28
Ryszard Waśko | "Holistic painting black to white No 11B/88", 1988
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
20,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Ryszard Waśko (1947)
Wymiary
160 x 110 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 160 x 110 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ''Holistic | painting' | (Black to | white) | No 11b/88 | right | 1 part white | 4 parts [nieczytelny] | 2 parts violet | 3 parts black | Waśko 1988', oraz: ‘installation | for silence | no. 2 | Waśko’
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca Ryszarda Waśki pozostaje stosunkowo rzadkim wytworem tego artysty, związanego głównie z mediami takimi jak film i fotografia. Pozwala ona spojrzeć na artystę z innej perspektywy niż ta najbardziej oczywista, która pokazuje Waśkę jako filmowca, członka awangardowego Warsztatu Formy Filmowej i kuratora międzynarodowych wystaw. W swoim malarstwie Waśko stosował formuły utrwalone przez XX wieczną awangardę artystyczną, w czasie gdy powstawało jego malarstwo, należącą już do historii sztuki i mającą status klasyki. Malarstwo Waśki posługuje się idiomem abstrakcji geometrycznej i tak charakterystyczną dla niej strukturą, jaką była siatka. Siatki to struktury, które za pomocą przecinających się linii znaczą pole obrazowe, podkreślając płaszczyznę powierzchni oraz powtarzalność, segmentowość jej podziałów. Przykłady podobnych struktur znajdujemy przykładowo w twórczości klasyczek abstrakcji, takich jak Agnes Martin czy klasyków takich jak Pier Mondrian. Zadaniem siatki było stworzenie powierzchni bezosobowej, regularnie artykułowanej za pomocą powtarzalnego motywu, co daje efekt dekoracyjny, ale nie zdradzający osobistych cech twórcy, jego indywidualnego stylu. Prezentowana tutaj praca Waśki wprowadza pewne urozmaicenie dla schematu zarysowanego powyżej. Fioletową powierzchnię płótna wertykalnie artykułują jasne linie ornamentu. Widoczność linii zaciera się w centrum obrazu, jest ona mniej widoczna, im bliżej środka obrazu się znajduje. W ten sposób artysta zaburzył schemat i w pewien sposób uzyskał oryginalny efekt w obrębie powtarzalnej formuły, jaką jest siatka. Waśko kojarzony jest zwykle z Warsztatem Formy Filmowej - grupą awangardowych filmowców założoną przez studentów łódzkiej szkoły filmowej. Członkami tej grupy byli również między innymi Józef Robakowski czy Wojciech Bruszewski. Znani byli oni ze szczegółowej analizy medium filmowego - swoją działalność przeciwstawiali pospolitemu użyciu filmu, wykorzystywanego, by przedstawiać historie, opowieści czy wulgarną propagandę (co nie było rzadkością w PRL). Awangardowe filmy Waśki posługiwały się koncepcją tautologii: były to niekiedy filmy podejmujące temat "filmowania", wizualnego zapisu rzeczywistości, stawały się tym samym filmami o filmie, zwracały uwagę na sam proces tworzenia obrazu i wynikających stąd zniekształceń pozornie obiektywnej rzeczywistości obrazu filmowego. Ponadto Waśko był kuratorem ważnych wystawy, w tym słynnej "Konstrukcji w procesie", która odbyła się w Łodzi w 1981. Był to swoisty, międzynarodowy festiwal sztuki współczesnej, który skupił artystów działających po dwóch stronach żelaznej kurtyny. Prezentowane tam prace utrzymane były w stylistyce minimalizmu i neokonstruktywizmu, ich sens nie ograniczał się jednak do formy, ale akcentowano także zaangażowanie różnych środowisk w powstanie wystawy, przykładowo sojusz artystów i robotników, którzy pomagali w realizacji dzieł. Z punktu widzenia wspomnianych powyżej awangardowych inicjatyw, w które zaangażowany był Waśko jego obraz wydaje się wytworem nieco konserwatywnym, w którym uwidaczniają się kwestie estetyczne. Estetyczna, malarska powierzchnia wysuwa się tutaj na pierwszy plan. Nie zmienia to jednak faktu, że - jak na abstrakcję przystało - pozostaje ona, przynajmniej do pewnego stopnia, sztuką autotematyczną, pozwalającą testować środki formalne, badać samą strukturę wizualnej reprezentacji. W tym sensie jest to obraz zarówno odmienny, wyjątkowy na tle innych aktywności Waśki, pozostający mimo wszystko w pewnej relacji z analityczną, konceptualną działalnością artysty jako filmowca i kuratora.
Absolwent łódzkiej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Od 1970 pracuje jako wykładowca, do 1983 w macierzystej uczelni, a w latach 1982-89 w szkołach i akademiach na terenie Europy. Jeden z pierwszych, a zarazem najważniejszych członków Warsztatu Formy Filmowej, założonej w 1970 roku. Organizator cyklu międzynarodowych wystaw "Konstrukcja w Procesie" (od 1981). Inicjator powstania Muzeum Artystów w Łodzi (1989). W swojej twórczości zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, realizacją video, instalacją oraz performance. Jego twórczość prezentowana była na licznych wystawach indywidualnych oraz zbiorowych w Europie, USA i Izraelu.
Description:
"Holistic painting black to white No 11B/88", 1988
acrylic/canvas, 160 x 110 cm; signed, dated and described on the reverse: ''Holistic | painting' | (Black to | white) | No 11b/88 | right | 1 part white | 4 parts [nieczytelny] | 2 parts violet | 3 parts black | R. Wasko 1988', and: ‘installation | for silence | no. 2 | R. Wasko’
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca Ryszarda Waśki pozostaje stosunkowo rzadkim wytworem tego artysty, związanego głównie z mediami takimi jak film i fotografia. Pozwala ona spojrzeć na artystę z innej perspektywy niż ta najbardziej oczywista, która pokazuje Waśkę jako filmowca, członka awangardowego Warsztatu Formy Filmowej i kuratora międzynarodowych wystaw. W swoim malarstwie Waśko stosował formuły utrwalone przez XX wieczną awangardę artystyczną, w czasie gdy powstawało jego malarstwo, należącą już do historii sztuki i mającą status klasyki. Malarstwo Waśki posługuje się idiomem abstrakcji geometrycznej i tak charakterystyczną dla niej strukturą, jaką była siatka. Siatki to struktury, które za pomocą przecinających się linii znaczą pole obrazowe, podkreślając płaszczyznę powierzchni oraz powtarzalność, segmentowość jej podziałów. Przykłady podobnych struktur znajdujemy przykładowo w twórczości klasyczek abstrakcji, takich jak Agnes Martin czy klasyków takich jak Pier Mondrian. Zadaniem siatki było stworzenie powierzchni bezosobowej, regularnie artykułowanej za pomocą powtarzalnego motywu, co daje efekt dekoracyjny, ale nie zdradzający osobistych cech twórcy, jego indywidualnego stylu. Prezentowana tutaj praca Waśki wprowadza pewne urozmaicenie dla schematu zarysowanego powyżej. Fioletową powierzchnię płótna wertykalnie artykułują jasne linie ornamentu. Widoczność linii zaciera się w centrum obrazu, jest ona mniej widoczna, im bliżej środka obrazu się znajduje. W ten sposób artysta zaburzył schemat i w pewien sposób uzyskał oryginalny efekt w obrębie powtarzalnej formuły, jaką jest siatka. Waśko kojarzony jest zwykle z Warsztatem Formy Filmowej - grupą awangardowych filmowców założoną przez studentów łódzkiej szkoły filmowej. Członkami tej grupy byli również między innymi Józef Robakowski czy Wojciech Bruszewski. Znani byli oni ze szczegółowej analizy medium filmowego - swoją działalność przeciwstawiali pospolitemu użyciu filmu, wykorzystywanego, by przedstawiać historie, opowieści czy wulgarną propagandę (co nie było rzadkością w PRL). Awangardowe filmy Waśki posługiwały się koncepcją tautologii: były to niekiedy filmy podejmujące temat "filmowania", wizualnego zapisu rzeczywistości, stawały się tym samym filmami o filmie, zwracały uwagę na sam proces tworzenia obrazu i wynikających stąd zniekształceń pozornie obiektywnej rzeczywistości obrazu filmowego. Ponadto Waśko był kuratorem ważnych wystawy, w tym słynnej "Konstrukcji w procesie", która odbyła się w Łodzi w 1981. Był to swoisty, międzynarodowy festiwal sztuki współczesnej, który skupił artystów działających po dwóch stronach żelaznej kurtyny. Prezentowane tam prace utrzymane były w stylistyce minimalizmu i neokonstruktywizmu, ich sens nie ograniczał się jednak do formy, ale akcentowano także zaangażowanie różnych środowisk w powstanie wystawy, przykładowo sojusz artystów i robotników, którzy pomagali w realizacji dzieł. Z punktu widzenia wspomnianych powyżej awangardowych inicjatyw, w które zaangażowany był Waśko jego obraz wydaje się wytworem nieco konserwatywnym, w którym uwidaczniają się kwestie estetyczne. Estetyczna, malarska powierzchnia wysuwa się tutaj na pierwszy plan. Nie zmienia to jednak faktu, że - jak na abstrakcję przystało - pozostaje ona, przynajmniej do pewnego stopnia, sztuką autotematyczną, pozwalającą testować środki formalne, badać samą strukturę wizualnej reprezentacji. W tym sensie jest to obraz zarówno odmienny, wyjątkowy na tle innych aktywności Waśki, pozostający mimo wszystko w pewnej relacji z analityczną, konceptualną działalnością artysty jako filmowca i kuratora.
Absolwent łódzkiej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Od 1970 pracuje jako wykładowca, do 1983 w macierzystej uczelni, a w latach 1982-89 w szkołach i akademiach na terenie Europy. Jeden z pierwszych, a zarazem najważniejszych członków Warsztatu Formy Filmowej, założonej w 1970 roku. Organizator cyklu międzynarodowych wystaw "Konstrukcja w Procesie" (od 1981). Inicjator powstania Muzeum Artystów w Łodzi (1989). W swojej twórczości zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, realizacją video, instalacją oraz performance. Jego twórczość prezentowana była na licznych wystawach indywidualnych oraz zbiorowych w Europie, USA i Izraelu.
Description:
"Holistic painting black to white No 11B/88", 1988
acrylic/canvas, 160 x 110 cm; signed, dated and described on the reverse: ''Holistic | painting' | (Black to | white) | No 11b/88 | right | 1 part white | 4 parts [nieczytelny] | 2 parts violet | 3 parts black | R. Wasko 1988', and: ‘installation | for silence | no. 2 | R. Wasko’
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ''Holistic | painting' | (Black to | white) | No 11b/88 | right | 1 part white | 4 parts [nieczytelny] | 2 parts violet | 3 parts black | Waśko 1988'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Niemcy