymi elementami ptaków czy kwiatów. W latach 60. Zagajewskiego ściągnął do Włocławka prezes lokalnej rękodzielniczej spółdzielni pracy. W centrum artystycznych zainteresowań artysty od zawsze pozostawała glina oraz możliwości, jakie stwarzała jako materiał rzeźbiarski. Jej wypalania Zagajewski nauczył się w Cepelii, dla której tworzył najbardziej uznane opinią krytyki gliniane fantastyczne zwierzęta, jak prezentowana tu 'Ryba', czy 'Głuszec'. W swojej twórczości artysta nie unikał odniesień do Biblii. Tworzył fantazyjne, monumentalne kompozycje sakralne, które nazywał ołtarzami, a gdzie postaci świętych spotykały się ze zrodzonymi w wyobraźni artysty fantastycznymi figurami zwierzęcymi oraz bogatą roślinną ornamentyką. Na tym tle twórczość Zagajewskiego jawi się jako efekt nieustannej, nieukierunkowanej pracy wynikającej z wewnętrznej potrzeby tworzenia. Twórczość rzeźbiarza została szybko doceniona w środowisku artystycznym. Jego prace pokazywano na najważniejszych wystawach twórców z kręgu tzw. innych. Znajdują się one w licznych kolekcjach muzeów etnograficznych w Toruniu, Warszawie oraz w lozańskim Collection de L'art Brut. Prace artysty można było także podziwiać w warszawskiej Zachęcie na wystawie "Od Nikifora do Głowackiej" oraz na ekspozycji "L'art et dechirure" w Rouen.
Wybitny artysta-samouk. Data i miejsce jego urodzin są nieznane. Został znaleziony zimą 1929 na stopniach kościoła św. Barbary w Warszawie. Znalezionemu dziecku przypisano imię i nazwisko i wpisano fikcyjną datę i miejsce urodzenia (Warszawa, 27 września 1927). Dzieciństwo spędził w zakonnych zakładach opiekuńczych w Ciechocinku i Grabiu pod Toruniem. Zarabiał na życie wykonując wiele różnych zawodów: kucharza, ogrodnika, introligatora, krawca, był także stróżem nocnym i konwojentem. Wykonywał też sztukaterie na warszawskiej Starówce, pracował przy budowie MDM-u w Warszawie i Trasie W-Z. Rzeźbienie w glinie było od najmłodszych lat jego wielką pasją i namiętnością. Jego zdolności zostały odkryte dość wcześnie, jednak do średniej szkoły plastycznej nie mógł zostać przyjęty, gdyż nie ukończył szkoły podstawowej, a do szkoły budowlanej - z powodu zbyt wątłego zdrowia. Sztuki wypalania glinianych form nauczono go w "Cepelii" dla której robił gliniane ptaszki. Dzięki osobistym staraniom prof. A. Jackowskiego z Instytutu Sztuki PAN, otrzymał we Włocławku niewielki domek, gdzie żył i pracował do końca życia. Najpełniejszy zbiór (stała ekspozycja - ponad 120 rzeźb; w tym kilka ołtarzy) jest własnością Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku. Rzeźby Zagajewskiego mają także w swojej kolekcji m.in. Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Muzeum Śląskie w Katowicach, Muzeum Etnograficzne w Toruniu i Collection de l'Art Brut w Lozannie. Jego prace są pokazywane na wszystkich ważnych wystawach twórców z kręgu tzw. Art Brut.
Description:
Fish
backed clay, 26 x 42 x 26 cm; ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Stanisława Zagajewskiego można określić jako zupełnie wyjątkową. Artysta był samoukiem, nigdy bowiem nie otrzymał akademickiego wykształcenia artystycznego. Zanim całkowicie poświęcił się twórczości rzeźbiarskiej, pracował w zawodach kucharza, introligatora, krawca czy ogrodnika. Dorabiał także jako stróż nocny, twierdząc, że najpiękniejsze artystyczne wizje rodzą się po zmroku. Interesującym wątkiem w twórczości Zagajewskiego były wykonywane przez niego sztukaterie na warszawskim Starym Mieście oraz praca przy odbudowie trasy W-Z. Z pracy został jednak zwolniony, gdyż swoje rzeźby ozdabiał nazbyt indywidualnymi elementami ptaków czy kwiatów. W latach 60. Zagajewskiego ściągnął do Włocławka prezes lokalnej rękodzielniczej spółdzielni pracy. W centrum artystycznych zainteresowań artysty od zawsze pozostawała glina oraz możliwości, jakie stwarzała jako materiał rzeźbiarski. Jej wypalania Zagajewski nauczył się w Cepelii, dla której tworzył najbardziej uznane opinią krytyki gliniane fantastyczne zwierzęta, jak prezentowana tu 'Ryba', czy 'Głuszec'. W swojej twórczości artysta nie unikał odniesień do Biblii. Tworzył fantazyjne, monumentalne kompozycje sakralne, które nazywał ołtarzami, a gdzie postaci świętych spotykały się ze zrodzonymi w wyobraźni artysty fantastycznymi figurami zwierzęcymi oraz bogatą roślinną ornamentyką. Na tym tle twórczość Zagajewskiego jawi się jako efekt nieustannej, nieukierunkowanej pracy wynikającej z wewnętrznej potrzeby tworzenia. Twórczość rzeźbiarza została szybko doceniona w środowisku artystycznym. Jego prace pokazywano na najważniejszych wystawach twórców z kręgu tzw. innych. Znajdują się one w licznych kolekcjach muzeów etnograficznych w Toruniu, Warszawie oraz w lozańskim Collection de L'art Brut. Prace artysty można było także podziwiać w warszawskiej Zachęcie na wystawie "Od Nikifora do Głowackiej" oraz na ekspozycji "L'art et dechirure" w Rouen.
Wybitny artysta-samouk. Data i miejsce jego urodzin są nieznane. Został znaleziony zimą 1929 na stopniach kościoła św. Barbary w Warszawie. Znalezionemu dziecku przypisano imię i nazwisko i wpisano fikcyjną datę i miejsce urodzenia (Warszawa, 27 września 1927). Dzieciństwo spędził w zakonnych zakładach opiekuńczych w Ciechocinku i Grabiu pod Toruniem. Zarabiał na życie wykonując wiele różnych zawodów: kucharza, ogrodnika, introligatora, krawca, był także stróżem nocnym i konwojentem. Wykonywał też sztukaterie na warszawskiej Starówce, pracował przy budowie MDM-u w Warszawie i Trasie W-Z. Rzeźbienie w glinie było od najmłodszych lat jego wielką pasją i namiętnością. Jego zdolności zostały odkryte dość wcześnie, jednak do średniej szkoły plastycznej nie mógł zostać przyjęty, gdyż nie ukończył szkoły podstawowej, a do szkoły budowlanej - z powodu zbyt wątłego zdrowia. Sztuki wypalania glinianych form nauczono go w "Cepelii" dla której robił gliniane ptaszki. Dzięki osobistym staraniom prof. A. Jackowskiego z Instytutu Sztuki PAN, otrzymał we Włocławku niewielki domek, gdzie żył i pracował do końca życia. Najpełniejszy zbiór (stała ekspozycja - ponad 120 rzeźb; w tym kilka ołtarzy) jest własnością Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku. Rzeźby Zagajewskiego mają także w swojej kolekcji m.in. Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Muzeum Śląskie w Katowicach, Muzeum Etnograficzne w Toruniu i Collection de l'Art Brut w Lozannie. Jego prace są pokazywane na wszystkich ważnych wystawach twórców z kręgu tzw. Art Brut.
Description:
Fish
backed clay, 26 x 42 x 26 cm; ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
glina wypalana
Sygnatura
0
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0