Powrót do DESA.PL
19 of Liczba obiektów: 101
19
Józef Pankiewicz | 11 arkuszów (12 rycin) z teki Quatorze Eaux-Fortes, 1905
Estymacja:
32,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna
Wymiary
32 x 25 cm
Kategoria
Opis
akwaforta/papier, 32 x 25 cm, 1. Brzoza, 1901
2. Most St. Michel w Paryżu, około1903
3. Rzym - Palatyn, około 1900
4. La Pointe de la Cité w Paryżu (stan drugi), około 1903
5. Pont Neuf w Paryżu (stan drugi), 1904
6. Staw Villebon - Aleja w Meudon (dwie kompozycje odbite na jednym arkuszu), około 1902
7. Hôtel Lambert, około 1903
8. Wiatrak w Bruges, około 1902
9. Uliczka w Chartres, około 1903
10. Chartres - Place de la Poissonerie (stan drugi), około 1903
11. Le Pont Corneille w Rouen, 1904

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W latach 1884 - 85 uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego, następnie wraz z Władysławem Podkowińskim wyjechał do Petersburga, aby w latach 1885-86 przebywać na stypendium w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. W 1889 obaj artyści udali się do Paryża; tam jego obraz "Targ na jarzyny na placu za żelazną bramą" (1888) został nagrodzony srebrnym medalem na Wystawie Powszechnej. Zapoznawszy się z pracami impresjonistów po powrocie do Warszawy w 1890 roku, starał się przenieść na rodzimy grunt francuskie trendy malarskie. Nawiązujący do impresjonizmu "Targ na kwiaty przed kościołem Św. Magdaleny w Paryżu" (1890) spotkał się z nieprzychylnym odbiorem polskiej krytyki i publiczności, która doradzała malarzowi wizytę u okulisty. W latach następnych twórczość artysty pozostawał pod wpływem symbolizmu - tworzył nastrojowe nokturny o ciemnym, niemal monochromatycznym kolorycie: Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą (1892) Dorożka nocą (1896), Łabędzie w ogrodzie Saskim (1896) Park w Duboju (1897). Inspirowany m.in. twórczością Jamesa Whistlera stworzy cykl nastrojowych portretów m.in. Portret Dziewczynki w czerwonej sukni (1897), Portret Pani Oderfeldowej z córką (1897, nagrodzony na Wystawie Powszechnej w Paryżu złotym medalem). W 1897 roku został członkiem krakowskiego Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". W latach 1897-1906 podróżował po zachodniej Europie zwiedzając Holandię, Belgię, Włochy, Anglię, Niemcy i Francję. Kolejne wakacyjne wizyty we Francji - od 1908 roku, kiedy nawiązał przyjaźń między innymi z Pierrem Bonnardem i Felixem Fénéonem - zaowocowały szeregiem obrazów i akwafort przedstawiających widoki Concarneaux, St. Valery en Caux, Collioure, Saint-Tropez, Vernon i Giverny. Prezentowany obraz pochodzi z tego okresu twórczości artysty. W roku 1906 został profesorem ASP w Krakowie. Zaświadcza o tym m.in. seria martwych natur w tym najznakomitsza Martwa natura z owocami i nożem (1909). Wojenne lata 1914-19 spędził w Hiszpanii, gdzie zaprzyjaźnił się z Robertem Delaunayem, któremu zawdzięcza zmianę stylu. Płótna ‘okresu hiszpańskiego’ cechuje geometryzacja (wpływ kubizmu) oraz intensywność płasko kładzionych barw - wpływ fowizmu. W latach 20. zainicjował nurt polskiego koloryzmu nawiązujący do twórczości francuskich postimpresjonistów. Jako pedagog patronował grupie malarzy i grafików skupionych w Komitecie Paryskim zwanych potocznie kapistami. W jej skład wchodzili m.in. Jan Cybis, Artur Nacht-Samborski, Józef Czapski, Zygmunt Waliszewski i Piotr Potworowski. Od 1923 roku został ponownie profesorem ASP w Krakowie, a od 1925 roku kierował filią tej uczelni w Paryżu. Lata powojenne przynoszą kolejną zmianę stylu Pankiewicza. Stopniowo rezygnował z czystego, intensywnego, dekoracyjnego koloru na rzecz malarstwa walorowego, będącego obiektywną wizją rzeczywistość. Częstym tematem powojennych prac malarza są "pejzaże z puszystymi koronami drzew" okolic Sanary, Cassis i La Ciôtat.

Description:
Set of 12 etchings (11 frames) from thei Quatorze Eaux-Fortes portfolio, 1905
etching/paper, 32 x 25 cm;, 1. Birch, 1901
2. Pont St. Michel, Paris, circa 1903
3. Palatine Hill, circa 1900
4. La pointe de la Cité, Paris (second state (of 2)), circa 1903
5. Pont Neuf, Paris (second state (of 2)), 1904
6. Villebon Pond - Alley in Meudon (two engravings printed on a single sheet of paper), circa 1902
7. Hôtel Lambert, Paris, circa 1903
8. Windmill in Bruges, circa 1902
9. View of the Street, Chartres, circa 1903
10. Place de la Poissonerie, Chartres (state second (of 2)), circa 1903
11. Le Pont Corneille, Rouen, 1904,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
akwaforta/papier