35
Paweł Bownik (1977) | "Opłatek 1", z cyklu: "Opłatki", 2019
Estymacja:
17,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989
Artysta
Paweł Bownik (1977)
Wymiary
210 x 125 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/papier Hahnemühle Photo Rag Ultra Smooth 305 gsm, 210 x 125 cm (arkusz), ed. 1 + 1 AP
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Przedmioty mają swój system znaków i wypracowaną składnię, nuda też. Bezmyślne znaki nałożone na to, co konkretne i rozpoznawalne, rozbudowują zależności. Relacja między tymi elementami jest równie tajemnicza jak między spotkaniem w jednym miejscu tego, co widzialne, z tym, co dopiero dostanie swoją widzialność. Bezcelowe skrobanie długopisem po kartce papieru może nie być niczym więcej niż tylko błądzeniem po rozumowym pustkowiu. Jednak z każdą kreską, zawijasem, ornamentem narasta pewność żarliwości i oddania sprawie. Może się też zdarzyć, że zaangażowanie oscyluje gdzieś między ciemiężeniem a pojednaniem, dając początek powierzchniowym sensom. Od ponad roku Bownik rysuje długopisem po opłatkach. Reprodukuje przy użyciu aparatu fotograficznego jak muzealny archiwista i przeskalowuje, odsłaniając wzajemną wizualną składnię".
Z ARCHIWUM ARTYSTY
Prezentowana praca pochodząca z cyklu "Opłatki" jest nietypową dla Bownika realizacją, dalece odmienną od jego dotychczasowych działań artystycznych. Za podłoże malarskie artyście posłużył opłatek - w tradycji chrześcijańskiej traktowany ze szczególnym namaszczeniem, należący do sfery sacrum, symbol ciała Chrystusa. Bownik opłatek potraktował z goła odmiennie, jako neutralną białą kartkę, idealne podłoże do swobodnego rysunku - wykonanego długopisem, niemal od niechcenia, nonszalancko. Sam Bownik twierdzi, że prace z cyklu powstawały, podczas gdy sam wpatrywał się w okno czy oglądał film, uwalniając pewien strumień świadomości, który przelewał na podłoże. Warsztat jest dosyć oszczędny, lecz spontaniczny. Na pierwszych pracach z cyklu (powstało ich około 400) widzimy tylko niesforne plątaniny kresek i punktów, by po kolejnych próbach mogły stać się świadomymi, rozbudowanymi kompozycjami. Z każdym kolejnym ruchem długopisu uwidacznia się poziom zaangażowania artysty w osiągnięcie finalnego efektu. Bownik obrysowywał kształt reliefu, innym razem kreślił abstrakcyjne kształty, nadając kompozycji własną narrację. Kolejnym etapem dla artysty było sfotografowanie tak powstałych prac i powiększenie ich do liczących ponad dwa metry wysokości wydruków. W tym znaczącym przeskalowaniu prace nabrały zupełnie innego wydźwięku. Uwidocznione zostały na nich pewne znaczące pominięcia w ikonografii oraz naiwność w przedstawieniach związanych z kultem świętych.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (Fotografia i Multimedia), stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008). Studiował również filozofię. Pracuje rozwijanymi czasami przez kilka lat cyklami fotograficznymi wykorzystując żmudne i wymagające technologie. Mimo tego, że niektóre z jego prac mogą być odczytywane jako ciekawe studium antropologiczne, w jego pracy bardzo ważnym obszarem jest semantyka obrazu czy odniesienia do doświadczeń fotografii historycznej. Bownik żyje i pracuje w Warszawie.
Description:
"Wafer 1", from the series: "Wafer", 2019
pigment print/Hahnemühle Photo Rag Ultra Smooth 305 gsm paper, 210 x 125 cm (sheet);, ed. 1 + 1 AP
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Przedmioty mają swój system znaków i wypracowaną składnię, nuda też. Bezmyślne znaki nałożone na to, co konkretne i rozpoznawalne, rozbudowują zależności. Relacja między tymi elementami jest równie tajemnicza jak między spotkaniem w jednym miejscu tego, co widzialne, z tym, co dopiero dostanie swoją widzialność. Bezcelowe skrobanie długopisem po kartce papieru może nie być niczym więcej niż tylko błądzeniem po rozumowym pustkowiu. Jednak z każdą kreską, zawijasem, ornamentem narasta pewność żarliwości i oddania sprawie. Może się też zdarzyć, że zaangażowanie oscyluje gdzieś między ciemiężeniem a pojednaniem, dając początek powierzchniowym sensom. Od ponad roku Bownik rysuje długopisem po opłatkach. Reprodukuje przy użyciu aparatu fotograficznego jak muzealny archiwista i przeskalowuje, odsłaniając wzajemną wizualną składnię".
Z ARCHIWUM ARTYSTY
Prezentowana praca pochodząca z cyklu "Opłatki" jest nietypową dla Bownika realizacją, dalece odmienną od jego dotychczasowych działań artystycznych. Za podłoże malarskie artyście posłużył opłatek - w tradycji chrześcijańskiej traktowany ze szczególnym namaszczeniem, należący do sfery sacrum, symbol ciała Chrystusa. Bownik opłatek potraktował z goła odmiennie, jako neutralną białą kartkę, idealne podłoże do swobodnego rysunku - wykonanego długopisem, niemal od niechcenia, nonszalancko. Sam Bownik twierdzi, że prace z cyklu powstawały, podczas gdy sam wpatrywał się w okno czy oglądał film, uwalniając pewien strumień świadomości, który przelewał na podłoże. Warsztat jest dosyć oszczędny, lecz spontaniczny. Na pierwszych pracach z cyklu (powstało ich około 400) widzimy tylko niesforne plątaniny kresek i punktów, by po kolejnych próbach mogły stać się świadomymi, rozbudowanymi kompozycjami. Z każdym kolejnym ruchem długopisu uwidacznia się poziom zaangażowania artysty w osiągnięcie finalnego efektu. Bownik obrysowywał kształt reliefu, innym razem kreślił abstrakcyjne kształty, nadając kompozycji własną narrację. Kolejnym etapem dla artysty było sfotografowanie tak powstałych prac i powiększenie ich do liczących ponad dwa metry wysokości wydruków. W tym znaczącym przeskalowaniu prace nabrały zupełnie innego wydźwięku. Uwidocznione zostały na nich pewne znaczące pominięcia w ikonografii oraz naiwność w przedstawieniach związanych z kultem świętych.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (Fotografia i Multimedia), stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008). Studiował również filozofię. Pracuje rozwijanymi czasami przez kilka lat cyklami fotograficznymi wykorzystując żmudne i wymagające technologie. Mimo tego, że niektóre z jego prac mogą być odczytywane jako ciekawe studium antropologiczne, w jego pracy bardzo ważnym obszarem jest semantyka obrazu czy odniesienia do doświadczeń fotografii historycznej. Bownik żyje i pracuje w Warszawie.
Description:
"Wafer 1", from the series: "Wafer", 2019
pigment print/Hahnemühle Photo Rag Ultra Smooth 305 gsm paper, 210 x 125 cm (sheet);, ed. 1 + 1 AP
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/papier Hahnemühle Photo Rag Ultra Smooth 305 gsm