1
Jarosław Modzelewski | "Wczasowicz w Kołobrzegu, tyłem", 1999
Estymacja:
40,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Gruppa. Pokolenie przełomu
Artysta
Jarosław Modzelewski (1955)
Wymiary
140 x 170 cm
Kategoria
Opis
tempera żółtkowa/płótno, 140 x 170 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław Modzelewski | 1999 | "Wczasowicz w Kołobrzegu, tyłem" | tempera ż. 140 x 170',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Modzelewski maluje anonimowych, zwyczajnych ludzi przy zwyczajnych, a więc też anonimowych zajęciach. Pole jego obserwacji zawężone jest zaledwie do kilku szczegółów wybranych w ten sposób, aby wysycić formę malarską, nie ujmując nic z egzystencjalnej wymowy obrazu. (…) Artysta dostrzega tę pojedynczość, dobywa na jaw osobność zwyczajności. Nie dodaje od siebie emocji i ocen. Te są ukryte za obrazem, ponieważ ich ujawnienie mogłoby zagrozić malarstwu i zburzyć równowagę, na której zostały zbudowane".
Anda Rottenberg
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Modzelewski zaczął malować temperą. Stało się tak za sprawą włamania do pracowni artysty, z której ukradziono cały zapas farb olejnych. Dzięki zastosowaniu nowej techniki podejście malarza do koloru uległo zmianie, odkrył on nowe wartości wynikające z właściwości samej farby. Używane przez niego ciemne tony nabrały lekkości i świetlistości. "Wczasowicz w Kołobrzegu" to kompozycja zainspirowana sceną, którą Modzelewski zaobserwował nad morzem: "Kiedyś odwiedziłem moich rodziców, którzy byli akurat na wczasach w Kołobrzegu. Tam zauważyłem mężczyznę opalającego się w oknie w domu wczasowym. Przybierał różne pozy, czasem odwracał się, wystawiał nogi, trzymał się framugi okiennej, opalał się frontem i tyłem do mnie". Scena tak zafrapowała artystę, że stała się motywem, który kilkukrotnie opracowywał. "Jeden z obrazów przedstawia modela z nogami wystawionymi na słońce, na innym [prezentowanym] możemy zobaczyć jego plecy. Motyw ten eksploatowałem do tego stopnia, że trzeci obraz przedstawia mnie w takim właśnie oknie. ‘Wczasowicz w Kołobrzegu, tyłem’ jest chyba najmocniejszy malarsko w sensie zestawień kolorów. Łącznie powstały cztery kompozycje (z czego jedna z nich na kartonie jako studium) poprzedzonych wieloma szkicami".
Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.
Description:
"Holidaymaker in Kolobrzeg, back", 1999
egg tempera on canvas, 140 x 170 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Jaroslaw Modzelewski | 1999 | "Wczasowicz w Kolobrzegu, tylem" | tempera z. 140 x 170',,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Modzelewski maluje anonimowych, zwyczajnych ludzi przy zwyczajnych, a więc też anonimowych zajęciach. Pole jego obserwacji zawężone jest zaledwie do kilku szczegółów wybranych w ten sposób, aby wysycić formę malarską, nie ujmując nic z egzystencjalnej wymowy obrazu. (…) Artysta dostrzega tę pojedynczość, dobywa na jaw osobność zwyczajności. Nie dodaje od siebie emocji i ocen. Te są ukryte za obrazem, ponieważ ich ujawnienie mogłoby zagrozić malarstwu i zburzyć równowagę, na której zostały zbudowane".
Anda Rottenberg
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Modzelewski zaczął malować temperą. Stało się tak za sprawą włamania do pracowni artysty, z której ukradziono cały zapas farb olejnych. Dzięki zastosowaniu nowej techniki podejście malarza do koloru uległo zmianie, odkrył on nowe wartości wynikające z właściwości samej farby. Używane przez niego ciemne tony nabrały lekkości i świetlistości. "Wczasowicz w Kołobrzegu" to kompozycja zainspirowana sceną, którą Modzelewski zaobserwował nad morzem: "Kiedyś odwiedziłem moich rodziców, którzy byli akurat na wczasach w Kołobrzegu. Tam zauważyłem mężczyznę opalającego się w oknie w domu wczasowym. Przybierał różne pozy, czasem odwracał się, wystawiał nogi, trzymał się framugi okiennej, opalał się frontem i tyłem do mnie". Scena tak zafrapowała artystę, że stała się motywem, który kilkukrotnie opracowywał. "Jeden z obrazów przedstawia modela z nogami wystawionymi na słońce, na innym [prezentowanym] możemy zobaczyć jego plecy. Motyw ten eksploatowałem do tego stopnia, że trzeci obraz przedstawia mnie w takim właśnie oknie. ‘Wczasowicz w Kołobrzegu, tyłem’ jest chyba najmocniejszy malarsko w sensie zestawień kolorów. Łącznie powstały cztery kompozycje (z czego jedna z nich na kartonie jako studium) poprzedzonych wieloma szkicami".
Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.
Description:
"Holidaymaker in Kolobrzeg, back", 1999
egg tempera on canvas, 140 x 170 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Jaroslaw Modzelewski | 1999 | "Wczasowicz w Kolobrzegu, tylem" | tempera z. 140 x 170',,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tempera żółtkowa/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław Modzelewski | 1999 | "Wczasowicz w Kołobrzegu, tyłem" | tempera ż. 140 x 170'
Literatura
Piękno jest trudne, z J. Modzelewskim rozmawia M. Tarabuła, w: Jarosław Modzelewski. Przegląd malarstwa, katalog wystawy, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków, maj 2000, ss. 9-27; Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, Jan Michalski (red.), Galeria Zderzak, Kraków, 2006, poz. kat. 313, s. 203 (il.)
Wystawiany
Jarosław Modzelewski. Przegląd malarstwa, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków, maj 2000