Powrót do DESA.PL
7 of Liczba obiektów: 111
7
Ryszard Winiarski | "Chance in game for one", 1984
Estymacja:
90,000 zł - 130,000 zł
Sprzedane
85,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Współczesna
Wymiary
78 x 78 cm
Opis
akryl/płyta pilśniowa, 78 x 78 cm, sygnowany p.d.: 'Winiarski 84', opisany l.d.: "Chance in game for one",

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

"Istnieje bardzo prosty mechanizm, dobrze znany matematykom, który zdaje się stwarzać nieograniczone możliwości - nazywa się on PRZYPADKIEM. Jak się człowiek zda na to, co mu przynosi seria przypadków, seria rzutów monetą czy kostką do gry, lub jak u François Morelleta średnia numerów znajdujących się w książce telefonicznej, otrzymuje mechanizm, który mu daje szansę nieskończonej ilości doświadczeń. Bowiem nawet przy małej ilości elementów użytych poddanych przypadkowi można uzyskać wielką ilość różnorodnych zdarzeń".
Ryszard Winiarski


Prezentowana praca Ryszarda Winiarskiego powstała w skutek połączenia ze sobą czynników przypadku i zaprogramowania. Oznacza to, że o układzie kwadratów, których wielkość posiadała dwie lub więcej alternacji, decydował przypadek, który wyzwalał rzut monetą lub kostką do gry. Celem było odejście od przestarzałych norm tradycyjnej estetyki wraz z całością obowiązujących i nauczanych w szkołach. Winiarski odrzucił ideę obrazu jako dzieła świadomie tworzonego przez artystę i noszącego cechy jego twórczej indywidualności. Artysta za sztukę uznał grę znaczeń, wątpliwości i pozorów na obszarze pożądanych wieloznaczności.
Studiował na Politechnice i w ASP w Warszawie. W 1965 roku powstały pierwsze obrazy z serii "Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych", gdzie użył jako podstawowej jednostki struktury czarny i biały kwadrat, a ich układ wynikał z przypadku. W 1966 otrzymał nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach. W latach 1967-77 tworzył scenografie m. in. w Teatrze Polskim w Warszawie. Od 1976 rozpoczął działalność w "Salonach Gry", do których wprowadzał przypadkowych uczestników. Po 1980 powstały formy przestrzenne - tzw. geometria w stanie napięcia. Ważniejsze realizacje przestrzenne to: Goriucken 1976, projekt dla Hamburga z 1980, udział w Kunststrasse Rhon w 1986. Miał ok. 50 wystaw indywidualnych; ważniejsze wystawy zbiorowe to: Biennale w Sao Paulo (1969), Biennale Konstruktywizmu w Norymberdze (1969 i 1971).

Description:
"Chance in game for one", 1984
acrylic/fiberboard, 78 x 78 cm; signed lower right: 'Winiarski 84', described lower left: "Chance in game for one", ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Winiarski 84', opisany l.d.: "Chance in game for one"