Powrót do DESA.PL
12 of Liczba obiektów: 87
12
Julian Fałat | Z letniego spaceru, 1909
Estymacja:
45,000 zł - 60,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Prace na Papierze. Sztuka Dawna
Artysta
Julian Fałat (1853 - 1929)
Wymiary
47 x 53,5 cm
Opis
akwarela/papier, 47 x 53,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'jFałat 909', na odwrociu pieczęć własnościowa dr. Juliana Zwolskiego ze Lwowa

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Rok 1909 to w twórczości Juliana Fałata czas wytężonej pracy i wielu znaczących osiągnięć. Późną zimą pokazuje on na wystawie w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie cały szereg akwarel o zróżnicowanej tematyce. Krytyka zauważa świeżość spojrzenia malarza i jego nowatorskie podejście do sztuki. Fałat wówczas bierze udział jeszcze w innych przedsięwzięciach. Wystawia w Berlinie i Monachium. Tworzy również rozbudowaną, wielofiguralną kompozycję o symbolicznej wymowie zatytułowaną „Dwa światy”, która również zyskuje pozytywne recenzje krytyków. Na tle tych wydarzeń należałoby zatem rozpatrywać prezentowaną akwarelę datowaną na rok 1909. Praca w swym charakterze znakomicie oddaje wrażeniowość, o której pisał Zygmunt Żelisławski w kontekście dzieł Fałata wystawionych w Zachęcie. Rzeczywiście zauważalne jest tutaj zerwanie z akademickimi konwencjami na rzecz swobodnego uchwycenia kadru. Równie intuicyjnie potraktowana została tutaj kwestia światłocienia. Słońce jednolicie oświetla partie wzgórza i fragment murowanej budowli z przyporami, ale już w przestrzeni drzew i rzucanych przez nie cieni zauważyć można ślizgające się delikatnie promienie mieniące się różnorodnymi odcieniami. Dzieło ukazuje również znakomicie świeżość podejścia, jaką prezentował artysta, tak podkreślaną przy okazji recenzji Henryka Piątkowskiego zamieszczonej na łamach „Tygodnika Ilustrowanego”. Prezentowany widok wydaje się iście przypadkowy, zupełnie jakby został wycięty z obszerniejszej kompozycji. To jednak stanowi jego istotę. Fałat nie próbuje odtwarzać rzeczywistości z reporterskim zacięciem, lecz przetwarza ją podług własnych kanonów i spostrzeżeń. Uchwycony moment stanowi zapewne zapis beztroskich chwil spędzonych przez artystę podczas jednej z letnich wędrówek, które były oczywiście źródłem inspiracji dla wielu kompozycji twórcy.
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.

Description:
From a summer walk, 1909
watercolour/paper, 47 x 53.5 cm; signed and dated lower right: 'jFalat 909', on the reverse the ownership seal of dr. Julian Zwolski from Lviv,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
akwarela/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'jFałat 909'
Proweniencja
kolekcja Juliana Zwolskiego, Lwów; kolekcja prywatna, Kraków