56
Wacław Taranczewski | "Martwa natura ze skrzypcami na zielonym tle", 1933-34
Estymacja:
18,000 zł - 24,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX w., modernizm, międzywojnie
Wymiary
73 x 97 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 73 x 97 cm, sygnowany monogramem l.d.: 'WT', opisany autorsko na odwrociu, na krośnie malarskim nalepka wystawowa Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu oraz nalepka z opisem dzieła
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Studiował w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu i krakowskiej ASP w pracowniach Fryderyka Pautscha i Feliksa Szczęsbego Kowarskiego. Pod koniec lat 20. przeniósł się do Warszawy. Tu debiutował w 1932 na II Salonie IPS. Był członkiem grupy Pryzmat. Po wojnie przebywał w Poznaniu i w Krakowie, z którym związał się na stałe. Od młodości interesowała go abstrakcja; w czasie studiów w Krakowie miał kontakty z futurystami. Malował pejzaże, martwe natury, portrety, był także autorem polichromii (m. in. w kościołach Najświętszej Marii Panny i Św. Marcina w Poznaniu). W Paryżu wszedł w krąg koloryzmu, którego paletę barw utrzymywał w następnych latach swej twórczości, choć z mocnym ograniczeniem używanych barw. Kompozycje artysty odznaczały się sprowadzeniem figur, bądź przedmiotów do syntetycznego znaku, zachowując funkcję dekoracyjną obrazu.
Description:
"Still life with violin against the green background", 1933-34
oil/canvas, 73 x 97 cm; signed with monogram lower left: 'WT', inscribed by the artist on the reverse, on the stretcher label of Wielkopolskie Museum in Poznan and label with inscription of the artwork
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Studiował w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu i krakowskiej ASP w pracowniach Fryderyka Pautscha i Feliksa Szczęsbego Kowarskiego. Pod koniec lat 20. przeniósł się do Warszawy. Tu debiutował w 1932 na II Salonie IPS. Był członkiem grupy Pryzmat. Po wojnie przebywał w Poznaniu i w Krakowie, z którym związał się na stałe. Od młodości interesowała go abstrakcja; w czasie studiów w Krakowie miał kontakty z futurystami. Malował pejzaże, martwe natury, portrety, był także autorem polichromii (m. in. w kościołach Najświętszej Marii Panny i Św. Marcina w Poznaniu). W Paryżu wszedł w krąg koloryzmu, którego paletę barw utrzymywał w następnych latach swej twórczości, choć z mocnym ograniczeniem używanych barw. Kompozycje artysty odznaczały się sprowadzeniem figur, bądź przedmiotów do syntetycznego znaku, zachowując funkcję dekoracyjną obrazu.
Description:
"Still life with violin against the green background", 1933-34
oil/canvas, 73 x 97 cm; signed with monogram lower left: 'WT', inscribed by the artist on the reverse, on the stretcher label of Wielkopolskie Museum in Poznan and label with inscription of the artwork
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany monogramem l.d.: 'WT'
Proweniencja
- własność artysty w Krakowie; - kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
- Joanna Pollakówna, Malarstwo polskie między wojnami 1918-1939, Warszawa 1982, poz. 125 (il.); - Zdzisław Kępiński, Wacław Taranczewski, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1958, poz. 4 (il.); - Wystawa zbiorowa Wacława Taranczewskiego, Muzeum Wielkopolskie, Poznań 1949, poz. 3
Wystawiany
- Wystawa retrospektywna Wacława Taranczewskiego, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1958; - Wystawa zbiorowa Wacława Taranczewskiego, Muzeum Wielkopolskie, Poznań, listopad 1949; - Wystawa prac malarskich i rysunków Wacława Taranczewskiego, Salon 35, Poznań, jesień 1936 (poz. 1); - Wystawa grupy "Pryzmat", Dom Plastyków, Kraków, zima 1934;