Powrót do DESA.PL
59 of Liczba obiektów: 75
59
Autor Nieznany | "Porwanie Sabinek" wg Giambologna
Estymacja:
11,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Artysta
Autor Nieznany (XX c.)
Wymiary
110 x 30 x 38 cm [wymiary z podstawą]
Kategoria
Opis
brąz patynowany, marmur, 110 x 30 x 38 cm [wymiary z podstawą]

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Grupa figuralna ‘Porwanie Sabinek’ uznawana jest nie tylko za najwybitniejsze dzieło Jeana de Boulogne zwanego il Giambologna ale również za emblematyczną rzeźbę doby manieryzmu. Niderlandczyk pracujący na dworze Medyceuszy postanowił na wzór starożytnych artystów wykuć ponad 4 metrową rzeźbę w jednym bloku marmuru. W rezultacie artysta stworzył przełomowe dzieło - figurę serpentinatę, której pełna percepcja wymaga kontemplowania kompozycji z rożnych punktow widzenia. "Doskonale opanowanie anatomii, bezbłędne przedstawienie ruchu, znajomość wytwornej koncepcji piękna wiążą się jednak u Giambologni z tendencją niepokojenia widza. Doskonałość artystyczna łączy się z niezwykłością ujęcia. Rzeźba jest bowiem skonstruowana w taki sposób, że żaden jej widok nie zaspokaja ciekawości oglądającego. Każdy punkt widzenia ukazuje jakąś część przedstawionych figur, ale jednocześnie widok ten prowokuje, zmusza niejako widza do obejścia rzeźby, do ruchu. Ujęcie takie nazywane bywa czasem ‘rotacyjnym’. Dzieła Giambologni są dynamiczne i to w dwojakim sensie: ruch bywa w nich nie tylko przedstawiony, ale także przez nie sugerowany; charakter rzeźby wpływa na zachowanie się oglądającego: pociąga za sobą jego oko i każe mu naprawdę poruszać się w przestrzeni. W takim odziaływaniu artystycznego tworu wirtuozerstwo manierystyczne święciło triumfy - był to przecież szczyt mistrzostwa i siły działania". (cyt. za Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2013, s. 388-389). Oprócz mistrzostwa opracowania wrażenia ruchu, Giambologna uzyskał fascynują skalę emocji. Strach, niepokój i gwałtowność gestów towarzyszące porwaniu, artysta oddał poprzez znakomite opracowanie poszczególnych składników grupy - dynamiczne wygięcie ciała przerażanej kobiety, mocny uścisk muskularnego mężczyzny oraz skręcona sylweta starca u podstawy. W efekcie każda figura to wirtuozerskie studium zarówno psychologii jak i anatomii i poszczególnych, zatrzymanych w czasie, etapów ruchu.

Description:
The Rape of the Sabine Women after Giambologna
patinated bronze, marble, 110 x 30 x 38 cm [dimensions with base]; ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
brąz patynowany, marmur
Sygnatura
0
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0