Powrót do DESA.PL
1 of Liczba obiektów: 111
1
Edward Dwurnik | Kobiety Dwurnika, 1999
Estymacja:
12,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
30,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Współczesna
Artysta
Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Wymiary
21,5 x 82,5 cm (całość)
Opis
akryl, olej/płótno, 21,5 x 82,5 cm (dł. całk.:), jedna z pięciu części sygnowana i datowana wzdłuż lewej krawędzi: 'E. Dwurnik. 99',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Prezentowana praca Edwarda Dwurnika posiada szczególną historię, jest to bowiem kilka mniejszych fragmentów płótna, które powstały w wyniku pocięcia na kawałki wcześniej powstałego, obszernego obrazu tegoż autora. Dwurnik pociął go własnoręcznie, na oczach zdziwionych widzów. Miało to miejsce w warszawskiej galerii Raster w grudniu 2003 roku. Akcja malarza miała charakter nieco prześmiewczy, a jednocześnie dojmująco dosłowny. Celem artysty było wówczas stworzenie sztuki dostępnej, którą można nabyć w galerii w niewygórowanej cenie. Dlatego też pociął on swoją wcześniejszą pracę na kawałki, a każdy z widzów mógł nabyć jedną lub więcej części. Zdziwienie publiczności spowodowane było również tematyką płótna: dotyczyć miało ono licznych romansów artysty. Przedstawił on na obrazie kolejne kobiety, z którymi łączyły go rozmaite relacje. Tak wydarzenie relacjonowano w prasie: "Później już na kolanach i z wielkimi nożycami Edward Dwurnik ciął obraz na mniejsze części, z których każda przedstawiała jedną z ‘kobiet jego życia’. - Naprawdę tyle ich było? - z niedowierzaniem pytali zebrani. - Oczywiście - odpowiadał Dwurnik i jakby na potwierdzenie słów, co jakiś czas przerywał cięcie, popadając nad niektórymi obrazkami w lekką zadumę. Przypomniawszy sobie damę, ciął dalej. Aż wielki obraz zamienił się na wiele małych, pięknych portretów" (Łukasz Kamiński, cyt. za: https://wyborcza.pl/1,75248,1821841.html). Zatem zarówno ikonografia prezentowanej pracy, jak i jej obecny kształt wiążą się z biografią artysty. O ile tematyka obrazu łączy się z życiem prywatnym malarza, o tyle jego obecna forma jest wynikiem zdarzenia łączącego się z publiczną rolą artysty jako performera i wytwórcy prac wizualnych, które funkcjonują następnie na rynku sztuki.
Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". Obecnie zajmuje się też sztuką abstrakcyjną. W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.

Description:
Women of Dwurnik, 1999
acrylic, oil/canvas, 21.5 x 82.5 cm (dl. calk.:); one from the pieces signed and dated along the left edge: 'E. Dwurnik. 99', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
jedna z pięciu części sygnowana i datowana wzdłuż lewej krawędzi: 'E. Dwurnik. 99'