18
Zbigniew Libera (1959) | Z cyklu: "Domowy Performance", 1985
Estymacja:
4,000 zł - 7,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989
Artysta
Zbigniew Libera (1959)
Wymiary
39,5 x 29,5 cm
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/papier archiwalny, 39,5 x 29,5 cm, sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'Z serii Domowy | Performance 1985 | Zbigniew Libera'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Domowy Performance" to jedna z wczesnych akcji Zbigniewa Libery, którą wykonał w 1985 we własnym domu - na co wskazuje tytuł. Artysta przedstawił przed aparatem fotograficznym własne samobójstwo. Akcja została zarejestrowana na kilku fotografiach, na których widoczny jest Libera, starający się pozbawić siebie życia na różne sposoby. Na jednym ze zdjęć najprawdopodobniej zamierza połknąć garść tabletek. Na innym - prezentowanym tutaj - kończy ze sobą wieszając się na sznurze we wnętrzu szafy. Libera performował przed swoją matką oraz przed swoim kolegą Romanem, którzy wykonywali zdjęcia. Inscenizacja miała być przedstawieniem próby samobójczej, którą podjął wcześniej Libera. Według jednej z wersji wydarzeń, przekazanej przez osobę z otoczenia artysty, Libera sugerował próby samobójcze, aby uniknąć służby wojskowej, co było zachowaniem świadomie antysystemowym. Dlatego też uwieczniona na fotografiach akcja - jeśli przyjmiemy taką wersję wydarzeń jak wskazana - byłaby zapisem performansu nie tylko "domowego", ale także uwiecznieniem działania anarchistycznego, antypaństwowego i tym samym "publicznego". Byłby to zatem akt stricte polityczny, choć dający się odczytać tylko w pewnym kontekście i z pewnością niedominujący znaczeniowo w tym obrazie. Jak wiadomo, Libera spędził w więzieniu ponad rok za kolportaż ulotek i plakatów propagujących hasła wyrażające sprzeciw wobec władzy komunistycznej. Lata 80. to czas, kiedy Libera związany był z antysystemową formacją "Kulturą Zrzuty". Była to heterogeniczna grupa artystów, których głównym ośrodkiem działań była Łódź. Tam w sposób składkowy (stąd "zrzuta") wydawano efemeryczne czasopismo "Tango", tam też urządzano wystawy w pracowni jednego z artystów-animatorów tego środowiska, którą nazywano "Strychem". Był to czas pierwszych wystąpień Libery - jednego z głównych przedstawicieli sztuki krytycznej w Polsce. Prezentowana praca pochodzi właśnie ze wskazanego czasu i traktować ją można jako przykład wczesnej twórczości artysty, już wówczas posiadającej cechy, które mogą wywoływać żywe reakcje widzów i dyskusje.
Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i "Kultury Zrzuty", współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym - jak np. realizacja wideo "Perseweracja mistyczna" (pokazana m.in. na głośnej wystawie "Perseweracja mistyczna i róża" w 1992 w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak "Urządzenia korekcyjne" (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 w łódzkim Atlasie Sztuki, PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".
Description:
From the series: "Domestic performance", 1985
pigment print/archival paper, 39.5 x 29.5 cm; signed, dated and described in pencil on the reverse: 'Z serii Domowy | Performance 1985 | Zbigniew Libera',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Domowy Performance" to jedna z wczesnych akcji Zbigniewa Libery, którą wykonał w 1985 we własnym domu - na co wskazuje tytuł. Artysta przedstawił przed aparatem fotograficznym własne samobójstwo. Akcja została zarejestrowana na kilku fotografiach, na których widoczny jest Libera, starający się pozbawić siebie życia na różne sposoby. Na jednym ze zdjęć najprawdopodobniej zamierza połknąć garść tabletek. Na innym - prezentowanym tutaj - kończy ze sobą wieszając się na sznurze we wnętrzu szafy. Libera performował przed swoją matką oraz przed swoim kolegą Romanem, którzy wykonywali zdjęcia. Inscenizacja miała być przedstawieniem próby samobójczej, którą podjął wcześniej Libera. Według jednej z wersji wydarzeń, przekazanej przez osobę z otoczenia artysty, Libera sugerował próby samobójcze, aby uniknąć służby wojskowej, co było zachowaniem świadomie antysystemowym. Dlatego też uwieczniona na fotografiach akcja - jeśli przyjmiemy taką wersję wydarzeń jak wskazana - byłaby zapisem performansu nie tylko "domowego", ale także uwiecznieniem działania anarchistycznego, antypaństwowego i tym samym "publicznego". Byłby to zatem akt stricte polityczny, choć dający się odczytać tylko w pewnym kontekście i z pewnością niedominujący znaczeniowo w tym obrazie. Jak wiadomo, Libera spędził w więzieniu ponad rok za kolportaż ulotek i plakatów propagujących hasła wyrażające sprzeciw wobec władzy komunistycznej. Lata 80. to czas, kiedy Libera związany był z antysystemową formacją "Kulturą Zrzuty". Była to heterogeniczna grupa artystów, których głównym ośrodkiem działań była Łódź. Tam w sposób składkowy (stąd "zrzuta") wydawano efemeryczne czasopismo "Tango", tam też urządzano wystawy w pracowni jednego z artystów-animatorów tego środowiska, którą nazywano "Strychem". Był to czas pierwszych wystąpień Libery - jednego z głównych przedstawicieli sztuki krytycznej w Polsce. Prezentowana praca pochodzi właśnie ze wskazanego czasu i traktować ją można jako przykład wczesnej twórczości artysty, już wówczas posiadającej cechy, które mogą wywoływać żywe reakcje widzów i dyskusje.
Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i "Kultury Zrzuty", współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym - jak np. realizacja wideo "Perseweracja mistyczna" (pokazana m.in. na głośnej wystawie "Perseweracja mistyczna i róża" w 1992 w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak "Urządzenia korekcyjne" (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 w łódzkim Atlasie Sztuki, PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".
Description:
From the series: "Domestic performance", 1985
pigment print/archival paper, 39.5 x 29.5 cm; signed, dated and described in pencil on the reverse: 'Z serii Domowy | Performance 1985 | Zbigniew Libera',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/papier archiwalny
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'Z serii Domowy | Performance 1985 | Zbigniew Libera'