Powrót do DESA.PL
26 of Liczba obiektów: 64
26
Wojciech Ćwiertniewicz (1955) | Bez tytułu (212), 2010
Estymacja:
12,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989
Wymiary
200 x 150 cm
Opis
akryl/płótno, 200 x 150 cm, datowany i opisany na odwrociu: '212 | 9/9/10'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

"Technika wykonania to akryl na płótnie. Formaty są dwa, mniejszy i większy, 200 x 150 cm i 250 x 200 cm. Obrazy są więc duże, tak aby pomieścić naturalnej wielkości ciała nagich dorosłych mężczyzn, oddanych w proporcji 1:1. Tłem dla figury namalowanej w centrum jest białe surowe płótno malarskie, niepokryte farbami. Używając takich rozbielonych barw jak róże angielskie i weneckie, ugry złote, cynober i karmin, artysta maluje tylko postać, starając się nie przekroczyć pędzlem jej konturu. Jest to zatem post-fotograficzne malarstwo, gdzie transformacji malarskiej podlega figura mężczyzn. To oni interesują artystę przede wszystkim. Wszystko inne w tych idealnie symetrycznych obrazach jest przekroczeniem!" w ten sposób historyk i krytyk sztuki Paweł Leszkowicz opisywał cykl obrazów Wojciecha Ćwiertniewicza, analogicznych do tego, który prezentujemy tutaj (cyt. za: https://archiwum-obieg.ujazdowski. pl/recenzje/4238). Choć reprodukowane tutaj płótno jest późniejsze wobec przywołanych powyżej przez krytyka, posiada ono te same cechy i również daje się wpisać we wspomnianą serię.
Prezentowani przez Ćwiertniewicza nadzy modele to postacie z otoczenia artysty. Są to znajomi historycy i krytycy sztuki, osoby z nim zapoznane, bywające w pracowni artysty towarzysko, ale również - zgodnie z relacją cytowanego wyżej krytyka - męskie prostytutki. Malarz z dokładnością studiuje ich ciała, oddaje je z dużą dokładnością anatomicznego studium. W zależności od fizjonomii i budowy eksponuje czy to heroiczną muskulaturę i posągowe kształty, czy to niedoskonałości i wątłe kończyny. Jak zauważali wielokrotnie krytycy i krytyczki piszący o akcie, odmalowanie ciała z anatomiczną, fotograficzną precyzją i szczegółowością tworzy obraz, który może wydawać się "obiektywny", wierny rzeczywistości. Reakcje na niego są jednak zmienne i zupełnie subiektywne, różnią się zawsze w zależności od płci i preferencji obserwatorów i obserwatorek, którzy oglądają takie płótna, zwracając uwagę na różne elementy przedstawienia. Ich afektywna reakcja również wiąże się z ciałem - tym razem realnym, nieodmalowanym - jego potrzebami i impulsami.

Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1976 - 1981. Opublikował trzy tomy dzienników: Dziennik malarza, Bez tytułu, Ulica Długa. Jest laureatem m.in. Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida. Jego prace znajdują się w kilku kolekcjach publicznych (m.in. w Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Górnośląskim w Bytomiu, Bibliotece Głównej ASP w Krakowie). Jego prace były prezentowane na 45 wystawach indywidualnych oraz ponad 100 zbiorowych.

Description:
Untilted (212), 2010
acrylic/canvas, 200 x 150 cm;, dated and described on the reverse: '212 | 9/9/10'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
akryl/płótno