70
Maria Anto | "Szpital Dzieciątka Jezus", 1999
Estymacja:
15,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Maria Anto (1937 - 2007)
Wymiary
116 x 130 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
olej/płótno, 116 x 130 cm (w świetle passe-partout), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu na blejtramie: 'MARIA ANTO, 1999 "SZPITAL DZIECIĄTKA JEZUS" 116 x 130, (BUDYNKI ADMINISTRACJI I MAGAZYNY KUCHNI GŁÓWNEJ)', sygnowany i datowany na odwrociu na krośnie: 'MARIA ANTO 1999'
na odwrociu na blejtramie godło: '"ESTE"' oraz naklejka z Galerii Grafiki i Plakatu w Warszawie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowane tutaj płótno Marii Anto wiąże się z jej doświadczeniem biograficznym, jakim był pobyt w warszawskim Szpitalu Dzieciątka Jezus. Kiedy Anto odbywała tam leczenie, jednocześnie przygotowała kilka płócien z okazji konkursu na obraz o tematyce warszawskiej. Jej pobyt w szpitalu ulokowanym w centrum stolicy stał się okolicznością determinującą tematykę obrazów artystki, z których każdy przedstawiał szpital w innym ujęciu. Na odwrociu jednego z płócien, pochodzących z tego cyklu, artystka zapisała notę na temat architekta odpowiedzialnego za projekt szpitala: "Józef Pius Dziekoński (1844-1927) - architekt, wybitny przedstawiciel historyzmu w arch. - rozpoczął budowę Szpitala Dzieciątka Jezus w końcu XIX w - ukończył w 1901 Styl gotycki. Wsp. Szpital został w 1901 przeniesiony z pl. Wareckiego. J. P. Dziekoński jest również autorem kościoła neogotyckiego (Lindleya przy Nowogrodzkiej)". Przedstawione tutaj płótno malarki obrazuje kilka budynków z monumentalnego kompleksu zabudowań składających się na szpital. W charakterystyczny dla siebie sposób malarka przekroczyła granice obrazowania rzeczywistości zgodnie z jej wyglądem zewnętrznym - zestawiając w jednym widoku dwa punkty widzenia. Na płótnie widoczny jest pas zabudowań szpitalnych, ciągnących się wzdłuż ulicy oraz budynki w głębi, których obserwator czy obserwatorka nie są w stanie dostrzec, jeśli patrzą na szpital z perspektywy ulicy. Odejście od naturalizmu zarówno na poziomie treści, jak i formy to cechy rozpoznawcze sztuki Marii Anto. Artystka znana była ze stylistyki przypominającej sztukę nieprofesjonalną czy ludową. Ponadto jej obrazy często prezentowały wytwory nieposkromionej fantazji i w ten sposób uważa się je niekiedy za inspirowane surrealizmem.
Ukończyła ASP w Warszawie pod kierunkiem Stefana Płużańskiego i Michała Byliny w 1962 roku. Miała ponad 60 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą oraz uczestniczyła w ponad 250 wystawach zbiorowych. W latach stanu wojennego brała udział w ruchu kultury niezależnej pokazując obrazy m.in. na cyklicznych spotkaniach ze sztuką w parafii Miłosierdzia Bożego na Żytniej w Warszawie. Jedna z jej ostatnich większych wystaw odbyła się w warszawskiej Galerii Kordegarda (1991-92). Maria Anto szybko wykształciła swój własny rozpoznawalny styl. Tworzyła świat fantastyczny, o bogatej kolorystyce, nastroju i kompozycji. Jej obrazy wyróżniają się tajemniczą atmosferą. Artystka buduje swoistą poetykę. W pracach przeważają ciemne barwy rozświetlane pojedynczymi, jaskrawymi plamami. Zwykłe przedmioty nabierają niezwykłego znaczenia. Otoczone aurą zagadkowości przestają być zwyczajne - stają się piękne.
Description:
"Christ Child's Hospital", 1999
oilupdate2/canvas, 116 x 130 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described on the reverse on the stretcher: 'MARIA ANTO, 1999 "SZPITAL DZIECIATKA JEZUS" 116 x 130, (BUDYNKI ADMINISTRACJI I MAGAZYNY KUCHNI GLOWNEJ)', signed and dated on the reverse on the stretcher: 'MARIA ANTO 1999'
on the reverse on the stretcher a coat of arms: '"ESTE"' and a label of Galeria Grafiki i Plakatu in Warsaw
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
na odwrociu na blejtramie godło: '"ESTE"' oraz naklejka z Galerii Grafiki i Plakatu w Warszawie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowane tutaj płótno Marii Anto wiąże się z jej doświadczeniem biograficznym, jakim był pobyt w warszawskim Szpitalu Dzieciątka Jezus. Kiedy Anto odbywała tam leczenie, jednocześnie przygotowała kilka płócien z okazji konkursu na obraz o tematyce warszawskiej. Jej pobyt w szpitalu ulokowanym w centrum stolicy stał się okolicznością determinującą tematykę obrazów artystki, z których każdy przedstawiał szpital w innym ujęciu. Na odwrociu jednego z płócien, pochodzących z tego cyklu, artystka zapisała notę na temat architekta odpowiedzialnego za projekt szpitala: "Józef Pius Dziekoński (1844-1927) - architekt, wybitny przedstawiciel historyzmu w arch. - rozpoczął budowę Szpitala Dzieciątka Jezus w końcu XIX w - ukończył w 1901 Styl gotycki. Wsp. Szpital został w 1901 przeniesiony z pl. Wareckiego. J. P. Dziekoński jest również autorem kościoła neogotyckiego (Lindleya przy Nowogrodzkiej)". Przedstawione tutaj płótno malarki obrazuje kilka budynków z monumentalnego kompleksu zabudowań składających się na szpital. W charakterystyczny dla siebie sposób malarka przekroczyła granice obrazowania rzeczywistości zgodnie z jej wyglądem zewnętrznym - zestawiając w jednym widoku dwa punkty widzenia. Na płótnie widoczny jest pas zabudowań szpitalnych, ciągnących się wzdłuż ulicy oraz budynki w głębi, których obserwator czy obserwatorka nie są w stanie dostrzec, jeśli patrzą na szpital z perspektywy ulicy. Odejście od naturalizmu zarówno na poziomie treści, jak i formy to cechy rozpoznawcze sztuki Marii Anto. Artystka znana była ze stylistyki przypominającej sztukę nieprofesjonalną czy ludową. Ponadto jej obrazy często prezentowały wytwory nieposkromionej fantazji i w ten sposób uważa się je niekiedy za inspirowane surrealizmem.
Ukończyła ASP w Warszawie pod kierunkiem Stefana Płużańskiego i Michała Byliny w 1962 roku. Miała ponad 60 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą oraz uczestniczyła w ponad 250 wystawach zbiorowych. W latach stanu wojennego brała udział w ruchu kultury niezależnej pokazując obrazy m.in. na cyklicznych spotkaniach ze sztuką w parafii Miłosierdzia Bożego na Żytniej w Warszawie. Jedna z jej ostatnich większych wystaw odbyła się w warszawskiej Galerii Kordegarda (1991-92). Maria Anto szybko wykształciła swój własny rozpoznawalny styl. Tworzyła świat fantastyczny, o bogatej kolorystyce, nastroju i kompozycji. Jej obrazy wyróżniają się tajemniczą atmosferą. Artystka buduje swoistą poetykę. W pracach przeważają ciemne barwy rozświetlane pojedynczymi, jaskrawymi plamami. Zwykłe przedmioty nabierają niezwykłego znaczenia. Otoczone aurą zagadkowości przestają być zwyczajne - stają się piękne.
Description:
"Christ Child's Hospital", 1999
oilupdate2/canvas, 116 x 130 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described on the reverse on the stretcher: 'MARIA ANTO, 1999 "SZPITAL DZIECIATKA JEZUS" 116 x 130, (BUDYNKI ADMINISTRACJI I MAGAZYNY KUCHNI GLOWNEJ)', signed and dated on the reverse on the stretcher: 'MARIA ANTO 1999'
on the reverse on the stretcher a coat of arms: '"ESTE"' and a label of Galeria Grafiki i Plakatu in Warsaw
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu na blejtramie: 'MARIA ANTO, 1999 "SZPITAL DZIECIĄTKA JEZUS" 116 x 130, (BUDYNKI ADMINISTRACJI I MAGAZYNY KUCHNI GŁÓWNEJ)'
Proweniencja
dar od artystki; kolekcja prywatna, Warszawa