6
Jarosław Modzelewski (1955) | Biegnący, 2020
Estymacja:
1,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Spragnieni Piękna. Aukcja charytatywna
Artysta
Jarosław Modzelewski (1955)
Wymiary
50 x 60 x 3,5 cm
Kategoria
Opis
marmur Bianco Carrara i Nero Marquina, trawertyn Red Travertino (cięcie wodą, klejenie, maszynowy szlif płaszczyzny), 50 x 60 x 3,5 cm, Przygotowana na aukcję rzeźba wykorzystuje szablon i motyw zaczerpnięty z pracy "Bieg czerwonych ludzi" zrealizowanej przez artystę w 1983 roku. Pierwsza połowa lat 80. to okres twórczości, w którym Jarosław Modzelewski odwoływał się do rewolucji społecznej, historii i problemów współczesnego człowieka. Artysta czerpał inspirację z obserwacji codziennych wydarzeń i analizy zagadnienia znaków, symboli oraz ich wzajemnych relacji. Charakterystyczne dla prac z tego okresu jest ujmowanie przez artystę codzienności w sposób uproszczony, często zredukowany do znaku czy symbolu. Modzelewski wykorzystuje również proste i dynamiczne sposoby komunikacji, niejednokrotnie zaczerpnięte z ulicy, takie jak szablony, znaki czy graffiti, łącząc je z nawiązaniem do tradycji malarstwa. Często wykorzystuje także zabieg dublowania postaci, które w bliźniaczo powtarzają gesty. W ten sposób gest jako rodzaj znaku, zostaje subtelnie wysunięty na pierwszy plan.
Jarosław Modzelewski (ur. 1955). Malarz, rysownik, pedagog, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 1975-1980 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem "Gruppy", z którą wystawiał w latach 1982-1983. W latach 90. prowadził z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. Związany z Galerią Zderzak w Krakowie. Prace Jarosława Modzelewskiego znajdują się w zbiorach publicznych i prywatnych, m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi.
Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.
Description:
=IF(RC[2]="",CONCAT(RC[1],"
",RC[6],", ",RC[7],"; ",RC[8],", ",RC[10],", ",RC[9],"
Additional Charge Details
",RC[11],"
"),CONCAT(RC[1],", ",RC[4],"
",RC[2],", ",RC[3],"
",RC[6],", ",RC[7],"; ",RC[8],", ",RC[10],", ",RC[9],"
Additional Charge Details
",RC[11],"
"))
Jarosław Modzelewski (ur. 1955). Malarz, rysownik, pedagog, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 1975-1980 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem "Gruppy", z którą wystawiał w latach 1982-1983. W latach 90. prowadził z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. Związany z Galerią Zderzak w Krakowie. Prace Jarosława Modzelewskiego znajdują się w zbiorach publicznych i prywatnych, m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi.
Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.
Description:
=IF(RC[2]="",CONCAT(RC[1],"
",RC[6],", ",RC[7],"; ",RC[8],", ",RC[10],", ",RC[9],"
Additional Charge Details
",RC[11],"
"),CONCAT(RC[1],", ",RC[4],"
",RC[2],", ",RC[3],"
",RC[6],", ",RC[7],"; ",RC[8],", ",RC[10],", ",RC[9],"
Additional Charge Details
",RC[11],"
"))
Technika
marmur Bianco Carrara i Nero Marquina, trawertyn Red Travertino (cięcie wodą, klejenie, maszynowy szlif płaszczyzny)